actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2012, 14:17
V*ncent De Haes V*ncent De Haes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 27
Financiële kennis Belg beneden alle peil

Financiële kennis Belg beneden alle peil
inShare.019/10 Economie 4,6 op 10. Dat is de erbarmelijke gemiddelde score op een kennistest over persoonlijke financiën die De Tijd afnam bij 1.000 Belgen tussen 18 en 65 jaar. Slechts 9 van de 1.000 respondenten haalden een score van 10 op 10.


In de test werd gepeild naar elementaire kennis over basisproducten, zoals het spaarboekje en de brandverzekering. De score ligt even laag als vier jaar geleden, toen De Tijd een even representatief staal Belgen onderwierp aan dezelfde test.

De resultaten zijn opvallend omdat de bankencrisis van 2008 de noodzaak van financiële opvoeding hoog op de agenda zette.

auteur: Belga

Eigen mening: ik was verrast dat de Belgen zo weinig weten over hun eigen financieën. Hier zou enige kennis toch op zijn plaats zijn. Misschien in een laatste schooljaar toch wat informatie meegeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2012, 10:38
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Financiële kennis Belg beneden alle peil

4,6 op 10. Dat is de erbarmelijke score van de gemiddelde Belg op een kennistest over persoonlijke financiën. Daarin werd gepeild naar elementaire kennis over basisproducten, zoals het spaarboekje en de brandverzekering. De score ligt even laag als vier jaar geleden, toen De Tijd een even representatief staal Belgen onderwierp aan dezelfde test.

De resultaten zijn opvallend omdat de bankencrisis van 2008 de noodzaak van financiële opvoeding hoog op de agenda zette.

De toezichthouder FSMA, die vorig jaar de wettelijke opdracht kreeg een bijdrage te leveren aan de financiële vorming, is niet verrast omdat het niveau niet met één vingerknip verbeterd kan worden. ‘Financiële opvoeding is een werk van lange adem waaraan we volop werken. Daarnaast nemen we ook complementaire maatregelen, zoals het moratorium op de verkoop van complexe producten’, zegt FSMA-voorzitter Jean-Paul Servais.

Een van de aandachtspunten is een elektronisch portaal met educatieve informatie op maat van de consument over financiële producten en diensten. Die website is op 31 januari 2013 klaar.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil ook meer financiële vorming in het onderwijs. ‘Nu is het nog geen apart vak, maar het komt in het secundair onderwijs aan bod via de vakoverschrijdende eindtermen. Sinds 2010 gaat daarin meer aandacht uit naar de wisselwerking tussen maatschappij en economie’, zegt Smet. De minister zal financiële vorming ook mee- nemen bij de hervorming van het secundair onderwijs.

De kennistest werd afgenomen bij 1.000 Belgen tussen 18 en 65 jaar. Slechts 9 van de 1.000 respondenten haalden een score van 10 op 10.

Doe zelf de test op www.tijd.be/geldtest


De Financieel Economische Tijd
19 oktober 2012


Mening:
Als we ervan uitgaan dat de steekproef representatief is, vind ik het hoog tijd dat er meer tijd besteed wordt aan financiële opvoeding. De overheid maar ook de banken zelf spelen hierin een belangrijke rol. Waarom moeten banken ingewikkelde producten met allerlei moeilijke constructies aanbieden? Laat het hen eenvoudig houden en leg de mensen duidelijk uit wat het product inhoudt. Wijs hen op de opbrengsten maar ook op de risico's, de gevaren.

Ook het onderwijs zou jongeren meer financiële informatie kunnen geven. En dan is het misschien goed dat elke leerling en niet enkel de leerlingen die economie volgen via een apart vak een stuk financiële achtergrond/opvoeding krijgen. Maar is dit in ons lessenpakket wel mogelijk? Zou het ons niet te ver leiden? En wat dan bijvoorbeeld met EHBO, verkeersopvoeding, politieke opvoeding,...? Persoonlijk vind ik dat dergelijke thema's en ook financiële opvoeding in de lessen zelf aan bod kunnen komen.

Het artikel verwijst ook naar de geldtest. Deze heb ik zelf eens gemaakt. Er zaten toch wel een aantal voor mij moeilijke vragen bij, maar omdat het een meerkeuzetest was, had ik telkens keuze tussen drie mogelijke antwoorden en heb ik soms voor het tussenantwoord gekozen, hetgeen dan juist bleek te zijn. Hierbij stel ik me de vraag hoeveel van de 1.000 ondervraagde Belgen ook wel eens gegokt hebben en het juiste antwoord bekwamen. Dit zou het resultaat nog verlaagd kunnen hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.