actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2011, 23:16
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Vaticaan: "Pedofiele geestelijken moeten naar niet kerkelijke rechtbank"

Vaticaan: "Pedofiele geestelijken moeten naar niet kerkelijke rechtbank"

Het Vaticaan heeft bisschoppen over de hele wereld richtlijnen gestuurd over de aanpak van zaken van kindermisbruik door geestelijken. Zo moeten de bisschoppen prioriteit geven aan de noden van de slachtoffers en zegt de Heilige Stoel dat geestelijken die verdacht worden van pedofilie, zich voor een "niet kerkelijke" rechtbank moeten verantwoorden. Dat heeft het Vaticaan maandag bekendgemaakt.

De richtlijnen werden de afgelopen dagen door de Congregatie voor de Geloofsleer rondgestuurd. De richtlijnen zijn een gevolg van de vele schandalen waarin de rooms-katholieke kerk de afgelopen jaren betrokken geraakt is en die vooral gaan over misbruik van jongens door geestelijken.
Maatregelen

De kerkleiding krijgt de kritiek dat er niet hard genoeg opgetreden is tegen de daders. Het gaat onder meer over voorvallen in de VS, Ierland, Brazilië, Duitsland en België, met de zaak van oud-bisschop Roger Vangheluwe.

Kardinaal William Levada, de prefect van de Congregatie, vraagt de bisschoppen tegen mei 2012 maatregelen te nemen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...-rechtbank.aspx

eigen mening: Ik denk dat heel veel mensen onder ons meteen zullen denken 'eindelijk!'. Het lijkt mij inderdaad allemaal veel rechtvaardiger maar ik sta er versteld van dat het Vaticaan nu opeens zelf deze beslissing neemt. Misschien is dit ook wel een grote stap naar een goede verwerking bij de slachtoffers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2011, 10:48
Marijke.Van.Sprengel Marijke.Van.Sprengel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Tielen
Posts: 68
Te laat

Deze duidelijke woorden van het Vaticaan komen veel te laat.
Als men jaren geleden, toen de eerste gevallen van pedofilie bekend werden, al had opgetreden en maatregelen had gesteld dan hadden de slachtoffers veel leed bespaart gebleven.
Deze werden vaal geprovoceerd door de vele verschillende aanpakken en het onderzoek.
Nu kan men eidenlijk verder met de verwerking van alle schandalen zonder dat een of andere bisschop uitspraken doet die niet kunnen.
Eindelijk is er duidelijkheid en die regels zijn voor iedereen gelijk en geven een duidelijk signaal. De mensen krijgen eindelijk het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt en dat men hen wil helpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2011, 12:56
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik ben al blij dat er stappen worden genomen in de goede richting. Ik ben van mening dat ze inderdaad niet genoeg bestaft zijn geweest. Maar ik weet niet of dit de juiste oplossing is. Hoe zit het namelijk met het gerecht? Is dit dan zoveel meer te vertrouwen? Ook mensen die naar een rechtbank gaan kunnen onveroordeeld terug komen. Naar mijn mening gaat het dus wel al de juiste weg op maar of dit de oplossing is, daar heb ik mijn twijfels over.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2011, 14:12
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: arendonk
Posts: 48
Eindelijk

Eindelijk zijn die bisschoppen en kardinalen in rome over hun eigen grootheidswaanzin heen. Een pedofiel, priester of niet, moet berecht worden zoals elke misdadiger wordt berecht. Het is niet omdat een priester een priester is, en daarom een man van god, dat al wat hij doet gerechtvaardigd kan worden.
Pedofiele priesters zijn gewoon misdadigers, net zoals alle andere pedofielen, net als Marc Dutroux, en soortgenoten.
Maar eenmaal deze maatregel in actie wordt gesteld, komen ze waarschijnlijk af dat zaken zoals die van Vangheluwe verjaart zijn , en daarom niet meer berecht worden.
De advocaten van Michelle Martin hadden een ruil moeten voorstellen, een Belgische gevangene uit haar cel en in een Frans klooster, tegen een Belgische priester in een Frans klooster naar de lege cel van Martin.

Kato Van Herck
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2011, 21:11
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Niet kerkelijk gerechtshof

Pedofiele priesters moeten inderdaad berecht worden, maar ik denk dat ook de kerk hier meer verantwoorelijkheid moet nemen.
De kerk schuift het straffen van zijn priesters gewoon op naam van het gerecht. Terwijl de kerk hier toch die priesters heeft aangesteld, opgelijdt, begelijdt,... . Volgens mij moet de kerk eerst en vooral leren uit deze vreselijke daden. Ze zou zijn priesters naar een soort verplichte therapie moeten sturen. Er zijn nog beroepen waarin je verplicht bent enkele keren per jaar naar een psychiater te gaan. Zo kunnen vaak dingen worden voorkomen.
Misschien een stap te ver, maar een betere oplossing zou zijn om het celibaat af te schaffen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2011, 22:03
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Het Vaticaan neemt een goede beslissing. Volgens mij is dara iedereen mee akkoord. Het is zo dat je als priester iets doet, dat je ook kan gestraft worden. Door deze beslissing zullen hier veel priesters van verschieten. Want je kan niet altijd ongestraft blijven rondlopen.

Het is dus zeker een goede oplossing. Voor de slachtoffers is dit ook een opluchting, maar daarom neemt het niet de emotionele schade weg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.