actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2009, 12:21
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Klaar voor Chinese les in middelbaar

Klaar voor Chinese les in middelbaar

Als het klopt dat 25% van de Belgen te vinden is voor lessen Chinees in het secundair onderwijs, dan is dat zeker 100% bij de leerkrachten Chinees. "Het kán. Kijk maar naar onze buren."

In Frankrijk volgen 30.000 leerlingen Chinees op 150 middelbare scholen. Ook in Duitsland en Groot-Brittannië kunnen leerlingen Chinees als officieel keuzevak volgen. En in Nederland is recentelijk een rapport uitgebracht over Chinees op school, met een voorstel om Chinees als officieel schoolvak te erkennen.

Waarom kan dat dan niet in België? Die vraag stelt Nicolas Standaert, hoogleraar in de sinologie (K.U.Leuven), zich al jaren. In 2005 waarschuwde hij de media: "Als België wil meeblijven met de evoluties in de wereldeconomie, moeten onze (middelbare, red.) scholen dringend Chinees onderwijzen." Voormalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) antwoordde toen dat hij vond dat Chinees voorbehouden moest blijven voor het hoger en volwassenonderwijs. Daar zat de oosterse taal toen stevig in de lift.Wat is er intussen gebeurd? China is economisch nog machtiger geworden. "Maar op overheidsvlak is er eigenlijik niets veranderd", zegt Nicolas Standaert.

Mogelijk in vrije uren

Wel zijn er een paar initiatieven ontstaan die het Chineesonderricht in ons land moeten stimuleren. Zo is de BCLA opgericht, de Belgian Chinese Language Association, een vereniging van zo'n 80 docenten Chinees, in welke opleiding dan ook. Bedoeling is elkaar te helpen, vorming te bieden en ervaringen uit te wisselen. "Daarnaast is er sinds 2007 ook de lerarenopleiding voor leerkrachten Chinees", vertelt docent Els Hedebouw. "Voorheen bestond dat niet, nu willen we de kwaliteit van het onderwijs garanderen."
"In de universiteiten, hogescholen en volwassenonderwijs zitten we goed met ons aanbod Chinees", zegt Hedebouw. "Voor het middelbaar onderwijs lopen we ver achter. Hoewel het dus wel mogelijk is, dankzij een decreet uit 1990. Dat stelt dat middelbare scholen een aantal 'vrije uren' hebben die naar keuze kunnen worden ingevuld, bijvoorbeeld met Spaans of Russisch. Chinees kan dus ook. Er zijn leerkrachten, alleen moeten scholen het écht willen."

Er zijn al een paar secundaire scholen die Chinees als keuzevak aanbieden, bijvoorbeeld Sint-Franciscuscollege in Heusden-Zolder en het Sint-Amandscollege in Kortrijk. In Brugge is er zelfs een lagere school die lessen Chinees heeft. "Het probleem in ons land is dat we wel beseffen hoe belangrijk China en Chinees zijn", zegt Standaert, "maar dat we er nog te weinig mee doen. Chinees kan echt op alle vlakken."


Sylvia Mariën

Bron: GVA woensdag 21 oktober (p.7)

Motivatie:

Chinees op school leren vind ik een beetje vergezocht. Sommige kinderen vinden Frans en Engels al moeilijk, waarom zouden ze dan nog een taal moeten bijleren? Als Frans en Engels al de nodige inspanningen vragen voor sommige kinderen, vind ik niet dat zij nog een 'vreemde' taal moeten bestuderen.

Langs de andere kant kan je talen het best leren als je nog jong bent. Het vermogen om een taal aan te leren neemt af met de leeftijd. Daarom zou het misschien toch wel nuttig zijn om Chinees al op vroege leeftijd aan te leren. Ik zou het dan wel jammer vinden dat ze kinderen gaan verplichten om bijvoorbeeld Chinees te leren.
Zoals men in het artikel ook zei zouden de scholen de 'vrije vakken' kunnen invullen met een kennismaking met het Chinees, zo weten leerlingen of ze Chinees een interessante taal vinden. Zo kunnen ze ook zelf kiezen of ze deze taal willen gaan studeren of niet.

