actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 11:05
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
Netanyahu: "Hitler wilde Joden enkel uitwijzen, moefti van Jeruzalem overtuigde hem z

Hitler wilde de Joden enkel uitwijzen uit Europa, maar de moefti van Jeruzalem overtuigde hem de Joden uit te roeien. Dat stelde de Israëlische premier Benjamin Netanyahu gisteren tijdens zijn speech voor het Zionistisch Wereldcongres. Zijn bewering werd prompt verworpen door Holocaustgeleerden. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz.

Netanyahu zorgt voor controverse met zijn onverwachte uitspraak. Hij stelde dat de moefti van Jeruzalem, Haj Amin al-Husseini de idee van de uitroeiing van Europese Joden in het hoofd van Adolf Hitler plantte. De nazileider had volgens Netanyahu niet de bedoeling de Joden te doden, hij wilde ze enkel uitwijzen, verklaarde Netanyahu. Een moefti is een hoge wetsgeleerde in de islamitische wetgeving. Hij heeft het gezag om juridische uitspraken te doen in de vorm van fatwa's.

Palestina
In zijn speech omschreef Netanyahu een ontmoeting tussen moefti Husseini en Hitler, in november 1941. "Toen wilde Hitler de Joden niet uitroeien, hij wilde ze uitwijzen. Haj Amin al-Husseini stapte naar Hitler toe en zei: 'Als je ze uitwijst, zullen ze allemaal naar hier komen' (naar Palestina, red.)", zei Netanyahu. Volgens Netanyahu vroeg Hitler vervolgens: "Wat moet ik er dan mee doen?". Waarop de moefti, steeds volgens Netanyahu in zijn speech, antwoordde: "Verbrand ze".

De uitspraken van Netanyahu zorgden al gauw voor een storm op sociale media, hoewel hij al een gelijkaardige bewering deed tijdens een speech voor de Knesset in 2012. Toen omschreef hij Husseini als "een van de hoofdarchitecten van de Endlösung".

Dat Husseini de uitroeiing van de Europese Joden initieerde, is een bewering die een aantal historici al eerder deed. De meeste Holocaustgeleerden verwerpen die evenwel. Volgens Amin zelf waren de Arabieren destijds de mening toegedaan dat het Zionisme en niet de Joden de oorzaak was van "sabotagedaden" zoals de Eerste Wereldoorlog, het marxisme en de daaruit voortgevloeide revoluties. Volgens Hitler waren de Joden daarvoor verantwoordelijk.

PLO onder Arafat
Recent werd de rol die Husseini speelde nog uit de doeken gedaan in het boek 'Nazis, Islamists, and the Making of the Modern Middle East', van Barry Rubin en Wolfgang R. Swhwanitz.

De auteurs leggen, net als Netanyahu, een direct verband tussen de steun die de moefti aan Hitler verleende en het beleid van de PLO (de Palestijnse Bevrijdingsbeweging, red.) onder Yasser Arafat. Maar de auteurs gaan niet zover te stellen dat de dialoog tussen Husseini en Hitler, zoals Netanyahu ze omschrijft, ooit heeft plaatsgevonden. Zij stellen dat Hitler tot het besluit kwam de Joden uit te roeien wegens zijn verlangen Husseini gunstig te stemmen. Husseini was immers gekant tegen de overplaatsing van Joden naar het huidige Israël.

bron: http://www.demorgen.be/buitenland/-...oeien-b61184f8/

mening: Ik schrok mij een ongeluk toen ik dit las. Ik vraag me af waar hij het idee haalt om zo'n uitspraak te doen, die daarbij meteen verworpen werd door holocaustgeleerden volgens het artikel. Het lijkt me alsof Netanyahu niet echt de intentie heeft om de spanning te doen afnemen en op die manier de toenadering weer in gang te zetten. Het is natuurlijk een zeer ingewikkeld conflict, maar om een moefti meteen erger te doen lijken dan Hitler gaat mij toch een stap te ver. Ik ben van mening dat het proces dat in gang werd gezet, vooral met de oslo-akkoorden tussen Israël en Palestina, een goede evolutie is en moet worden doorgezet. Het lijkt er op dat deze relatief korte positieve evolutie tenietgedaan is of zal worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.