actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2011, 10:09
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
N-VA niet welkom bij begroting

De twee grootste Franstalige partijen, PS en MR, verwerpen de eis van de N-VA om mee te mogen onderhandelen over de meerjarenbegroting. Dat zeggen de partijvoorzitters Elio Di Rupo en Charles Michel in twee aparte interviews met De Morgen. Ze vinden dat de N-VA zichzelf buitenspel heeft gezet door pas een regering te willen vormen als er eerst een akkoord over een grote staatshervorming is.

Voor de N-VA kan de opmaak van de meerjarenbegroting, die België eind april moet overmaken aan Europa, onmogelijk gebeuren door de regering van lopende zaken. De partij eist dat ze mee kan onderhandelen over die meerjarenbegroting, die volgens haar het sociaaleconomisch beleid voor de periode 2011-2014 grotendeels vastlegt. Maar Di Rupo en Michel zijn niet onder de indruk van het dreigement van de N-VA. Zolang er geen volwaardige regering is, blijft de begrotingsopmaak het exclusieve terrein van de regering van lopende zaken.

"Ik respecteer de voorkeur van de N-VA om pas een regering te vormen als er een akkoord is over de staatshervorming", zegt PS-chef Di Rupo. "Maar de consequentie is dan wel dat je, tot die staatshervorming er is, de regering van lopende zaken laat werken." Met andere woorden: de N-VA heeft haar lot in eigen handen. Wil ze mee onderhandelen over het budget, dan moet ze aan tafel bij onderhandelaar Wouter Beke (CD&V) maar een communautaire deal sluiten. "Als we snel een regering kunnen maken mét de N-VA, ideaal. Dan is er nog tijd en kan de partij nog probleemloos mee onderhandelen over de meerjarenbegroting."

Een gelijkaardig geluid bij MR-voorzitter Michel. "Als er een communautair akkoord komt in de komende weken en we de sociaaleconomische dossiers voor de komende regering snel kunnen afhandelen, dan kunnen we een volwaardige regering hebben tegen eind april én kan die regering voor de meerjarenbegroting instaan. Als de N-VA die timing wil volgen, ben ik benieuwd welke gestes ze bereid is te doen." In hun interviews geven de Franstalige voorzitters ook hun breekpunten voor dat begrotingsoverleg mee. PS schuift de prijscontrole voor 200 levensmiddelen naar voren, MR zet zwaar in op de zogenaamde 'omgekeerde cliquet', die de prijzen aan de pomp doet dalen.

Premier Leterme (CD&V) is er evenwel nog niet gerust in dat zijn regering van lopende zaken de opmaak van de begroting voor 2011 rond zal krijgen. "Ik weet niet of het zal lukken. Het kan best zijn dat een van de regeringspartijen vindt dat bepaalde beslissingen toekomen aan de volgende regering." Een gezamenlijk tekort van minstens 1,2 miljard euro dat ondertussen is opgedoken bij de gemeenten en provincies maakt de begrotingsopmaak er wel allesbehalve makkelijker op.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...begroting.dhtml

Eigen mening:
Bij het lezen van dit artikel krijg ik het gevoel dat Elio Di Rupo en Charles Michel de N-VA met de rug tegen de muur willen zetten. Het komt erop neer dat de N-VA toegevingen moet doen bij de staatshervorming, anders hebben zij niets te zeggen over de begroting die een groot deel van het sociaaleconomisch beleid van de volgende 3 jaar zal vastleggen. Het is normaal dat zulke zaken door de regering van lopende zaken wordt behandeld, maar de 'dreigende' taal van Di Rupo en Michel vind ik ongepast. Verder boezemt de uitspraak van Leterme me ook een beetje angst in. Hij is niet zeker dat de regering van lopende zaken de opmaak van de begroting van 2011 zal rondkrijgen en hij vindt dat sommige onderdelen toebehoren aan de volgende regering. Maar wanneer zal de volgende regering er zijn om te beslissen over deze onderdelen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.