actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2012, 07:10
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Belfius vervangt 250 oudere werknemers door jongeren

Belfius wil oudere werknemers laten afvloeien, en deels vervangen door nieuw aangeworven jongeren. De vakbonden reageren verontwaardigd.

De vervanging maakt deel uit van een plan om de kosten van de bank naar beneden te krijgen. Belfius wil de komende vier jaar 210 miljoen euro besparen. Het personeel moet twee derde van dat bedrag ophoesten. Alle lonen en pensioenen zullen met 10 procent naar beneden gaan. Dat moet 70 miljoen opleveren. Met het schrappen van 670 arbeidsplaatsen wordt nog eens 70 miljoen bespaard. In totaal moeten er de komende vier jaar echter 920 Belfius-medewerkers vertrekken, van wie er 250 vervangen worden door jonge krachten. Momenteel heeft Belfius meer mensen in dienst dan er nodig zijn, nu de bank zich nog uitsluitend op België toelegt.

Belfius-woordvoerster Moniek Delvou zegt dat de vervanging door jongeren nodig is om de leeftijdspiramide te verbeteren. Anders zou het aandeel vijftigplussers in het personeelsbestand te hoog worden, waardoor het lastig zou worden om mensen die met pensioen gaan, te vervangen. ‘We hebben nieuwe mensen nodig die jong zijn.' Jonge werknemers zijn ook goedkoper dan oudere, maar dat zou voor Belfius niet de voornaamste overweging zijn. De bank garandeert dat het plan zonder gedwongen ontslagen kan worden uitgevoerd.

De vakbond BBTK reageerde gisteren woedend. Het zit secretaris Miranda Ullens vooral dwars dat er geen enkel perspectief is op nieuwe initiatieven aan de inkomstenkant. ‘Het personeel moet nu al voor de vierde maal inleveren', zegt ze. ‘Het vorige transformatieplan is nog niet eens afgerond.' Ze vreest dat het vertrouwen bij het personeel aan het wegvloeien is, omdat er geen overtuigend toekomstproject is bij Belfius. ‘Ik zie niets aan de positieve kant. Dit plan kan mij niet overtuigen en daarom ben ik boos.'

Volgens Ullens zal het tempo van de natuurlijke afvloeiingen niet volstaan om in vier jaar 920 mensen te laten vertrekken. Delvou erkent dat. ‘We gaan daarover met de bonden onderhandelen. Alle formules zijn mogelijk, behalve gedwongen ontslagen'.

Bij Belfius werken nu 5.800 mensen. De afgelopen jaren zijn er volgens Ullens al duizend banen geschrapt.

Belfius maakte in het eerste halfjaar ruim 250 miljoen euro winst, waarvan 139 miljoen uit normale commerciële activiteiten. Toch is de kostenbesparing nodig. De winst is nu te afhankelijk van eenmalige elementen, zegt Delvou.

Gisteren verscheen er in het Staatsblad een kb dat bedrijven ertoe verplicht bekend te maken hoe het aantal 45-plussers in het bedrijf behouden of verhoogd kan worden

Bron : www.de standaard.be

Eigen mening:
Als Belfius zegt dat ze kosten moeten besparen nadat er geweten is dat ze op een half jaar tijd ruim 250 miljoen euro winst maken, dan stel ik mij hier toch wel vragen bij. Oudere werknemers zullen inderdaad een hoger loon verdienen dan pas aangeworven krachten. Maar zijn het niet deze ouderen die beschikken over de kennis en ervaring om hun job uit te oefenen? Ervaring is een factor die samenhangt met een bepaalde leeftijd, dat ervaring noodzakelijk is om op alle situaties te kunnen inspelen ondervind ik elke dag, vooral nu tijdens mijn stageperiode. Ik vrees dat Belfius de crisis als excuus gebruikt om de oudere werknemers te laten afvloeien, maar schept dit wel vertrouwen in de werkgever wanneer je hier als jonge werknemer kan beginnen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2012, 19:24
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik vind deze situatie echt verschrikkelijk. Oude werknemers ontslaan enkel en alleen gebaseerd op leeftijd vind ik pure discriminatie en valt in mijn ogen op geen enkele manier te verantwoorden! Als ik zulke berichten te horen krijg stel ik mij automatisch de vraag welke bedrijfsethiek deze bedrijven hanteren! Mij lijkt het een ethiek waar de waarde geld verdienen als hoogste aangeschreven staat en de werknemers als middel dienen om dit te verwezenlijken.
Ik blijf me steeds meer vragen stellen bij het beleid van Belfius!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.