actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2009, 16:26
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Druk op te luide muziek neemt toe

Druk op te luide muziek neemt toe 24 oktober 2009
POLITICI LOPEN WARM OM OORZAKEN VAN GEHOORSCHADE AAN TE PAKKEN — BRUSSEL - Volgens een wetenschappelijk onderzoek van het UZ Gent staat de muziek op I Love Techno veel te hard. Maar de organisatie houdt alles binnen de perken, zegt ze.
Gemiddeld 116 decibel (dBA) heeft het onderzoeksteam van Bart Vinck, hoofd van het Centrum voor gehoor- en spraakrevalidatie van het UZ Gent, twee jaar geleden gemeten op I Love Techno. Een dergelijk volume ligt fors boven het toegelaten maximum en wordt door alle partijen als véél te luid, en dus gevaarlijk, beschouwd.

De meting vond plaats in het kader van een breder onderzoek, waarvan de resultaten later verschijnen. Vinck mat in 2007 ook een onwaarschijnlijke piek van 142 dBC – een dBC-meting neemt ook lagere frequenties op en geeft dus een ‘dieper' beeld van de druk die het trommelvlies én het lichaam te verduren krijgen.

De organisatie Live Nation, die het jaarlijkse evenement organiseert, spreekt dit resultaat tegen. Volgens dB-Control, het Nederlandse bedrijf dat ingehuurd is om het geluidsbeheer op I Love Techno en meerdere Vlaamse events te verzorgen, gaat het volume in de zalen van Flanders Expo niet hoger dan 100 dBA, de voorgeschreven norm.

Maar per 3 decibel klinkt de geluidssterkte tweemaal zo hard op het trommelvlies. Een verschil van 15 dB is dus enorm. Het wordt veroorzaakt door het feit dat beide partijen op een heel andere manier meten. Zowel het UZ als dB-Control claimen dat hun methodiek de juiste is.

DB-Control meet de dBA-waarde met telkens één microfoon die centraal in een ‘vrij veld' hangt, in dit geval een hal in Flanders Expo, en normeert het volume constant. Het UZ daarentegen meet zo dicht mogelijk bij het oor met gepersonaliseerde microfoons op verschillende plaatsen in de ruimte, over een langere duur.

Milieuzorg Gent, die ook controles uitvoert, meet met dezelfde methodiek als dB-Control en heeft de voorbije jaren geen klachten genoteerd.

De hele onenigheid kadert in de maatschappelijke ongerustheid over gehoorschade, die vooral het gevolg is van alarmerende rapporten over de schade door mp3-spelers. In diverse Europese landen zorgen die voor een vraag om meer onderzoek en maatregelen. Ook in Vlaanderen worden in de komende maanden studie- en infodagen georganiseerd en zijn meerdere politici bezig om de zaak aan te pakken.

Senator Pol Van den Driessche (CD&V) vraagt aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Laurette Onkelinx (PS), om meer uniformiteit in de meettechnieken en geluidsnormen, en wil strengere normen voor mp3-spelers.

Volksvertegenwoordiger Maggie De Block (Open VLD) dient volgende maand een wetsvoorstel in waarin ze vraagt om meer onderzoek over gehoorproblemen, in het bijzonder bij kinderen. Op mp3-spelers dienen waarschuwingen te worden aangebracht en het volume moet worden begrensd tot maximaal 90 decibel.

Voorts wil De Block dat metingen voortaan ook in dBC gebeuren en vraagt ze een gehooronderzoek bij alle 17-jarigen.

Minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) heeft de voorbije weken een ruime werkgroep samengesteld met zowel de hele sector als collega's, zoals Jo Vandeurzen. Op 1 december komt de groep een eerste keer samen om een stand van zaken op te stellen over de bestaande reglementering, de versnipperde bevoegdheden en de vele problemen die moeten opgelost worden.

‘Dit raakt duidelijk een erg gevoelige snaar', zegt Schauvliege. ‘Vele mensen hebben zich spontaan aangeboden bij de minister. We voelen een groot maatschappelijk engagement.'

http://www.standaard.be/Artikel/Det...ikelId=1V2H2H7B



Ik vind het goed dat er eindelijk iets aan te luide muziek gedaan word. Het is niet alleen lastig om nog met elkaar te communiceren, het is ook totaal onnuttig om de muziek zo luid te zetten. Zowel op fuiven als festivals vind ik de muziek veel te luid. Anderen mogen dan wel graag luide muziek hebben, maar dat kunnen ze dan ook zelf beslissen als ze naar hun iPod luisteren. Op openbare plaatsen moet beter nagedacht worden over de gehoorschade die velen oplopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2009, 17:36
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
In functie van de gezondheid en het gehoor vind ik het een goed initiatief meer aandacht te besteden aan de geluidsnormen om de werkelijke oorzaken van gehoorschade te ontdekken.
Maar langs de andere kant vind ik ook dat als bijvoorbeeld op 'I love techno' de muziek zachter moet worden gezet wegens deze normen, het effect van de muziek wel verloren gaat. Ik denk niet dat eender welk festival of optreden nog hetzelfde effect kan hebben met jouw lievelingsmuziek die stiller staat.
Uit het artikel leid ik ook af dat de meeste bewezen schade afkomstig is van mp3’s. Ik denk dat enkel een waarschuwing op de mp3’s plaatsen niet veel effect zal meebrengen. De decibels verminderen naar maximum 90 decibels daarentegen is naar mijn mening een betere oplossing.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2009, 17:47
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Druk op te luide muziek neemt toe

