actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2014, 14:25
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
‘Geen sprake van racisme bij figuur Zwarte Piet’

‘Geen sprake van racisme bij figuur Zwarte Piet’

Het gebruik van de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet is geen strafbare vorm van racisme of een wettelijk verboden vorm van raciale discriminatie. Dat schrijft het Interfederaal Gelijkekansencentrum op zijn website. Het Centrum is wel voorstander van een constructief maatschappelijk debat rond het sinterklaasfeest.
Het Centrum stelde zich de vraag of het gebruik van de figuur Zwarte Piet in strijd is met de antidiscriminatie- en/of antiracismewetgeving. Dat is niet zo, luidt het: ‘De strafbepalingen vervat in de artikels 20 en 21 van de Antiracismewet van 30 juli 1981 vereisen immers een ‘bijzondere opzet’, en dat is hier niet het geval. Dat zou wel zo zijn wanneer een concrete uitbeelding van Sinterklaas en Zwarte Piet gepaard zou gaan met strafbare racistische uitspraken of handelingen.’

‘Het burgerrechtelijke discriminatieverbod op grond van onder meer huidskleur, artikel 12 van de Antiracismewet, zou alleen van toepassing zijn als een persoon feitelijk benadeeld is door het sinterklaasfeest, wat evenmin het geval lijkt.’

Maatschappelijk debat

Het Centrum pleit er wel voor om de discussie rond het sinterklaasfeest om te vormen tot een constructief maatschappelijk debat. ‘Een debat over de manier waarop we dat oude volksgebruik in de toekomst vormgeven. Daarbij roepen we op om de figuur van Zwarte Piet in elk geval anders voor te stellen dan een domme, ondergeschikte of gevaarlijke zwarte man - waardoor al dan niet gewild stereotypen over zwarte personen in stand worden gehouden.’

In Nederland woedt sinds vorig jaar een hevige discussie rond het al dan niet racistische karakter van het gebruik van zwarte pieten. In die mate zelfs dat de burgemeester van Amsterdam beslist heeft dat een deel van de pieten tijdens de sinterklaasintocht dit jaar in zijn stad niet met volledig zwart geschminkt gezicht zullen meedoen aan het evenement, maar slechts met roetvegen op het verder ‘ongeschminkte’ gezicht.

Ook zijn alle pieten tijdens de intocht op 16 november ontdaan van oorringen en dik rood geschminkte lippen en vervullen ze geen rol van onderdanige knecht.

Bron: door jva | Bron: BELGA
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141025_01341425

Mening: Toen ik dit artikel las, was ik toch wel tevreden. Vorig jaar was er een grote discussie ontstaan over het bestaan van Zwarte Piet. Het ging zelfs zo ver dat er in Nederland de Zwarte Pieten blauw geverfd moesten worden i.p.v. zwart, een absurd gegeven, vond ik. Zwarte Piet heeft volgens mij dan ook niets met racisme te maken. Mijn ouders hebben me geleerd dat Zwarte Piet eigenlijk de 'held' van Sinterklaas is omdat zonder hem pakjesavond nooit zou kunnen doorgaan. Ik snap wel dat er sommige kinderen zijn die dit anders hebben geleerd of anders hebben ervaren, maar dat neemt niet weg dat deze leuke traditie niet mag verdwijnen. Kleine aanpassingen mogen er zeker komen, en met aanpassingen dacht ik dan aan het respect rond Zwarte Piet. Dit jaar krijg ik de kans om Zwarte Piet te spelen in een lagere school. Een ideale gelegenheid om de traditie te laten voortbestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2014, 14:30
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Al van vorig jaar zijn ze er over bezig om Zwarte Piet een andere kleur te geven. Hoe ga je het later geloofwaardig uitleggen aan je kinderen dat hij rood of groen zou zien, zoals er vorig jaar werd gesproken over gekleurde pieten. Zou dit niet meer schrikwekkend zijn? Ik vind het veel geloofwaardiger om te zeggen dat Zwarte Piet een zwarte kleur heeft door altijd in schoorstenen te springen. Als je aan een kind vraagt hoe het komt dat Zwarte Piet een zwarte kleur heeft, zullen ze allemaal zeggen dat dit komt doordat hij altijd in de schoorstenen springt.

Ik kan dus niet geloven dat Zwarte Piet een vorm van racisme zou zijn. Het is wel zo dat in sommige kinderliedjes Zwarte Piet wordt afgebeeld als de persoon die de stoute kindjes in zijn zak steekt. Maar kan je dan niet beter iets doen aan deze kinderliedjes dan aan het uiterlijk van Zwarte Piet? Ik denk dat je het 'kwade' karakter van Zwarte Piet beter kan aanpakken door de kinderliedjes te veranderen.

Vroeger werd Zwarte Piet beschouwd als knecht maar dat beeld is er vandaag de dag niet meer. Nu wordt hij meer en meer beschouwd als de vriend van de kinderen, een persoon waar ze gekke dingen met kunnen doen. Ik vind Zwarte Piet de leukste persoon. Het is de speelse en goedlachse vriend van Sinterklaas. Het is door Zwarte Piet dat Sinterklaas in elk huis binnen kan doordat hij in de schoorstenen sprint. Zonder Zwarte Piet zouden de pakjes niet tot aan onze schoen kunnen komen. Als kind keek ik vroeger altijd naar de intrede van Sinterklaas. Het was dan voor mij een feest. Zwarte Piet die altijd gekke dingen deed en het was hij die snoep uitdeelde. De oorbel en de rode lippen horen voor mij nu eenmaal bij Zwarte Piet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.