actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2009, 20:28
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
260.000 Belgen lieten zich dit weekend inenten

260.000 Belgen lieten zich dit weekend inenten
"De vaccinatiecampagne verloopt zeer vlot", bevestigt griepcommissaris Marc Van Ranst maandag. Dit weekend werden zo’n 260.000 vaccins in België toegediend tijdens de tweede vaccinatiecampagne, die zich richt op risicogroepen.

"Dat aantal is slechts een schatting", benadrukt Van Ranst. Ongeveer 250.000 patiënten kregen zaterdag een prik tegen de A/H1N1-griep, terwijl zondag zo’n 10.000 vaccinaties plaatsvonden.

"Zelfs op zondag werd er gevaccineerd, in Hasselt bijvoorbeeld", aldus de griepcommissaris. Het Algemeen Syndicaat van Geneeskundigen van België (ASGB) zegt maandag tevreden te zijn dat de huisartsen een massacampagne, zoals de huidige A/H1N1-griepvaccinatie, organisatorisch aankunnen.

Volgens Van Ranst zijn de cijfers niet exact omdat heel wat artsen allesbehalve enthousiast zijn om de gevaccineerde patiënten te registreren via het eHealth-systeem. "We steunen de registratie niet omdat eHealth niet veilig is en op een verkeerde manier gebruikt kan worden", bevestigde Michel Vermeylen van de Vereniging voor Vlaamse Huisartsen maandag. Een groot aantal artsen is van oordeel dat eHealth de privacy van de patiënten niet respecteert.

"De registratie via eHealth verloopt wel correct en veilig en is in het belang van de patiënten. Bovendien zijn de gegevens zeker niet voor iedereen zomaar toegankelijk", reageert Annaïk De Voghel, woordvoerster van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS).

Als er problemen zouden ontstaan na de inenting van een patiënt, kan via eHealth onmiddellijk opgevraagd worden welke patiënten er nog gevaar lopen. Van Ranst betreurt de onwil van sommige artsen omdat ze zo "hun patiënten in gevaar kunnen brengen". Volgens het ASGB is de registratie nochtans eenvoudig.

Bron: De Standaard, 9/11/09

Mening: Ik vind het goed dat er zoveel mensen die tot de risicogroep behoren zich laten inenten. Alleen zo kan vermeden worden dat er meer en meer mensen ziek worden en loopt het aantal besmettingen misschien weer terug. Ook een heel aantal mensen uit mijn omgeving hebben zich laten inenten en moest ik tot de risicogroep behoren, dan zou ik me ook laten inenten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.