actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2017, 18:54
Jutte.d*bruyn Jutte.d*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 40
Mondzorg in rusthuizen loont: 35 procent minder tandbederf in twee jaar

Het UZ Gent is erin geslaagd tandbederf bij rusthuisbewoners in twee jaar tijd met 35 procent terug te dringen. Dat blijkt uit een doctoraatsstudie die vandaag is voorgesteld.

Aan de start van het project bleek dat niet minder dan 66 procent van de ouderen een behandeling nodig had aan het kunstgebit. Bij bewoners met natuurlijke tanden had zelfs 71 procent nood aan tandheelkundige ingrepen. Het Universitair Ziekenhuis Gent leidde daarom "mondzorgteams" op in 56 woonzorgcentra. Dat levert resultaat op: in beide groepen daalde het probleem met zo'n 35 procent.

Vanaf 2010 werd het probleem in kaart gebracht. "42 procent van de ouderen was tandeloos", zegt doctoraatstudente Barbara Janssens, die destijds 1.226 rusthuisbewoners onderzocht. "37 procent van de gebitsprotheses vroeg om herstellingen of vernieuwing. In de groep bewoners met natuurlijke tanden had 77 procent nood aan vullingen of het verwijderen van een of meerdere tanden."

Rusthuisbewoners zijn een risicogroep als het op mondhygiëne aan komt. "Veel bewoners nemen medicatie. Dit leidt tot een droge mond en een verhoogd risico op een slechte mondgezondheid." De analyse toonde aan dat voor elk jaar dat een bewoner ouder wordt, zijn mondgezondheid erop achteruit gaat.

Binnen het programma Gerodent werden mondzorgteams aangesteld in woonzorgcentra en werden mobiele ploegen naar de rusthuizen gestuurd. De behandelnood daalde van 66 procent tot 31 procent. Bij de bewoners met natuurlijke tanden daalde het aantal mensen met tandbederf van 71 procent naar 37 procent.

Bron: De Morgen, https://www.demorgen.be/binnenland/...-jaar-b1b7be9a/
Mening:
Ik vind het goed van UZ Gent dat ze er in geslaagd zijn om tandbederf met 35 procent te laten dalen. Het is niet evident om in rusthuizen aan tandhygiëne te doen. Maar het is wel noodzakelijk voor de ouderen om hun kunstgebit te verzorgen en mensen met hun natuurlijk gebit is het ook noodzakelijk. Wat ik een leuk initiatief vind is van UZG is dat ze mondzorgteams oprichtte voor 56 woonzorgcentra. Ik vind mondhygiëne één van de belangrijkste hygiëne dat er zijn. Ik vind het een interessant onderwerp om over te lezen omdat je er nooit over praat in het dagelijks leven. Ik wist zelfs niet dat de mondhygiëne in woonzorgcentra zo slecht is. Het is wel goed dat er een doctoraatstudie over is. Zo komt krijgt het onderwerp wat aandacht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.