actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2018, 16:29
Ellen.v*nsantvliet Ellen.v*nsantvliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oelegem
Posts: 65
Boze burgers vallen zelfrijdende auto’s aan

Boze burgers vallen zelfrijdende auto’s aan

Net nu in Californië zelfrijdende auto’s zonder chauffeur op de baan mogen, zijn er steeds meer meldingen van incidenten met boze burgers. Waarom?

Ze cruisen vanaf volgende maand als een soort spookauto’s over de wegen van de Amerikaanse staat Californië: zonder stuur, zonder pedalen en zonder menselijke chauffeur. Als dat maar goed afloopt. Want blijkbaar wekken zelfrijdende auto’s bij steeds meer gewone Californiërs angst en agressie op.

Beschadigde achterbumper

Bij twee van de zes gerapporteerde ongelukken met zelfrijdende auto’s in Californië dit jaar ging het om botsingen met mensen. En, zo ziet het ernaar uit, waren het botsingen met opzet. Ze zouden veroorzaakt zijn door boze Californiërs, meldt de krant The Guardian.

Op 10 januari bijvoorbeeld, zou een voetganger in het San Francisco Mission District een zelfrijdende auto van GM hebben aangevallen, toen hij voor een rood licht stond. De man zou op de robotauto geroepen hebben en de achterbumper hebben aangevallen ‘met zijn hele lichaam’. De bumper zou zwaar zijn beschadigd.

Boze taxichauffeur

In een ander incident op 28 januari, zou een taxichauffeur uit zijn wagen zijn gestapt toen hij de zelfrijdende wagen zag en boos op de voorruit geslagen hebben met een onbekend voorwerp, waardoor er een grote kras ontstond. Kort daarvoor waren er in Californië ook meldingen van verschillende incidenten waarbij bewakingsrobots werden aangevallen.

Van over de hele wereld hebben bedrijven de afgelopen jaren de toestemming gekregen om zelfrijdende auto’s in Californië te testen. Vanaf 2 april kunnen vergunningen voor voertuigen zonder personen aan het stuur worden aangevraagd. Maar daarvoor moet bewezen worden dat de auto’s voldoen aan de veiligheidsnormen en bijvoorbeeld beschermd zijn tegen hackers.

Verder moet de werking van de auto op afstand worden opgevolgd en moeten de voertuigen alle rijgegevens vastleggen - vergelijkbaar met het systeem van de zwarte dozen in de luchtvaart. Ook moet een procedure komen voor de communicatie met een politieagent wanneer een robotauto wordt aangehouden. Bovenstaande incidenten maken duidelijk waarom.

Eigen mening: Ik vind het net zoals de burgers overdreven dat er zelfrijdende auto's op de baan mogen. Maar hun gedrag gaat er ook over. Je kan er tegen zijn maar daarom hoef je niet die auto's met opzet te beschadigen. Het feit dat er auto's mogen getest worden in Californië zonder pedalen of bestuurden vind ik heel gevaarlijk. Men kan de auto wel afstellen zodat het goed en voorzichtig kan rijden, maar er kunnen zich altijd situaties voordoen waar dat de auto niet kan op reageren. Als er zelfs ongevallen gebeuren met bestuurders zal volgens mij nog meer ongevallen gebeuren met zelfrijdende auto's. Ik vind het onverantwoord, maar we kunnen er niets aan doen. Waarschijnlijk zal in de toekomst nog maar enkel zelfrijdende auto's rijden, waar niemand een rijbewijs voor nodig zouden hebben. En dit vind ik niet kunnen dus ik hoop dat de mensen snel zullen inzien dat het ook gevaarlijk kan zijn en de verantwoordelijkheid altijd bij de bestuurder zullen laten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180307_03395355

Geraadpleegd: 7/03/2018

Laatst aangepast door Ellen.v*nsantvliet : 7th March 2018 om 16:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.