actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 07:06
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
Fijn stof schaadt de foetus

Fijn stof schaadt de foetus
21 oktober om 05:00 door Maarten Goethals

Blootstelling aan fijn stof tijdens de zwangerschap stuurt genen foetus in de war, leert nieuw onderzoek.
Een vervuilende omgeving met hoge concentraties aan fijn stof heeft een negatieve impact op de ontwikkeling van een foetus. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek van de universiteit van Antwerpen en de Vlaamse Instelling voor Technologische Onderzoek (Vito) bij tweehonderd pas bevallen vrouwen, waarvan haar- en bloedstalen verzameld werden, en samples van de navelstreng. Het is de eerste keer dat zoiets gebeurt in Vlaanderen.
De twee onderzoekers, professor Greet Schoeters en Sylvie Remy, vergeleken het materiaal met elkaar en kwamen tot de vaststelling dat fijn stof (eenmaal in het lichaam van de moeder gekomen) de genactiviteit van foetussen in de war stuurt.
Ofwel toonden sommige cellen van de pas geboren baby’s een teveel aan belangrijke sleutelmoleculen (een soort eiwitten) ofwel een tekort. ‘Dit soort afwijkingen van het genmateriaal zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bloedvatvorming van de placenta wordt tegengewerkt, met gevolg dat de doorstroom van voedingsstoffen vermindert’, zegt Remy.

Bron: De Standaard, 21 oktober 2015,
Fijn stof schaadt de foetus

Mening:
Dit artikel zegt voor mij duidelijk dat de problematiek rond fijn stof niet alleen ernstig is voor alle personen die er dagelijks in aanraking met komen, maar evengoed voor hun nabestaanden die nog niet eens op de wereld gezet zijn. Er moet in mijn ogen dringend iets gedaan worden aan alles dat te maken heeft met vervuiling, zeker nu België volgens bepaalde bronnen niet de doelstellingen van 2020 gaat halen in verband met de vervuilingsmaatregelen, in tegenstelling tot een groot deel van de Europese Unie. Zeker als Antwerpenaar voel ik mij nu in een hoekje gedreven, aangezien dat er nog altijd gediscussieerd wordt over wat ze willen doen met de ring. Het alternatief van Ringland is beter voor iedereen en gezonder voor iedereen, maar kost voor de overheid te veel geld, waardoor men een oplossing wilt vinden in de vorm van een ander traject, dat de omwonenden in dergelijke mate zou storen, dat er veel commentaar en protest zou zijn gedurende de aanleg ervan, waardoor die dan weer langer duurt en meer en meer uitgesteld wordt. Fijn stof is een groot probleem, niet enkel voor ons, maar ook voor onze nabestaanden. Hopelijk begrijpt de regering dit stilletjes aan ook, waardoor er meer maatregelen genomen kunnen worden omtrent fijn stof.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2015, 12:46
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Fijn stof schaadt foetus

Net zoals Ben vind ik het belangrijk om stil te staan bij dit gegeven. Fijn stof is en blijft ongezond, dat weet ondertussen iedereen. Toch maakt het grootste deel van de bevolking nog altijd de keuze om verplaatsingen met de auto te doen, toch komen er steeds meer vervuilende fabrieken, toch doet de overheid er weinig aan om meer groen te voorzien ... . Fijn stof is niet alleen gevaarlijk voor ons, maar ook voor ongeboren leven. Ik gebruik bewust het woord 'leven' omdat we ons niet alleen mogen focussen op de mens. Ook dieren (en zelfs planten) vertonen afwijkingen door het fijn stof. En waarom? Omdat mensen niet zonder hun comfort kunnen. Ik vind dit ronduit schandalig. Ik vraag mij af wanneer mensen eindelijk zullen inzien dat we verkeerd bezig zijn en stoppen met hun egoïsme. Jammer genoeg lijkt dit mij een utopie en is de kans dat het aandeel fijn stof in de lucht het komende jaar zal dalen erg klein.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.