actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2017, 08:21
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Arrow ‘Geef ongedoopte leraar meer kansen’

Katholieke basisscholen moeten veel vaker dan vandaag niet-gedoopte leerkrachten aannemen. Die oproep van de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool vindt duidelijk steun bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws woensdag.

In theorie mogen niet-gedoopte leerkrachten lesgeven in katholieke basisscholen. In de praktijk gebeurt het slechts bij grote uitzondering, juist omdat zij geen godsdienst mogen geven. En de juf of meester moet, ondanks allerlei alternatieven, doorgaans alle vakken geven.

Een humanistische, boeddhistische of moslimleerkracht zou voor het vak godsdienst dus vervangen moeten worden. Een stap die veel te weinig schoolbesturen ondernemen, zo stelt de katholieke Antwerpse Karel de Grote Hogeschool in een open brief. Concreet vraagt directeur Veerle Hendrickx samen met de zogeheten A-Raad van de hogeschool, de raad van studenten met Antwerpse en Andere roots, dat katholieke basisscholen afstappen van de doopvoorwaarde voor alle leerkrachten.

Ook Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, wil meer moslimleerkrachten zien, maar zegt dat schoolbesturen autonoom beslissen. Toch is hij blij met de oproep van de Antwerpse hogeschool. ‘De christelijke identiteit staat centraal, maar in onze scholen komen christenen, moslims, vrijzinnigen en andersgelovigen samen om door gesprek de eigen identiteit vorm te geven’, zegt Boeve.

Bron

mg. (2017, Maart 8). ‘Geef ongedoopte leraar meer kansen’. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170308_02768765

Persoonlijke mening

‘De christelijke identiteit staat centraal, maar in onze scholen komen christenen, moslims, vrijzinnigen en andersgelovigen samen om door gesprek de eigen identiteit vorm te geven’, zegt Boeve

Ik denk dat niet-gedoopte leerkrachten evengoed kan lesgeven in een katholieke school dan iemand die wel gedoopt is. In mijn brede vriendenkring ken ik ook iemand die niet gedoopt was en voor en zich eerst moest laten dopen, vooraleer ze les kon geven in een katholieke basisschool.
Toen reageerde ik: Ah is dat echt nodig? Dat wist ik niet...
En ik vraag mij af of dat een meerwaarde creëert voor de leerlingen. Dat een niet-gedoopte leerkracht dan geen godsdienst mag geven, is te begrijpen. Maar ik denk dat (bijna) elke school een aparte godsdienst leerkracht heeft, en dan is het probleem opgelost.
Je zou ook anders kunnen redeneren, een katholieke (basis)school heeft zijn regels, waarden en normen. Als zij het doopsel, danig belangrijk vinden (al was het maar om praktische redenen), ja kan je daar niet veel opzeggen.

Een 'gevoelig' thema, waar ik verder geen uitspraken over ga doen.

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 8th March 2017 om 08:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2017, 13:33
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
"Geef ongedoopte leerkrachten meer kansen in katholieke basisscholen"

8 maart 2017

Mening: Ze halen aan dat er veel meer moslims, vrijzinnigen en andersgelovigen in het katholieke basisonderwijs komen. De ouders van deze kinderen kiezen daar zelf voor. Waarom moet dan de leerkracht gedoopt zijn? Als je andersgelovigen toelaat op je school, dan vind ik het onlogisch dat je geen gedoopte leerkrachten zou toelaten. Wat ze zeggen over de stageplaatsen klopt ook volgens mij. De toekomstige leerkrachten basisonderwijs zijn niet allemaal gedoopt, wilt dat ook zeggen dat zij daar geen stageplaats kunnen krijgen? Godsdienst is maar een deel van heel het takenpakket van een leerkracht lager onderwijs. Leerkrachten die niet gedoopt zouden een andere leerkracht zijn? Zijn ze toch van het feit dat leerkrachten die niet gedoopt zijn geen godsdienst mogen geven, dan denk ik dat ze dat het beste kunnen oplossen door een andere leerkracht aan te nemen dat dan aan alle klassen godsdienst kan geven.

Om samen te vatten ben ik dus niet akkoord met het feit dat lagere scholen ongedoopte leerkrachten zouden afwijzen. Maar mocht deze mening meer mensen bereiken dan verwacht, dan kunnen ze beter een gedoopte godsdienstleerkracht aannemen om aan alle leerlingen godsdienst te geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.