actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2013, 09:45
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Mysterie van vreemde torentjes in Amazonewoud is ontrafeld


Maandenlang waren wetenschappers in de ban van een bizarre vondst in het Amazonewoud in Peru. Een vreemde, ingenieuze structuur die lijkt op een torentje met daarrond een hek. Een expeditie heeft nu uitsluitsel gebracht: de objecten zijn het werk van spinnen.
Zo'n 6 maanden geleden vond de Amerikaanse student Troy Alexander de bizarre structuur op een boom in de buurt van het onderzoekscentrum van Tambopata, in het zuidoosten van Peru. Al snel trof hij er nog drie andere aan.

De wetenschapper in opleiding had geen idee wat het cirkelvormige hekwerkje van zo'n 6 millimeter breed kon zijn en besloot om enkele foto's ervan te posten op Facebook. De foto's gingen al snel het internet rond, maar andere wetenschappers hadden niet meteen een verklaring. Allerlei theorieën deden de ronde over wie of wat er verantwoordelijk was voor de bouwwerkjes: een schimmel, mijten, vlinders, motten, spinnen, enzovoort.

Troy Alexander/Tambopata Research Center
De entomoloog Phil Torres trok om het mysterie te ontrafelen het Amazonewoud in. Zijn team observeerde meer dan 40 van de objecten nauwkeurig en kon zo de verantwoordelijke vaststellen.

Op drie van de torentjes zagen de wetenschappers een klein spinnetje verschijnen. Nader onderzoek bracht aan het licht dat de bouwwerkjes gemaakt zijn rond een enkel eitje van de tot nog toe onbekende spinnensoort. De spinnetjes die de wetenschappers zagen, zijn de pasgeboren exemplaren. Om welke soort spin het gaat, wordt nog onderzocht.

Ook de functie van het hek is nog onduidelijk. Het zou kunnen bedoeld zijn om andere insecten weg te houden van het ei. Een andere mogelijkheid is dat het hek voedsel, zoals mijten, moet vangen voor de pas uit het ei gekropen spin.

bron: deredactie.be

mening

Ongelofelijk waartoe sommige dieren in staat zijn. Dit torentje lijkt recht uit een fantasiefilm te komen. Mij lijkt dit werkje een mooie manier om een eitje te beschermen. Ook spinnen willen hun nakomelingen veilig stellen en vinden daar blijkbaar ingenieuze structuren voor uit.

Wat ik ook boeiend vind is hoe dit mensen kan intrigeren. De foto werd op facebook gezet en meteen kwamen er allerlei theorieën. Toen is men het daarom maar gaan onderzoeken.

Het is een geruststellende gedachte dat we nog steeds nieuwe dingen uit de natuur ontdekken. Het laat ons zien dat we als mens toch niet helemaal superieur zijn en dat er nog heel wat interessants op ons te wachten staat, ergens diep in de bossen.
__________________
There are no foolish questions, and no man becomes a fool until he has stopped asking questions.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2013, 14:05
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Ik vind het ook enorm boeiend om te zien hoe een fascinerende bouwwerkjes zulke kleine diertjes kunnen verwezenlijken. Ik stel mij ook de vraag hoeveel nieuwe diersoorten we nog zullen ontdekken in de toekomst. We denken misschien dat we al bijna alles weten van de natuur. Maar ik denk dat de natuur nog veel geheimen voor ons in petto heeft. Overlaatst heb ik een documentaire gezien over Guyana. In Guyana is er nog veel ongerept natuurgebied waar ze nog vanalles kunnen ontdekken. De hoeveelheid nieuwe diersoorten die ze daar nog ontdekt hebben is echt schitterend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2013, 20:05
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
15%

We kennen de dag van vandaag ongeveer 15% van alle diersoorten op aarde. (artikel ) En elk jaar ontdekken we er steeds meer en meer. Zo dus ook dit kleine spinnetje. Op zich is dat niet zo spectaculair, maar als je erover nadenkt, besef je hoe belangrijk dit onderzoek kan zijn. Misschien scheiden deze dieren wel een stof af die aids kan genezen, of een ander wereldprobleem kan oplossen.

Ik vrees alleen dat we onze toekomstige geneesmiddelen zelf kapot maken door het kappen van het regenwoud. Ik kan dan ook enkel hopen dat er snel een revolutionaire ontdekking gedaan wordt, waardoor mensen gaan beseffen hoe hard we dat woud nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.