actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2015, 09:52
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
"Stroomfactuur gezinnen opnieuw 100 euro duurder"

De stroomrekening gaat weer de hoogte in. Eandis moet sinds 1 januari meer belastingen betalen en wil die doorrekenen aan haar klanten. "Daardoor wordt de factuur voor de gezinnen 100 euro duurder", raamt sp.a-kopstuk John Crombez vandaag in Het Laatste Nieuws.

Intercommunales zoals Eandis en Infrax moeten vanaf 1 januari vennootschapsbelasting betalen. En dat dreigen gezinnen in hun portemonnee te voelen, want Eandis is van plan om de extra 104,6 miljoen euro aan belastingen door te rekenen in de distributietarieven voor elektriciteit en aardgas. "Wettelijk gezien kunnen we niet anders", zegt Eandis, dat 85 procent van de Vlaamse gezinnen bedient.

De verhoging van de factuur komt bovenop de afschaffing van de gratis stroom. "Die twee maatregelen samen zorgen voor een verhoging van 200 euro", schat Crombez. Eandis zelf wil nog geen bedrag kwijt.

Bron: De Morgen, vrijdag 10 april 2015
URL: http://www.demorgen.be/economie/-st...urder-a2282190/

Mening:
Ik vind het erg dat consumenten vaak de dupe zijn bijvoorbeeld extra belastingen enzovoort. Voor de consument wordt het steeds maar duurder en er wordt hen ook veel afgenomen. Vroeger kregen we altijd een klein deel gratis stroom. Dit is volgens het artikel nu afgeschaft. In ruil daarvoor krijgen we nu een verhoging van ongeveer 200 euro. Dit vind ik niet echt kunnen. Uiteraard Eandis kan misschien niet de extra 104,6 miljoen euro aan belastingen op tafel leggen, maar alles doorrekenen naar de consument dat vind ik wat overdreven. We spreken niet over een lichte stijging op het factuur. Sommige mensen zullen die stijging kunnen betalen, maar wat gebeurt er met de mensen die krap bij kas zitten? Niet iedereen kan elektriciteit betalen. Deze mensen hebben het misschien al moeilijk genoeg om het huidige factuur te betalen. Wat moeten deze mensen doen als ze plots 200 euro meer moeten betalen? Ik vind dat Eandis een andere manier moet zoeken waarbij de consument niet te veel bij betrokken wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.