actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th June 2023, 02:01
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,687
Talking Door de bank genomen

Door de bank genomen


Het cynisme van de grootbanken, die weigeren de spaarder zelfs maar een rente van 1 procent toe te kennen, is onbegrijpelijk, vindt Dimitri Verbelen.



De mij tot voor kort onbekende Michael Anseeuw gaf zonet te kennen dat een minimale renteverhoging op spaarboekjes niet aangewezen is omdat, en ik citeer: ‘Belgische banken bij een rente van 1 procent meer dan de helft van hun winst zouden zien verdwijnen, en in dat geval meer risico’s zouden nemen om hun winstgevendheid op te krikken.’

Een korte zoektocht op het internet leert mij dat Michael Anseeuw, de ceo van BNP Paribas Fortis, door de media vaak wordt omschreven als een topbankier. Niet zomaar een gewone bankier, nee, een tópbankier. Dat voorvoegsel lijkt een must geworden. Soms lijkt het wel of er alleen nog toppolitici, topadvocaten, toptrainers en topgangsters in de media opduiken. Gewoon volstaat niet meer. Alsof de mening of expertise van alles minder dan ‘top’ geen waarde meer heeft. Misschien percipieer ik het gewoon wel foutief en slaat de uitdrukking simpelweg op een exuberant hoog loon in vergelijking met wat je de samenleving te bieden hebt.

De kleine golf van walging die de uitspraak over de rente bij mij opwekte, wrijf ik meneer Anseeuw uiteraard niet persoonlijk aan. Ik weet bijna zeker dat zijn topconculega’s hem in stilte gelijk geven. Eigenlijk komt het erop neer dat de winsten, gegenereerd uit uw en mijn spaargeld (in de meeste gevallen relatief bescheiden gezinsspaarpotjes) niet zozeer u en mij, maar de bank en haar aandeelhouders toekomen. Dat businessmodel afremmen door, ik zeg maar wat, een enigszins rechtvaardige verdeling van de winsten, lijkt de financiële sector niet aangewezen. Toch zeker niet de eerstvolgende maanden. Of liever nog: jaren. Ach, maak er anders gewoon decennia van. En dan zien we wel weer.

De machteloosheid tegenover dat soort perfide machinaties, opgelegd door een sector die in 2008 nog gered moest worden met miljarden staatssteun, is van een onpeilbaar cynisme. Met de beste wil van de wereld kan ik niet begrijpen waarom de winsten uit spaargelden niet de spaarders maar de beheerders van die spaarpot toekomen. Ik put alleen troost uit de wetenschap dat er vast wel ergens een topeconoom klaarstaat om mij uit te leggen waarom mijn walging en mijn gevoel van machteloosheid louter te wijten zijn aan mijn beperkte kennis van de financiële markten.


Blog DS, 07-06-2023 (Dimitri Verbelen)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.