actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 19:13
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Belgen blijven sparen ondanks lage opbrengst

Het bedrag op de spaarboekjes in België heeft een nieuwe recordhoogte bereikt. De Belgen hadden in maart net geen 225 miljard euro geparkeerd staan op hun spaarrekeningen, zo blijkt woensdag uit cijfers van de Nationale Bank van België.

De hoeveelheid geld op de spaarboekjes neemt sinds januari opnieuw aanzienlijk toe, nadat ze vorig jaar bijna het hele jaar rond 218 miljard euro had geschommeld. In maart stond er 224,996 miljard euro op de spaarrekeningen.

Dat de Belgen nog altijd meer geld op hun spaarrekeningen zetten, is opmerkelijk. Spaarboekjes zijn niet zo'n interessante belegging als rekening wordt gehouden met de inflatie.

Volgens spaargids.be is de hoogst haalbare rente op de markt momenteel 3 procent (basisrente en getrouwheidspremie samengeteld). De klassieke spaarrekeningen bij de grootbanken brengen tegenwoordig nog 1 tot 1,25 procent op - al zijn er bij de grootbanken ook wel voordeligere (internet)spaarrekeningen.

De voorbije weken was er nog een nieuwe ronde van verlagingen van de spaarrentes. De inflatie in België bedroeg vorig jaar 3,5 procent. Dit jaar verwacht het Planbureau een inflatie van 2,9 procent.


De Standaard
9/05/2012

Mening:
Waarom zetten wij Belgen zoveel geld op ons spaarboekje? Het brengt minder op dan de inflatie is. We "verliezen" dus geld door het op een spaarrekening te plaatsen. Wellicht zijn mensen bang geworden naar aanleiding van alle gebeurtenissen in de financiële wereld en durven ze geld niet meer op lange termijn bij een bank vastzetten. Door de economische crisis en de vrees voor hun job durven mensen ook geen grote investeringen (aankoop of bouw van een huis) meer doen. Ze stellen deze grote aankopen uit en wachten op betere tijden. Maar wanneer dit zal zijn weet niemand. Volgens mij staat er daarom zoveel op een spaarrekening. Daar kunnen mensen immers altijd aan als ze het nodig hebben...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2012, 19:55
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Veel geld op onze spaarboekjes

De laatste tijd zijn de banken al vele malen in de media verschenen. Meestal op een negatieve manier.
Wij als klanten hebben niet veel vertrouwen meer in de banken en dat vind ik vrij normaal.
Als je weet dat tijdens de crisis mensen veel geld zijn kwijt geraakt door te investeren in banken... Dan denk ik toch bij mezelf: 'van mijn centjes blijven ze af'.
Dat we niet meer veel verdienen door ons geld op de bank te laten staan, is voor mij zelf niet echt een probleem.
Al wat vroeger in de matras stak, bracht ook niets op

Wanneer we investeren in kasbons en aandelen, staat ons geld voor een tijd vast. Maar als we het laten staan op het spaarboekje, kunnen we er aan wanneer we het nodig hebben.
Vele mensen doen dit omdat ze dan geruster zijn om niet in geldnood te komen denk ik.
Buiten mijn spaarvarken, is mijn spaarboekje ook de enige plek waar ik geld bewaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2012, 17:04
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Het is zelfs zo dat een spaarboekje bij BNP-Paribas niets meer oplevert. De rente is onlangs gezakt tot 1% (http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=G013OACS1), wat wil zeggen dat we zelfs verlies maken als we beheerskosten en dergelijke gaan verrekenen.
Natuurlijk vragen we ons dan af waarom al deze mensen hun geld op de spaarrekening laten staan. Zoals anderen hieronder al vermeld hebben, is het zo dat we niet weten waar we nog terecht kunnen met ons geld. Het spaarboekje is nog altijd veiliger dan het geld thuis in een kluis bewaren. En het geld beleggen? Als we denken aan de duizenden euro's die de klanten van Fortis enkele jaren geleden hebben verloren, is ook dit geen verstandige optie. Het enige wat we dan nog kunnen doen is hopen dat de rente snel terug de hoogte in schiet...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.