actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2012, 14:38
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Vlaming verspilt jaarlijks zes kilo eten

Vlaming verspilt jaarlijks zes kilo eten

BRUSSEL - Vlaamse consumenten gooien jaarlijks gemiddeld 200.000 ton voedsel en ‘aanverwant materiaal’ zoals de schillen in de vuilbak. Daarvan is 85.000 ton echt voedsel en 34.000 ton nog perfect eetbaar. Dat komt neer op jaarlijks 5,6 kilo eetbaar voedsel dat iedere Vlaming weggooit.

Vlaanderen produceert jaarlijks ongeveer zestien miljoen ton voedsel en daarvan gaat twee miljoen ton verloren, berekende de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen zaterdag. De lekken zitten aan de bron in de landbouw, tijdens de productie en verpakking en in de keuken van de consument. In de landbouw zijn schommelende weersomstandigheden de belangrijkste oorzaak. In de voedingsindustrie treedt er verlies van voedsel op wanneer de productie moet stoppen en herstarten. Bij de distributie is er verspilling door te weinig opslag- en schapplaats, een veeleisende consument en een verkeerde behandeling van de waren.

De Vlaamse regering wil het voedselverlies tegen 2020 halveren, kondigden minister-president Kris Peeters en minister voor Leefmilieu Joke Schauvlieghe aan.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121013_00332891

Eigen mening: Schandalig zou je zeggen, maar als we er echt bij stil staan, gooien we inderdaad wel echt te veel eten weg. En dan heb ik het niet gewoon over vervallen voedsel dat te lang in de ijskast heeft gestaan. We scheppen ons bord goed vol, eten de helft er niet van op, en hopla, we gooien het bij GFT. Het is waarschijnlijk inderdaad zo dat slechte verpakkingen en dergelijke er ook voor zorgen dat we voedsel weggooien, maar ik denk dat als we thuis al eens sneller stil staan bij het weggooien van voedsel, we al heel wat kunnen veranderen. Koop niet in 1 keer te veel, maar juist genoeg zodat alles opgeraakt, smijt restjes niet zo maar weg, maar probeer de dag hierna misschien een andere maaltijd mee te maken, eet voedsel op voor de houdbaarheidsdatum,... Het zijn kleine dingen, maar die toch al kunnen helpen. We horen het genoeg zeggen: er zijn plaatsen op de wereld waar ze niets te eten hebben. Maar het is wel zo, denk dus 2 keer na over voedsel en dan kunnen we misschien zelf die 6 kilo al wat verminderen. Met de hulp van Vlaamse regering die dan voor de andere kant zorgen (de verpakkingen en dergelijke), kunnen we die 6 ton misschien toch tot maar een heel klein aantal brengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2012, 15:10
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik schrik totaal niet van deze cijfers. Ik kan zelf al drie voorbeelden geven waarin het duidelijk is dat we veel te veel eten weggooien.

- Donderdag ging ik naar de Ladies Movie Night( Utopolis Turnhout). Naar gewoonte krijg je dan twee consumpties. Aan het einde van de avond stonden er nog meer dan 50 glaasjes cava, allemaal voor de vuilbak.
- Ook supermarkten gooien vaak etenswaren weg die nog maar één dag vervallen zijn( en dus eigenlijk nog perfect consumeerbaar zijn).
- Onlangs ging ik eten in een restaurant waar de porties veel te groot waren. Ik heb die avond ontelbare (nog meer dan de helft gevulde) borden gezien die zonder pardon in de vuilbak verdwenen.

Het feit dat er in de landbouw veel moeten worden weggegooid kan ik nog begrijpen. Maar in vele andere gevallen is het eerder uit gemakzucht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2012, 10:03
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Plezant om te horen, een paar weken geleden kwam aan het licht dat we een groot deel van de productie gewoon weggesmeten wordt en nu blijkt ook nog eens dat we ieder jaar zes kilo gewoon in de vuilbak kieperen. Misschien moeten over dit onderwerp campagnes komen om mensen duidelijk te maken wat de gevolgen zijn van al dit voedsel weg te smijten.
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.