Ik vind dit ook een zeer goed initiatief. Ik ben zelf naar Puppelpop geweest en de muziek stond soms echt wel veel te luid. Als je er een uur moest naar luisteren had je echt wel hoofdpijn. Ik vind niet dat het effect van de muziek verloren gaat als het een beetje stiller wordt gezet. Natuurlijk ook niet te stil, maar ik ben zeker van dat je een goede balans kan vinden. Want op sommige festivals kan je soms zelfs niet meer van de muziek genieten omdat de muziek veel te luid staat. Dat is pas jammer!

Voor een volumebeperking voor de mp3 denk ik dat er wel te discussiëren valt. Uit eigen ervaring moet je soms het geluid van je mp3 wat harder zetten omdat andere geluiden de muziek overstemmen. Bv. Als je in de bus zit, komen de geluiden van de wagens en de bus zelf, over het geluid van de muziek.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th October 2009, 18:07
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Muziek te luid op fuiven/ evenementen en andere plaatsen

Het is tijd dat er maatregelen komen tegen overtreders van het aantal decibels op fuiven en/ of evenementen. De laatste jaren zijn er al wel meer acties ondernomen om de jongeren te beschermen tegen gehoorschade. Za staat op elke nieuwe iPod of mp3 die je koopt een waarschuwing te lezen die zegt dat langdurig gebruik op het maximale volume gehoorschade kan veroorzaken. Maar volgens mij moet het daar niet bij blijven, men zou eventueel de mp3 kunnen begrenzen. Zodat het voor de jongeren niet meer mogelijk is hun gehoor te beschadigen. Een in mijn ogen vergeten groep, namelijk de cafés zouden ook vaker moeten gecontroleerd worden. Zij moeten zich immers ook aan de norm van 100 dcB houden. Want vaak is het zo dat de opgelopen gehoorschade onomkeerbaar is. En blijft de bezoeker vaak heel zijn leven hardhorig. Daarom is het zo belangrijk dat er een goed beleid is tegenover de tendens om de muziek op fuiven zo luid te zetten. Toch zijn er al enkele verbetering op te merken, de laatste jaren zie ik vaak mensen die op eigen initiatief oordopjes instoppen. Ik zelf heb het nooit eerder geprobeerd, omdat de oordopjes mij na verloop van tijd beginnen te irriteren en nooit goed blijven zitten.
Dus ik vind het absoluut noodzakelijk dat er meer controles moeten komen en dat er strenger wordt opgetreden tegen overtreders van de wet in verband met het aantal decibels op fuiven. Zo kan iedereen met een gerust hart naar de fuiven gaan, zonder die vervelende oordopjes die nooit in je oor blijken te passen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th October 2009, 18:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Tinnitus

Toch nog maar eens opnieuw onder de aandacht brengen; artikel heeft wel een diepe indruk nagelaten bij mij...
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=25716
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th October 2009, 18:52
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ja, het is toch toch al te absurd dat we op den duur tot een situatie komen dat iedereen op een fuif/festival oordopjes in heeft? Zet gewoon die muziek stiller, dan hebben we dat allemaal niet nodig! Als ik, elke zomer weer, lees in de kranten dat zoveel op zoveel jongeren (1 op 2? 1 op 3? Juiste gegevens vond ik niet terug) na een festival permanente gehoorschade heeft opgelopen, sla ik achterover. Dat is toch niet meer normaal?
In dit artikel uit de Standaard ('Een festival als een straaljager' http://www.standaard.be/Artikel/Det...ikelId=6T2E24OR) staat dat de wettelijk bepaalde norm 90 dB is. Een kwartier aan deze sterkte kan al permanente gehoorschade tot gevolg hebben. Dan moet je geen einstein zijn om te bedenken wat er met je oren gebeurt bij groepen die rond de 105-110 dB spelen (spijtig genoeg de overgrote meerderheid)

Citaat:
Dat het volume omhoog gaat naarmate de avond valt, verrast niet echt. Rockfestivals werken naar een climax toe, met kabbelende acts na de middag en het grof geschut op het einde van de dag. Deftones is de eerste band die duidelijk maakt dat het échte vuurwerk begonnen is: 105 decibel in dBA, een gemiddelde van 125 in dBC, én een piek van 128. Het verschil tussen 125 en 128 decibel is simpel: het is het dubbele. Twee straaljagers.


