actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2012, 19:00
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Ook Belfius verlaagt rente op spaarrekeningen

Ook Belfius verlaagt rente op spaarrekeningen
Bewerkt door: Dimitri Eeckhaut
19/10/12 - 17u13 Bron: belga

Belfius verlaagt vanaf 22 oktober de rente op zijn spaarrekeningen. De bank volgt daarmee het voorbeeld van BNP Paribas Fortis, dat eerder deze week al een renteverlaging aankondigde. In een persbericht verwijst Belfius naar "de evolutie van de rentevoeten op de financiële markten".
Vanaf volgende week brengt een klassiek spaarboekje bij Belfius nog 0,60 pct basisrente en 0,30 pct getrouwheidspremie op, in plaats van 0,75 plus 0,25. Bij de internetspaarrekening wordt dat 1 pct en 0,30 pct in plaats van de huidige 1,20 en 0,40. De rentevoeten op de klassieke getrouwheidsspaarrekeningen (0,50 plus 1 procent) blijven ongewijzigd.

Bij de Internet Getrouwheidsspaarrekening zakt de getrouwheidspremie naar 1,25 procent in plaats van 1,50 procent, maar blijft de basisrentevoet op 0,50 pct.

Eigen mening:
Waar gaat dit naartoe? Binnenkort moeten we nog betalen om ons geld op de bank te zetten m.a.w. het geld beschikbaar te stellen voor de banken die er dan winst mee kunnen maken door ditzelfde geld uit te lenen/ te investeren in bedrijven. Er wordt natuurlijk minder winst gecreëerd door de crisis maar zijn er toch geen betere mogelijkheden om met je geld te doen zoals bijvoorbeeld naar een buitenlandse bank gaan of het geld rechtstreeks uitlenen? Hierbij moet je natuurlijk het risico er ook wel bijnemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2012, 23:19
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Ik vind toch dat hier genuanceerd moet worden. De rente ligt nu eenmaal laag, en ook de ECB (Europese Centrale Bank) geeft slechts een rente van 0.75 procent. De lage rente maakt ook dat lenen zeer goedkoop wordt. Daarmee wil men mensen ertoe aanzetten geld niet langer op spaarrekeningen te laten staan, maar uit te geven, te investeren in de economie. Men wil de economie terug nieuw leven inblazen. Dit kan doordat mensen een huis kopen of verbouwen, bedrijven uitbreiden,... Maar wat zien we momenteel? Mensen stellen hun aankopen uit en laten het geld voorlopig maar op de spaarrekening staan, ook al brengt het nauwelijks nog iets op. Misschien kan de rente zelfs nog lager en kan er een moment komen waarop de mensen toch meer gaan uitgeven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2012, 09:57
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
N.a.v. de rente die alweer verlaagt las ik afgelopen week in de Gazet van Antwerpen het artikel "Durf veranderen van bank". In dit artikel heeft men het voornamelijk over de bank BNP Parisbas Fortis die haar basisrente op spaarrekeningen verlaagt tot 0,9%. Men geeft dan ook het advies: "Ga naar een andere bank."
Bij het lezen van de titel, dacht ik bij mezelf ok maar naar welke bank moeten we dan wel gaan? Het is tenslotte bijna overal hetzelde liedje.
De kleinere banken die wel een rente van meer dan 2% geven zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop.
Maar volgens mij zijn er slechts heel weinig alternatieven. Eerlijk gezegd dacht ik spontaan bij mezelf zou het niet beter zijn als ik mijn geld van de bank haal en het "weer" in een sok onder de matras van mijn bed steek?! Wel als het zo verder gaat denk ik effectief dat dat er nog zal van komen. Want mijn vertrouwen in de banken is ver zoek.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st October 2012, 11:44
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Is dit de manier waarop Belfius de mensen bedankt voor de redding van het noodlijdende toenmalige Dexia met belastingsgeld? Iemand moet de naamsverandering en bijhorende kosten betalen natuurlijk.
Het was trouwens te verwachten dat BNP Paribas Fortis zou volgen. Jammer genoeg blijven bovenstaande banken nog steeds allerlei kosten doorrekenen aan de klant. Ik stel me dan sterk de vraag waarom je nog bij zo'n bank blijft.

Het is niet de eerste keer dat Ivo Michiels mensen aanspoort om van bank te veranderen, wat ook niet meer dan logisch is aangezien er banken zijn die de dubieuze bankkosten niet doorrekent aan haar klanten.

Het vertrouwen in de banken is ver zoek, en dat kan ik goed geloven. Ik stel me alleen de vraag hoeveel Fortissen en Dexia's er nog moeten voorbijkomen voordat de ogen van de mensen zullen opengaan dat deze banken beter te mijden zijn.
Er zijn genoeg banken die het beter doen en overstappen is sinds 2009 sterk vereenvoudigd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.