actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2011, 13:10
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
"Bedankt God, om Japan te straffen met een aardbeving"

Terwijl de verwoestende aardbeving en tsunami in Japan wereldwijd medeleven opwekken, kan het meisje in onderstaand filmpje haar geluk niet op. "God heeft de atheïsten in Japan gestraft, en ik ben dolgelukkig", klinkt het.
"God is zo'n goede God. Nog maar pas zaten we te bidden dat God de ogen van de atheïsten zou openen en nu heeft hij Japan letterlijk beetgegrepen en het land dooreengeschud."
"God die de mensen wakker maakt en zegt: jullie gaan naar de hel… stel je eens voor wat er op het einde van de veertigdagentijd te gebeuren staat."
"Japan was een goed begin, maar als God begint aan Europa en Amerika, wordt het waanzinnig en tegen Pasen zal iedereen zien dat Je echt bent en dat de Bijbel echt is. Ik weet met mijn vreugde haast geen blijf. Ik ga nu nog harder bidden dan ooit tevoren."

Bron: www.vandaag.be
15/03/2011

Mijn mening:
Toen ik dit artikel las schrok ik wel even. Een meisje heeft een filmpje gemaakt waarin ze zegt dat ze zo gelukkig is dat God de atheïsten in Japan heeft gestraft. Dit is toch onvoorstelbaar. Heel de wereld treurt met de slachtoffers mee en dan begint er iemand te verkondigen dat dit allemaal rechtvaardig is.
Het meisje in het filmpje (dat niet meer beschikbaar is op Youtube) gelooft heel erg in het bestaan van God. Hij zal volgens haar al de atheïsten straffen en naar de hel sturen. Vreemd, want de God waar ik over heb geleerd is een heel vreedzaam man die mensen een tweede kans geeft in plaats van hen naar de hel te sturen. Niet alleen onze God, maar ook de andere Goden, zijn volgens mij helemaal niet zo kwaadaardig. Daarom vind ik het vreemd dat een godsdienst oorlog of zo’n situaties in de hand kan werken. Ik heb alle respect voor mensen die geloven, maar ik kan niet begrijpen hoe het meisje het over haar hart kan krijgen om zo’n dingen te zeggen (en het filmpje dan nog eens op het internet te plaatsen).
Al dan niet in God geloven is trouwens een keuze die iedereen voor zich moet maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2011, 19:05
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Amerikanen: "Japan verdient aardbeving door Pearl Harbor"

De kracht van sociale netwerken is nog maar eens bewezen na de aardbeving en bijhorende tsunami in Japan. Op een destructieve manier weliswaar: Twitter en Facebook kregen af te rekenen met Amerikanen die Pearl Harbor nog niet vergeten zijn. Hun boodschap: "Japan kreeg wat het verdiende voor Pearl Harbor. 'Karma's a bitch'" . Eén van deze personen is Alec Sulkin, scriptschrijver voor de animatieserie 'Family Guy', die zijn tweet ondertussen verwijderde en zich verontschuldigde. Andere Amerikanen reageren verbolgen en gechoqueerd, en slaan via dezelfde kanalen keihard terug: "Jullie zijn idioten", is de algemene teneur.
Nadat het nieuws en de schade van de aardbeving afgelopen vrijdag in Japan begon door te sijpelen, regende het tweets en facebookberichten. De meeste om hun medeleven te betuigen met de Japanners, die na een zware aardbeving ook te maken kregen met een verwoestende tsunami en problemen met de kerncentrales. Onder de hashtag #prayforjapan stroomden de steunbetuigingen over de hele wereld toe.

Pearl Harbor, 70 jaar geleden
Maar diezefde dag nog kwam er een andere trend bovendrijven. 'Pearl Harbor' werd opvallend vaak genoemd op Twitter, zo vaak dat het een 'trending topic' werd. De reden was niet ver te zoeken: sommige twitteraars gingen zover als te zeggen dat de Japanners deze verwoestende aardbeving verdienden omdat zij de Amerikanen hadden aangevallen op Pearl Harbor, bijna 70 jaar geleden.

