actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2010, 08:33
Lien Hooyberghs
Gast
 
Posts: n/a
56% van de kinderen in Antwerpen van allochtone afkomst

56% van de kinderen in Antwerpen van allochtone afkomst

In de stad Antwerpen is ruim de helft van de kinderen tot negen jaar van allochtone origine. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de stedelijke Studiedienst Stadsobservatie, schrijft Gazet van Antwerpen.

De studiedienst hanteert een methode waarin ook de etnische achtergrond van Antwerpenaars van allochtone origine die in België zijn geboren en de Belgische nationaliteit dragen, zichtbaar is. Uit de meest recente cijfers blijkt dat 36,1 procent van alle Antwerpenaars van allochtone origine is. Binnen die groep is het aandeel van mensen met een oorsprong in Noord-Afrika het grootst (10,4 procent), gevolgd door West-Europa en West-Azië (elk 5,4 procent) en Oost-Europa (5 procent).

Dat Antwerpen steeds meer verkleurt, blijkt ook uit de evolutie per leeftijd. Van de Antwerpse twintigers is 46 procent van allochtone origine, van de tieners 48 procent en van de kinderen tot negen jaar liefst 56 procent. Schepen Monica De Coninck schat dat tegen 2020 2 van de 3 Antwerpse jongeren van allochtone origine zijn. (belga/dea)

De morgen
08/02/10



______________________________________________

Mijn mening: Laat me even duidelijk zijn: ik heb niets tegen allochtonen en vind zelfs dat ze het straatbeeld 'opfleuren' maar persoonlijk schrik ik wel van dit cijfer. Als je in Antwerpen stad rondloopt, zie je zeer veel mensen van allochtone origine en in vergelijking steeds minder Belgen, maar dat het gaat om 1 op 2, dat had ik niet gedacht. Het vooruitzicht naar 2020 vind ik ook 'verontrustend'. Waar blijft de Belg in de toekomst?

Ik vind het jammer dat Belgen uit hun eigen stad verdwijnen en 'vervangen' worden door allochtonen. Als ik nu in Antwerpen rond loop, voel ik me precies in een andere wereld, en dat is dan weer net de omgekeerde wereld
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2010, 14:04
ToonThys ToonThys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 103
Ik verschiet er niet van. Antwerpen staat dan ook al jaren bekend als een stad waar veel allochtonen en anderstaligen wonen (denk maar aan Borgerokko etc.)
Natuurlijk is het wel jammer dat je in een stad moet zeggen dat het merendeel van de kinderen van allochtone afkomst is. Hopelijk leidt dit niet tot het ontvluchten van de stad door de Belgische bevolking, want persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als een Belgische stad niet meer in handen is van de Belgische bevolking om het zo uit te drukken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.