Daarom vind ik dat ze leerlingen vrij moeten kunnen laten kiezen of ze het Chinees willen beheersen of niet. Maar ik kan me inbeelden dat de niet-talenknobbels het liever aan zich voorbij laten gaan en dat de echte talenknobbels wel van een uitdaging houden. Chinees is tenslotte nog geen taal die dagelijks voorkomt in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2009, 16:34
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Chinees leren op school is alleen maar een noodzaak voor de Chinese lobby. Het is niet de economie die moet dicteren wat een school wel of niet moet aanbieden. Het is de school die dingen maakt of kraakt en mijnsinziens moet Chinees op school gekraakt worden! Als het ooit verplicht zou worden dan is het net die verplichting die op lange termijn zorgt voor de noodzaak eraan. Dingen die zichzelf in stand houden zijn nep.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2009, 19:24
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
companies pick up the pieces

Veerig procent van de bedrijven in de UK zijn bezorgd over de reken- en taalvaardigheden van hun personeel. Eén op zes geeft zelfs remediëringslessen. Er wordt eveneens geschat dat vijftien miljoen mensen in de UK moeite hebben met rekenen. (We hebben het hier dan over basisvaardigheden.)
Misschien dus toch nog maar even wachten met dat Chinees en andere zaken voorop stellen?

bron: BBC1 news at six woensdag 14/10/2009
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2009, 19:07
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Chinees invoeren als vak op school is toch niet zo evident. Ik vraag me dan ook af hoe men dit gaat integreren, moeten de leerlingen nog langer naar school gaan, zodat ze nog meer in de boeken moeten zitten en minder aan beweging kunnen. Ik vind net zoals jullie dat dit als keuzevak wel een mogelijkheid zou kunnnen zijn. Maar volgens mij kun je beter die energie stoppen in de leerlingen goed Engels en Frans goed te laten beheersen. En uiteindelijk is het toch veel belangrijker dat je goede reken_ en taalvaardigheid beheerst. Zo dat je je goed kan uitdrukken in het Nederlands en het correct schrijven van het Nederlands. Die andere talen zullen misschien wel zeer handig, toch heb ik mijn twijfels over de invoering ervan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th October 2009, 22:53
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ik snap de achterliggende gedachte wel: 'Chinees als taal van de toekomst, we moeten voorbereid zijn op de chinese economische grootmacht,...'
Maar zijn die redenen dan zo dwingend dat we stante pede Chinees moeten invoeren als vak in het secundair onderwijs? Als voorbeeld haal ik graag mijn lessen Duits aan: ik heb de drie laatste jaren van mijn secundair telkens één uur Duits per week gehad. Maar ik durf eerlijk zeggen dat ik met niet één Duitse grammaticaal correcte volzin op de proppen kan komen. Dus wat gaat dat zijn als Chinees een vak wordt, Een taal die in de verste verte niet op het Nederlands lijkt (in tegenstelling tot het Duits)? Er zou dan toch minstens een paar uur per week aan moeten worden besteed, wil men een redelijk niveau bereiken, maar ten koste van welke vakken dan?
Trouwens heb ik ooit ergens gelezen dat de mensen in China op deze moment en masse Engels aan het leren zijn. Dus als we later zaken willen doen met die vriendelijke mensen, is het voldoende gewoon even op te letten in je lessen Engels.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th October 2009, 08:10
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik vind het wel een goed idee om Chinees te integreren in de school als keuzevak, maar ik vrees er eerder voor, dat wanneer het "nieuwe" van die taal voor de leerlingen eraf is, dat de toestroom ook veel kleiner zal worden. Je mag de taal: Chinees echt niet onderschatten hoor! Eerst wou ik marketing gaan doen in de KDG, waar ze me zeiden dat Frans helemaal vanaf het begin wordt herhaald aangezien de basiskennis bij de studenten veel te pover is. Dan stel ik mij hierbij de vraag: Wanneer de leerlingen van Frans nog geen goede basiskennis hebben en men dat al, laat ons zeggen, vanaf het vijfde leerjaar krijgt aangeleerd. Hoe zal dit dan met het Chinees verlopen? Ik blijf het zeggen: het idee is wel goed, maar mensen moeten eens leren nadenken over de praktijk. Om een taal echt te kunnen leren, moet je daar dag in dag uit mee bezig zijn en niet een uurtje in de week. Daarom vind ik het dan ook verstandig om het Chinees over te laten aan het volwassen- en hoger onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.