Een greep uit de reacties:

•CannonSantana
i really dont think i should #prayforjapan. I remember pearl harbor. -- @YellaDaTruth

•YellaDaTruth
dont fuck with America #winning

•GradyThomas
This is what #Japan gets for Pearl Harbor, Im not donating mon. not going to #prayforjapan

•TheYankManc
Remember pearl harbor #prayforjapan

•lujan1
Why should I #prayforjapan? I didn't see any of those Japs crying in Pearl Harbor after they bombed all our troops and ships...

•Hermosa_Charmm: i would #prayforjapan buttt since they bombed pearl harbor and killed all those people! i think im good!"

•JustCallMeCorey
Why should Americans #PrayForJapan ? Remember Pearl Harbor?


Family Guy
Ook Family Guy-schrijver Alec Sulkin (die tweet onder de naam 'thesulk') hoorde bij bovenstaande groep. Zijn tweet werd ondertussen verwijderd, maar één site (bleedingcool.com) was snel genoeg om er een printscreen van te nemen: "If you wanna feel better about the earthquake in Japan, Google pearl harbor death toll".

Even later klonk het:

•thesulk (Alec Sulkin)
No deal for the NFL?! Uch. This day is now officially a disaster.

Iets wat niet bepaald door iedereen gesmaakt kon worden. Een dag later, toen bleek dat de dodentol gerezen was, trok Sulkin zijn tweet in:

•thesulk (Alec Sulkin)
Yesterday death toll = 200. Today = 10 thousand. I am sorry for my insensitive tweet. It's gone.

Facebook
Ook Facebook kreeg zijn lading negatieve reacties te verwerken. Mensen vragen zich af 'hoeveel geld we nu weer gaan sturen' en 'of iemand zich nog Pearl harbor herinnert'. Anderen zijn ronduit agressief.
"Wie geeft er ook maar iets om Japan? Deze jongen niet. Stuurden zij hulp toen Amerika leed onder Katrina? Hell no. Weet je nog, Pearl Harbor? Dit is late gerechtigheid"
Een andere grapjas zegt: "Zo is het, Japan, 3-1. Jullie mogen Pearl harbour gehad hebben, wij hebben Nagasaki, Hiroshima en God staat altijd aan onze kant. SCORE!"
Dergelijke Facebookberichten werden verzameld, en gepost op Tumblr, Democratic Underground en Viceland.

En Hiroshima/Nagasaki?
Helaas wordt vergeten erbij te vertellen dat de VS wel degelijk wraak namen voor Pearl Harbor: door vier jaar later Hiroshima en Nagasaki te bestoken met atoombommen.
Maar niet alle Amerikanen zijn zo, en de meerderheid staat niet achter bovenstaande commentaren. Getuige daarvan de vele verbolgen en gechoqueerde reacties van mensen die argumenteren dat dit losstaat van enige gebeurtenissen uit de geschiedenis en fijntjes verwijzen naar Hiroshima en Nagasaki, zoals in deze tweets:

•netw3rk
The Japan earthquake being karma for Pearl Harbor makes total sense. Much more sense than being located on major fault lines.

•amazingatheist
If this Earthquake is Japan's Karmatic punishment for Pearl Harbor, I dread to see what ours will be for Hiroshima and Nagasaki.

•Englishpaul
For some sad sick individuals mentioning Pearl Harbor, 200,000 dead in Hiroshima/Nagasaki wasn't enough obviously....#prayforjapan

• phnzdvn
These pearl harbor comments are disgusting. WTF is wrong with people?!?! #prayforjapan #BuyGagaJapanBracelet

•SummerDepiction
To all those people who think the tsunami in Japan is karma for pearl harbor: STOP BEING ASSHOLES! Seriously, #prayforjapan they need it.

•ishneak bijou lee / miamon
now is not the right time to say Japan is getting due karma for Pearl Harbor, people not only the Japanese are still suffering #prayforjapan

Korte geschiedenis
De verrassingsaanval van de Japanners op de Hawaïaanse legerbasis Pearl Harbor was een kantelpunt in de tweede Wereldoorlog, en kostte bijna 2.500 Amerikaanse soldaten het leven.
Ter vergelijking: bij de atoomaanvallen vonden tussen 150.000 en 250.000 mensen vonden de dood, waarvan de helft op de eerste dag. De Japanners die effecten ondervonden van de straling, worden niet bij de slachtoffers geteld.
Pearl Harbor is een begrip in de Verenigde Staten en wordt vaak gebruikt (en misbruikt) in communicatie. Dat het een gevoelig punt is, blijkt ook uit het feit dat het 70 jaar later nog altijd komt bovendrijven, ook bij mensen die nog niet eens geboren waren op het moment van de feiten.

