actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2009, 19:28
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Touring wil hervorming rijopleiding

Touring wil hervorming rijopleiding

GENT - Touring pleit naar aanleiding van het ongeval woensdag in Oosterzele, waarbij een 22-jarige chauffeur inreed op vier fietsende studenten, voor een hervorming van de rijopleiding.

'Ook in dit ongeval blijkt de onervarenheid en roekeloosheid van een jonge bestuurder', schrijft Touring in een persbericht. De organisatie wijst erop dat volgens een onderzoek van de Internationale Automobielfederatie FIA de rijopleiding nergens zo slecht is als in België.

'Een rijopleiding moet niet alleen inhoudelijk juist zijn', aldus Touring. 'De methode en de intensiteit moeten worden afgestemd op iedere leerling individueel. Dat gebeurt niet in de vrije opleiding, waarbij men telkens met verschillende begeleiders kan leren rijden. Iedereen die al 8 jaar een rijbewijs heeft mag in een amateuristische begeleiding fungeren.'

Touring vindt daarnaast het in 2006 ingevoerde systeem, waarbij de begeleiding van negen naar drie maanden ingekort werd, 'ronduit nefast voor de verkeersveiligheid'.

De verzekeraar eist daarom dat vrije begeleiding enkel kan na een professionele begeleiding, dat de vrije begeleiding door één en dezelfde begeleider gebeurt en dat de periode om met een voorlopig rijbewijs te rijden wordt ingekort.

bron :woensdag 11 november 2009 BELGA
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF11112009_038

Eigen mening

Ik ben de eerste die zegt dat iedereen zijn verantwoordelijk moet nemen als hij of zij achter het stuur kruipt! Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor jezelf, je passagiers en voor de personen op de weg.

Maar het voorstel om de periode van het voorlopig rijbewijs in te korten tart mijn verbeelding ! Hoe kan je als beginnende bestuurder ervaring op doen op de weg als je hiervoor de tijd gewoonweg niet krijgt?! Zelf leer ik ook rijden met de auto , je wordt al heel snel bewust van hetgene wat er allemaal verkeerd kan lopen in het verkeer. Veiligheid komt gewoonweg voorop , maar veel mensen begrijpen dit precies nog steeds niet...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2009, 19:47
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Periode van voorlopig rijbewijs inkorten? Hoe moet je dan leren rijden als beginnende chauffeur? Ik vind dat ze het juist moeten verlengen zodat je zo lang mogelijk met een voorlopig rijbewijs kunt rondrijden met begeleiding tot je klaar bent om examen te doen en alleen kunt rijden met een auto. Dat ze gewoon het rijexamen verstrengen. Als je nu per toeval tijdens het uurtje dat je exaam hebt eens goed rijd en goed reageert in het verkeer dan ben je geslaagd en heb je een rijbewijs maar wie zegt dat je wel degelijk met een auto kunt rijden? Rijlessen zouden misschien ook wat goedkoper moeten worden want veel mensen kunnen de lessen niet betalen en krijgen daarom niet altijd een even goede opleiding. Je opleiding is net zoals in een school van groot belang. Het is de basis voor je verdere leven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2009, 19:58
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik ga helemaal akkoord met de vorige meningen. Zoals Lies al zegt: iedereen is zelf verantwoordelijk voor hoe hij of zij achter het stuur kruipt. Ik heb lang moeten zwoegen voor een rijbewijs, vele uren rijles moeten volgen, maar zal het nu ook nooit in mijn hoofd halen om dronken achter het stuur te kruipen! Ik ben mezelf bewust van de gevaren van het verkeer, en zal nooit zelf een gevaar willen vormen. De periode inkorten is zoals Sanne zegt, helemaal uit den boze naar mijn mening! Laat leerling-autobestuurders dan ,alvorens het echte verkeer in te komen, oefenen op afgelaten terreinen! Al doende leert men, en de oorzaak van het ongeval ligt zeker niet aan de rij-opleiding van deze jongeman. Hij had maar niet dronken achter het stuur moeten kruipen! Dit tragisch ongeval had voorkomen kunnen worden, niet door verandering van de rij-opleiding, want geloof me; op een examen zijn ze tegenwoordig bést wel streng, maar door meer alcoholcontroles op de weg!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th November 2009, 20:27
Matijs.Boeckx Matijs.Boeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: BEERSE
Posts: 31
Hoe kun je nu de periode van een voorlopig rijbewijs inkorten? Of je kunt rijden of je kunt het niet. Mensen worden niet minder gevaarlijk als je het voorlopig rijbewijs inkort. Mensen maken fouten en sommige ongevallen zijn niet te voorkomen.

Andere wel, zeker dit geval! Men moet echt veel strenger optreden tegen rijden onder invloed. Ik vind het telkens als ik zoiets in kranten zie verschijnen de meest tragische ongevallen en ik heb absoluut geen medelijden met een dronken bestuurder. Hoe kun je nu zoiets dom doen! Men moet strenger optreden tegen dronkenschap achter het stuur. Maar je kunt niet oneindig veel controles doen.

Ik zou een taboe van rijden onder invloed creëren onder het volk. Mensen zouden zo'n mensen spontaan uit hun wagen moeten sleuren. Misschien via goede campagne. Achja, ongevallen zullen bilijven gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th November 2009, 20:34
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
sensibiliseren

De mensen die onverantwoord rijden door roekeloos rijgedrag, zullen zeker niet van rijstijl veranderen door een inkorting van het voorlopige rijbewijs. Dat is gewoon absurd. Zoals iedereen zegt, GOED leren autorijden kan je alleen maar doen door...veel te rijden.
Het is de mentaliteit van de bestuurders die verkeerd is, niet hoe ze op de dag van hun examen gereden hebben.

Laat ze in de rijopleiding een extra cursus invoegen, een sensibilisering over verkeersveiligheid. Daar ben ik voorstander van!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th November 2009, 20:32
SarahGerinckx SarahGerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Balen
Posts: 17
Ik ben het zeker eens met de vorige reacties.
Inkorten van de tijd van het voorlopig rijbewijs is inderdaad geen goede beslissing. Alhoewel het ook als gevolg kan hebben dat je je theorie meermaals moet gaan halen, waardoor deze wel beter gekend kan zijn. Dit zal misschien de gewenste reactie zijn, maar het gaat sowieso een nadeel zijn voor de rijervaring van de jonge bestuurders.

Iedereen die 8 jaar zijn of haar rijbewijs heeft mag iemand leren met de auto rijden. Natuurlijk zou het beter zijn als iedereen begeleidt zou worden door een echte instructeur. Maar dit kost je al gauw 500 tot 1000 euro. Waarom zou je dit doen als je ook gratis van mama of papa les kunt krijgen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.