actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2012, 19:42
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Studentenarbeid stijgt met ruim een derde door nieuwe regels

Studentenarbeid stijgt met ruim een derde door nieuwe regels

De studentenarbeid is in het eerste semester van dit jaar fors toegenomen ten opzichte van de eerste zes maanden van 2011. Dat meldt de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).
De werkgevers gaven in totaal 2,09 miljoen dagen studentenarbeid met verminderde sociale bijdragen aan. Dat is 36 procent meer dan in het jaar voordien, klinkt het. De stijging kwam er door de nieuwe regels rond studentenarbeid. Studenten kunnen in de nieuwe regeling immers aanzienlijk meer werken buiten de zomermaanden zonder onderworpen te zijn aan de sociale zekerheid.

Gemiddeld kreeg de student 68,3 euro per dag voor zijn werk, een stijging met 2,6 procent. De stijging van de loonmassa klokte in de eerste jaarhelft af op 40 procent. Iets hoger dus dan de stijging van de totale studentenarbeid. De hogere stijging is echter hoofdzakelijk inflatiegebonden.

Vrouwen (57%) voerden meer studentenarbeid uit dan mannen (43%). Meer dan een derde van de studenten was in de eerste jaarhelft via een uitzendkantoor aan de slag. Ruim een vijfde was actief in de handel.

Dankzij de vereenvoudigde aangifte van studentenarbeid kon het RSZ al een blik werpen op de zomermaanden. Op piekdagen in juli waren er meer dan 155.000 studenten aan de slag. Buiten de schoolvakanties waren er pieken van 55.000 per dag in de weekends.

Studentenarbeid is het sterkst aanwezig in de leeftijdsgroep 18-21 jaar.

bron:http://www.standaard.be/artikel/det...121012_00331692

Eigen mening:
Ik vind het heel logisch dat er veel studenten gaan werken. Ik merk zelf ook dat ik nu, sinds ik op kot ben, ik veel meer uitgeef en graag een centje zou bijverdienen. Dat de cijfers dus gestegen zijn, kan ik wel begrijpen. Ik denk dat dit voor de werkgevers ook wel iets positiefs kan zijn, aangezien zij het drukker hebben in het weekend en door de studenten toch wat extra hulp krijgen, die ze nodig hebben, zonder dat ze vast personeel moeten aannemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.