actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th February 2011, 13:18
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
"Het wordt chaos als ik aftreed"

De Egyptische president Hosni Moebarak heeft tijdens een interview met een journalist van de Amerikaanse televisiezender ABC gezegd dat hij niet kan aftreden. 'Als ik aftreed, dan komt er chaos in Egypte. Daarom kan ik me niet terugtrekken, ook al wil ik dat', aldus Moebarak.

'Ik ben het zat. Na 62 jaar dienst heb ik er genoeg van', zei Moebarak in het interview met ABC-journalist Christiane Amanpour. 'Ik wil vertrekken', klonk het nog.

Moebarak is naar eigen zeggen erg geraakt door het geweld van de jongste dagen op het Tahrir-plein, maar vindt dat zijn regering geen schuld treft. Hij schuift die af op de Moslim Broederschap.

De beschuldigingen die vele van zijn landgenoten aan zijn adres uiten, laten hem naar eigen zeggen koud. 'Het kan me niet schelen wat mensen over mij zeggen. Op dit moment geef ik om mijn land, ik geef om Egypte.'

Moebarak verblijft voorlopig met zijn familie in het zwaarbewaakte presidentieel paleis. Tijdens het half uur durend gesprek kwam ook Moebaraks zoon Gamal erbij zitten. Volgens Moebarak was het nooit de bedoeling dat zijn zoon hem zou opvolgen als president, zei hij nog.

Aan vluchten uit het land denkt de president niet. 'Ik zou nooit weglopen. Ik zal sterven op deze grond.'

Eerder had Moebarak aangekondigd zich later dit jaar niet opnieuw verkiesbaar te stellen, maar de demonstranten in Egypte willen dat hij meteen vertrekt.

Bron: De Standaard 04/02/2011

Eigen Mening

Moebarak haalt voortdurend aan dat hij altijd van Egypte zal houden, een echte patriot. Als de aftredende president het land dan toch zo graag ziet (en het volk bijgevolg ook?) dan is het volgens mij het beste dat hij nu aftreed. Dit voor de veiligheid van Moebarak (en z'n familie) en het Egyptisch volk. Als het zo blijft aanslepen komen er meer en meer rellen en gaan er meer en meer doden vallen. Laat de democratie z'n werk doen: het volk spreekt, is kwaad en wil verandering. Dit moet Moebarak onder ogen zien. Er zijn genoeg Egyptenaren die Moebarak liever dood dan levend zien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th February 2011, 14:11
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
“Als ik aftreed, dan komt er chaos”. Wel, kijk eens buiten meneer Moebarak en u zal zien dat er zelfs met u chaos is en dat het zelfs uw aanhangers zijn die het grotendeels veroorzaken. Ik vindt het trouwens straf dat hij de bevolking die hem steunt er niet van weerhoudt geweld te gebruiken. Dit wijst op zwakheid en weinig liefde voor zijn volk. Zijn politiek en economisch falen waren nog niet genoeg nu houdt hij Egypte gewoon geblokkeerd omdat hij niet wil aftreden.

Ik snap niet dat dit zo moeilijk is om in te zien. Het volk vraagt Moebarak om af te treden. Hij beweert dat hij om Egypte geeft maar beschuldigingen uit de bevolking hem koud laten. HALLO! De bevolking = Egypte! En ze vraagt u om u terug te trekken.

Ik vindt hem een zwak figuur en hoop dat Egypte spoedig uit het diepe dal geraakt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th February 2011, 23:57
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Aftreden Moebarak?

Met of zonder Moebarak is het grote twistpunt. Als we naar de Egyptische bevolking luisteren, zijn de meesten onder hen voor een Egypte zonder Moebarak. Maar de president blijkt dit niet echt te begrijpen.

In het interview geeft hij aan dat hij dé man is die Egypte moet leiden en dat het land zonder hem niets voorstelt, want dat er alleen maar chaos zou zijn. Hieruit blijkt dat Moebarak een president is die gewoon geen gezichtsverlies wil lijden en niet als een 'zwakke' president de geschiedenis wil ingaan. Als de rellen in Egypte blijven aanhouden en er vele mensen door al het geweld hun leven hebben moeten geven, zal Moebarak hopelijk inzien dat er niets anders opzit dan op te stappen (als hij dan al niet vermoord is door 'zijn' volk).

Volgens mij is Egypte (eindelijk) tot het besef gekomen dat er in eerste instantie naar het volk moet worden geluisterd en niet naar de president! Dus streven naar een democratie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.