actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2009, 09:16
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Niet over de koppen lopen op eerste eindejaarskoopzondag

De meeste winkels in het centrum openden gisteren hun deuren voor de eerste eindejaarskoopzondag. Die lokte op de Meir redelijk wat volk, maar andere straten konden op hun kin kloppen.

Klassiekers

Opvallend was dat de shoppers over het algemeen ouder en klassieker waren dan het volk dat je op een doorsnee zaterdag tegen het lijf loopt in de stad. De extra openingsdag was dan ook voornamelijk ten bate van de klassieke winkels. Ook de duurdere winkels aan Hopland deden het redelijk goed.

In de jongerenstraten, zoals de Kammenstraat, liepen dan weer opvallend weinig mensen met een winkeltasje rond. De meeste mensen kwamen eigenlijk ook gewoon voor de kerstmarkt en sprongen en passant een winkel binnen. Over de passage op de Meir hadden de winkels dan ook niet te klagen.

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Het koopfeest gaat weer beginnen. Volgens mij moeten heel wat winkels het van zulke periodes (zoals Kerst) hebben. Met Kerstmis in het verschiet zullen de komende weken heel wat mensen hun inkopen gaan doen. In dit artikel zien we dat blijkbaar de oudere mensen eerst hun inkopen gaan doen. Als ik mijn thuissituatie mag veralgemenen dan komt dit omdat de ouderen niet zo goed tegen druktes kunnen. De jongeren vinden het vaak leuk wanneer er veel mensen in de winkelstraat zijn. Ikzelf vind dat er dan een toffe sfeer hangt. In ieder geval, de winkels zullen deze maand wel flinke winsten boeken!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2009, 14:12
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik denk dat dit ook wel gedeeltelijk kan verklaard worden door de eerste koude temperaturen van dit jaar... Dit weekend was het voor het eerst zo ijzig koud, dat ik zelf niet graag een hele middag met bevroren voetjes over de Meir had gelopen. Ik denk dat veel mensen hun kerstinkopen zullen doen in de shopping centra, die ook enkele zondagen geopend mogen zijn tijdens de komende periode.
Verder zijn de examens ook nog steeds bezig, waardoor de jongeren waarschijnlijk pas in het volgende weekend overal te vinden zullen zijn. Kerstmis valt dit jaar relatief laat, in vergelijking met vorige jaren, er is al bijna een week vakantie om, wanneer het kerstmis is... Veel mensen zullen hun inkopen misschien nog uitstellen tot volgend weekend en de eerste helft van de volgende week. Ik denk dat je dan wel over de koppen zal kunnen lopen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2009, 19:19
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Eerste koopzondag goed voor omzetstijging van 1 procent

Eerste koopzondag goed voor omzetstijging van 1 procent
Uit een telefonische peiling van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) blijkt dat de omzet op de eerste koopzondag van 2009 gestegen is met 1 procent ten opzichte van de eerste koopzondag in 2008.

In 2008 boerde de omzet tijdens de eerste koopzondag met 8 procent achteruit ten opzichte van 2007. "Dan zijn de resultaten dit jaar iets hoopgevender", klinkt het. Handelaars spreken van een gemiddelde omzetstijging van 1 procent. "Crisis of niet, de Belg weigert blijkbaar te beknibbelen op zijn eindejaarsaankopen. Dat is uiteraard een goede zaak voor onze handelaars", geeft NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws aan.

Winterkleren en cadeaus
Bovendien zorgt het plotse koude weer dat mensen ook nog snel op zoek zijn gegaan naar typische winterkledij, waardoor heel wat jassen en dikke truien toch nog de deur uitvlogen. Cadeaus die tijdens de eerste koopzondag vlot van de hand gingen, waren cadeaubons allerhande, boeken, kledij, juwelen, parfums, cd's, dvd's. "Al valt het wel op dat cadeaubons nog populairder worden en dat ook kookboeken een succesnummer zijn", aldus Mattheeuws.

Tweede koopzondag
Ook de verwachtingen voor de tweede koopzondag, op 20 december, zijn hooggespannen. "Kerstmis komt dan wel heel dichtbij. Wie dan nog een cadeau op de kop moet tikken, zal zeker van het zondagwinkelen gebruikmaken", besluit de NSZ-voorzitter. (belga/sam)

Bron: www.demorgen.be
Mening: Het blijkt dan toch mee te zijn gevallen voor de eerste koopzondag. Dit blijkt toch uit de cijfers, die toch gestegen zijn. Zeker ten opzichte van 2007. Jullie zeiden dat de oorzaak misschien lag bij het koude weer, terwijl ze hier het tegen deel zeggen. Zelf denk ik het volgende zondag drukker gaat worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th December 2009, 20:31
Nathalie Dewaersegger Nathalie Dewaersegger is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: kontich
Posts: 29
Het is positief voor de handelaars, dat hun omzet gestegen is met 1% ten opzichte van vorig jaar. Wat ook goed is voor de handelaars, is dat de klanten niet besparen op hun eindejaarsaankopen. Want we zitten nu toch in de financiële crisis, en deze voelen de winkels zeker en vast. De tweede koopzondag, zal zeker en vast een heel drukke dag worden. Want dan is het niet meer zolang voor het Kerstmis is. Dus dan gaan de mensen nog snel hun kado's halen. Ik denk dat koopzondagen zeker en vast geen slecht idee is. Ze zorgen ervoor dat de omzet van de winkels gaat stijgen. En ze geven de mensen die een hele week moeten werken, ook de kans om eens te gaan winkelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.