Vroeger dacht ik er nog niet aan om oortjes in te doen, en gniffelde ik eens stiekem om mensen die het wel deden. Maar dit artikel, het dossier gehoorschade in Humo 3603 van 22/09/'09 en vooral het geval van de jongeman die zelfmoord pleegde na opgelopen gehoorschade (zie post hieronder) hebben mijn ogen geopend, en één ding weet ik wel zeker: ik wil mijn gehoor niet kwijt!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th October 2009, 20:13
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Het aantal jongeren dat blijvende gehoorschade oploopt door te luide muziek is alarmerend. Gelukkig is er bij de overheid recent een belletje gaan rinkelen en komt er nu een wetsvoorstel, hopelijk zullen onze politici nu meer aandacht beginnen schenken aan deze problematiek. Het wetsvoorstel van volksvertegenwoordiger Maggie De Block kan ik alleen maar toejuichen.

Ook de EU wil strengere veiligheidsnormen voor draagbare muziekspelers, de grote boosdoeners in heel deze affaire. Binnenkort moeten alle MP3-spelers en iPods die in de EU worden verkocht een standaardbegrenzing krijgen en gebruikers waarschuwen om het volume niet te hoog te zetten.

Nu nog een maatregel die de overdreven luide muziek op fuiven en festivals aan banden legt en we zijn helemaal goed bezig.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th October 2009, 21:33
Lars.Janssen's Avatar
Lars.Janssen Lars.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Muziek te luid?

Over het algemeen heb ik niet zoveel last van te luide muziek op festivals, optredens, ... Maar veel heeft ook te maken met hoe het geluid wordt geregeld. En dit kan inderdaad heel wat last te weeg brengen. Wanneer er bij een live concert de basdrum nog maar iets te hard versterkt wordt, is dit storend en bijna niet om aan te horen. Maar wanneer muziek op een festival of optreden stiller staat, gaat het wel zijn effect verliezen. Ik vind het persoonlijk enorm storend dat ik tijdens een optreden de persoon naast mij kan horen praten of kan horen meezingen.
Ik ben wel voorstander voor een begrenzer op mp3-spelers. Je kan je mp3 zo hard zetten zodat je er hoofdpijn van krijgt. En wanneer je je mp3 hebt opstaan op de fiets is dit gevaarlijk in het verkeer.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th October 2009, 21:49
jeroen.ooms@edu.khk. jeroen.ooms@edu.khk. is offline
Jeroen.Ooms
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas
Posts: 47
geluidsoverlast

Ik ben ook van de mening dat muziek op fuiven en festivals veel te luid staat. Meestal is het moeilijk om met elkaar te communiceren op fuiven. Het zou leuk zijn mocht de muziek een beetje zachter staan. Ook als ik mijn mp-speler insteek, zet ik hem ook niet zo luid. Ik vind niet dat je je mp3-speler verschrikkelijk luid moet zetten om te kunnen genieten van de muziek. Ik ken vrienden die hun mp3-speler steeds op het maximum hebben staan. Als ik dan even meeluister, vind ik dat die VEEL te luid staat. Dit kan niet goed zijn voor je oren!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 2nd December 2009, 19:34
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:
Gisteren zat Minister van Cultuur Joke Schauvliege samen met geluidsdeskundigen, vertegenwoordigers uit de gezondheidszorg en uit de muzieksector verzameld om te praten over geluidshinder en gehoorschade ten gevolge van te luide muziek. Ook Chokri Mahassine deed mee, en Annemie Peeters van het Radio 1-programma 'Peeters & Pichal had er een gesprek mee:
http://internetradio.vrt.be/radiosp...epigehoor011209



(bron: http://www.radio1.be/programmas/pee...er-gehoorschade)

Het gaat onder meer de groep My Bloody Valentine van op Pukkelpop, die het trieste record hebben van luidste band editie 2009: 128 db, alias 2 straaljagers. Chokri Mahassine zegt dat dit een uitzonderlijke situatie was, en dat ze in de toekomst bands waarvan ze het vermoeden hebben dat ze weleens te luid zouden kunnen spelen, niet meer gaan boeken voor op Pukkelpop. Er waren trouwens afspraken gemaakt met My Bloody Valentine, maar zij waren die niet nagekomen, zei hij verontschuldigend. Wat ik mij dan afvraag, kan hij dan niet de stekker eruit trekken, of wat aan de volumeknop draaien? Afin, er ís ingegrepen, maar pas op het einde.
Ik vind het wel zeer positief dat er zo'n ronde tafel gesprek komt/is geweest. Er zouden duidelijke regels moeten komen, een beetje klaarheid in de chaos. Want nu is het dikwijls zo dat de stad in samenspraak met de organisator van evenementen de normen afspreekt, maar dat heeft ook als gevolg dat er dikwijls wordt gewogen met 2 maten en gewichten. Duidelijke afspraken (misschien zelfs Europees?) kan ik alleen maar toejuichen, we moeten denken aan onze oren!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.