De toestand nu
Op #prayforjapan wordt nog steeds informatie gedeeld en steun betuigd. 'Pearl Harbor' wordt ondertussen vooral genoemd in tweets van mensen die hun ongenoegen, walging of kwaadheid over de hatelijke tweets uitdrukken. Ook dat is dan weer eigen aan de nieuwe media: sommige trends zijn nog sneller weer dood dan ze levend waren. (edp)

Datum: 13/03/2011
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...rl-Harbor.dhtml

Eigen mening:
Mensen denken niet meer na. Ze zien iets en reageren er onmiddellijk op. Net zoals het filmpje van het meisje dat Yana hieronder heeft gepost. Ik heb het filmpje gezien en het gaat erover. Oké mensen mogen hun geloof uiten, maar natuurrampen zien als straf van God is net alsof je teruggaat naar de Middeleeuwen. Toen dacht men ook dat de besmettelijke ziekten het gevolg waren van een losbandig leven.
Het artikel dat ik heb gepost is ook zo’n voorbeeld van eerst doen en dan nadenken. Toen ik het begin van het artikel las, dacht ik al meteen aan de atoombommen van Hiroshima en Nagasaki. Hetgeen Japan heeft gedaan met Pearl Harbor is inderdaad niet goed te praten, maar de VS heeft ook heel wat schade aangericht in Japan. Denk maar aan de honderdduizenden slachtoffers die ze daar maakten.
We hebben maar één wereld en we moeten solidair zijn met elkaar. We leven in de 21ste eeuw. Denk eerst eens na voor je iets doet of zoals het meisje zal zeggen “God has given us brains, let’s use them!”
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th March 2011, 09:52
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
"Bedankt God, om Japan te straffen met een aardbeving"

Mijn eerste reactie toen ik de titel van dit item/onderwerp las, was onmiddellijk irritatie en een kleine walging. Ondanks het verleden van mensen vind ik het absoluut ongepast om dergelijke uitspraken te verkondigen! Ik begrijp natuurlijk het standpunt van velen wat betreft de geschiedenis van Wereldoorlog 2 en het gekende "Pearl Harbor", maar de hedendaagse geschiedenis van Japan een straf van God noemen? Dat gaat voor mij een brug te ver! Zelfs je ergste vijand wens je niet zoiets als een aardbeving of een tsunami waarbij je alles verliest wat je liefhebt: woning, kleding, voedsel, land, misschien zelfs geliefden of vrienden/kenissen, ... Net zoals ik ook vind dat je iemand geen kanker toewenst, zelfs al haat je die persoon! Dat lijken misschien ouderwetse gedachten, maar toch verander ik niet van standpunt. Ik herinner mij de grote commotie rond Japan nog een aantal dagen geleden. Ik had vanalles opgevangen en ik dacht om eens wat actualiteit op te zoeken en ik werd gewoon stil van de beelden die ik zag! Zoiets is echt verschrikkelijk, het lijkt de geschiedenis te zijn die zich herhaalt (2004!). Persoonlijk dacht ik onmiddellijk verder aan de film '2012'. Ik geloof niet dat de wereld ten einde gaat komen, maar ik geloof wel in oude voorspellingen die zeggen dat het klimaat en de wereld zich begint te keren en wreken voor wat de mens allemaal heeft aangericht. Ik aanzie dat niet als een straf van God, maar eerder een wraakactie van wat de natuur al die eeuwen en millenniums heeft moeten slikken van zijn bewoners. Ik denk dat we met deze hedendaagse en actuele situatie nog maar aan het begin zitten van wat ons staat te wachten! Kijk maar de gevaren met de kerncentrales en nucleaire rampen waar zelfs onze gebieden en gewesten tegenwoordig mee bezig zijn ... Er kan nog iets ondernomen worden, maar het is toch al over twaalf uur vrees ik!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.