actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2017, 07:33
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Stookoliefonds moet monsterfacturen voorkomen

Belgen die kampen met een lekkende mazouttank, hoeven straks niet meer zelf op te draaien voor alle kosten van de peperdure sanering. Na bijna 20 jaar gelobby wordt een solidariteitsfonds opgericht waardoor slachtoffers nog hooguit 500 euro moeten betalen om hun grond te laten reinigen. Dat schrijft deze krant vandaag.

Twee weken geleden maakte het verhaal van een 80-jarige weduwe uit het West-Vlaamse Ardooie nog eens duidelijk dat een stookoliefonds geen overbodige luxe is. Terwijl Erna Algoedt in het ziekenhuis lag, lekte alle mazout uit haar bovengrondse tank. Dagen aan een stuk kon het goedje in de bodem dringen. De vrouw moet de grond nu op eigen kosten saneren. Geraamde kostprijs: 84.000 euro. "Onmogelijk, met mijn pensioentje."

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) schat het aantal 'probleemtanks' in Vlaanderen op 6.500. Voor de eigenaars van al die tanks is er goed nieuws. Nadat er al bijna twintig jaar over gesproken werd, zijn de federale en gewestregeringen eindelijk overeengekomen om een solidariteitsfonds op te richten. Begin 2019 is het zover.

"Wie schade lijdt door een lekkende tank, betaalt dan nog enkel een dossierkost van 25 euro en 10% van de factuur voor de werken, met een maximum van 500 euro", zegt Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V). Ook de weduwe uit Ardooie kan hier wel bij varen, want lopende én recent afgeronde werken komen eveneens in aanmerking.

Iedereen die met mazout verwarmt, zal bijdragen aan het stookoliefonds. Hoe groot de heffing precies zal zijn, is nog niet beslist.

Bron: De Morgen, 16/10/17, https://www.demorgen.be/economie/st...komen-b6c01c97/

Mening: Persoonlijk vind ik dit een zeer mooi initiatief! 500 Euro kan voor sommige gezinnen al een hoop geld zijn. Ik kan zeer goed begrijpen dat 84.000 euro onbetaalbaar is voor iemand die leeft op een pensioen. Het is bijna onmogelijk om zo’n hoop geld bij elkaar te zoeken. Ik begrijp dat hier nog steeds voor betaald moet worden dus vind ik het wel knap dat enkel de dossierkosten betaald moeten worden en dat er een maximumprijs is van 500 euro. Zo kan er niet een al te hoge rekening oplopen zoals bij de vrouw. Een onvoorziene kost gaat natuurlijk altijd om veel geld maar 84.000 is verschrikkelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.