actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2007, 11:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Rijscholen weigeren allochtonen

Rijscholen weigeren allochtonen omdat ze slechte reclame zijn


Rijschoolhouders weigeren op grote schaal allochtone cursisten, om hun slagingspercentage hoog te houden. Een lager cijfer voor het aantal geslaagden op de site van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) zou slechte reclame zijn. Binnen de branche wordt daarover geklaagd.



„Dit gedrag is verwerpelijk”, zegt Paul de Waal, woordvoerder van de Bovag waarbij 750 rijscholen zijn aangesloten. „Als wij aanwijzingen zouden hebben dat één van onze scholen discrimineert, ondernemen we meteen actie.”

Trouw belde 25 rijschoolhouders kriskras door het land. Achttien bevestigden dat allochtonen die de taal niet goed beheersen, worden gediscrimineerd. Vier rijschoolhouders herkenden de verhalen niet, de andere drie onthielden zich van commentaar.

Het CBR maakt sinds 2002 de slagingspercentages openbaar. Het idee was om openheid van zaken te geven, maar dat heeft ook onbedoelde effecten. „Wij rijschoolhouders houden ons keurig aan de regels... in het verkeer. Maar verder wordt er flink gesjoemeld. Dat komt door de moordende concurrentie”, zegt rijschoolhouder Jan Bakker uit Alkmaar.

De verschillen in percentages op de CBR-site zijn opvallend groot. Veel rijscholen met buitenlandse achternamen scoren gemiddeld erg laag, andere rijscholen haalt 50 procent geslaagden bij een eerste examen.

Jan Bakker en zijn vrouw Ellie bestieren rijschool Elja, waar één op de drie bij het eerste examen slaagt. „Daar heb ik lak aan. Ik vind het geweldig om leerlingen met wat voor een achterstand dan ook, toch aan een rijbewijs te helpen. Maar veel collega’s zijn er wel gevoelig voor. Die selecteren hun klanten en goochelen met cijfers.”

Bij collega E. Bloemen slaagt slechts een kwart bij het eerste examen. „Dat is een momentopname. En ík sjoemel niet”, zegt hij er nadrukkelijk bij. „Ik zie overal om me heen rijscholen allochtonen weigeren. Er wordt gediscrimineerd. Niet openlijk, maar de smoezen zijn soms echt lachwekkend. Ze wijzen ze gewoon de deur door te zeggen dat ze vol zitten. Ik vind het walgelijk.”

De Turkse rijschoolhouder S. Kondu uit Schiedam voelt zich soms een opvanghuis voor elders weggestuurde of gefrustreerde cursisten. „Ik hoor en zie het overal om me heen gebeuren. Misschien krijg ik de restjes waar anderen geen zin in hebben. Ik vind het wel een uitdaging om ze toch aan een rijbewijs te helpen.”

CBR-woordvoerder Hans Fontijn: „Als zich discriminatie voordoet tijdens een examen, kunnen wij daartegen optreden. Veel verder reikt onze zeggenschap niet.”


Trouw, 21-09-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2007, 20:59
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Persoonlijk zou ik denken dat slaagpercentages veeleer afhangen van motivatie en leerbereidheid dan van origines.
Misschien moeten we proberen om wat vooroordelen opzij te schuiven en iedereen te bekijken met een klare bril?.
Laatst nog was ik aan de openbare bibliotheek, waar een tienermeisje (met haar vader naast zich) twee afrikanen toeriep of ze zich wel gewassen hadden. Ik vraag me af of we echt zulk een onbeschaamde maatschappij tegenmoet gaan, of dat er slechts een enkeling zo onbeschoft en onverdraagzaam is?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.