actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th July 2011, 13:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wink Luie ouders krijgen luie kinderen

Luie ouders krijgen luie kinderen


BRUSSEL - Kleuters brengen 87 procent van hun tijd al zittend door. Ouders geven vaak het slechte voorbeeld, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent.



Ouders hebben een grote invloed op de fysieke activiteit van hun kinderen, met name kleuters. Onderzoekster Charlene Veldeman, master in de Gezondheidsvoorlichting- en Bevordering aan de Universiteit Gent, testte zeven dagen lang de fysieke activiteit bij 135 Vlaamse kleuters en hun moeder. Daarnaast vulden de beide ouders ook een vragenlijst in rond bewegings- en sportgedrag.

De resultaten zijn zorgwekkend. Kleuters brengen het grootste deel van de tijd zittend door. 'Voor kleuters is er een bewegingsrichtlijn van 120minuten lichte tot intense fysieke activiteit per dag. Slechts 17procent van de onderzochte kleuters haalt die richtlijn', zegt Veldeman.

Kleuters zijn bovendien minder geďnteresseerd in beweging wanneer hun ouders ook vaak stilzitten. Als de vader bijvoorbeeld negatief staat tegenover sport en lichaamsbeweging en meer televisie kijkt, zijn kleuters, zowel jongens als meisjes, ook veel luier. 'Uit de resultaten blijkt duidelijk dat kleuters het gedrag van hun ouders overnemen. Het is dus heel belangrijk om ouders te betrekken in inspanningen om kleuters meer te doen bewegen', zegt Veldeman.


Gewoontes

Volgens kinderpedagoge Marijke Bisschop hoeven ouders daarom niet zwaar te gaan sporten om hun kinderen tot beweging aan te zetten. 'Wanneer sport is ingeburgerd in het gezin, zullen kleuters uiteraard zelf ook meer bewegen. Maar het valt mij vooral op dat kinderen voortdurend in autostoeltjes zitten. We leiden een jachtig en stresserend leven. Alles moet snel gaan en onze kinderen moeten mee in dat ritme.'

'Het is van groot belang dat kinderen veel meer stappen, al wanneer ze nog heel jong zijn', zegt Bisschop. 'Ouders nemen veel te weinig de tijd om met hun kleuters te gaan wandelen. Als dat al gebeurt, worden ze al snel in een buggy gestopt en zitten ze weer.'

Het komt er dus op aan om slechte gewoontes te doorbreken. Kleine afstanden leggen ouders beter te voet of met de fiets af met hun kleuters. 'Dan hebben ze ook fysiek actievere kleuters', beaamt Charlene Veldeman.


DS, 20-07-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2011, 22:18
Kina.Vercalsteren Kina.Vercalsteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 17
reactie

Het verwondert mij allemaal niet wat er in dit artikel staat.Ik pas ik veel kindjes van de kleuterklas en ik merk vaak dat zij niets anders doen dan tv kijken. Daarom vind ik ook dat ze kinderen meer moeten aanzetten zot beweging ook naar de ouders toe, zet de tv af en neem bijvoorbeeld de fiets ga buiten spelen ook al is het koud trek een tui aan en speel eens met de bal of koop ene trampoline kinderen doen niets liever als je meer meespeelt een half uurtje is al voldoende. Dat wil dan weer niet zeggen dat je dan weer achter die tv moet kruipen ik vind ene gezelschap spel spelen met je kinderen een veel beter idee dan de tv opzetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2011, 07:12
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het zijn niet alleen de kleuters die lui zijn, het strekt zich verder uit naar lagere school en pubers. Wanneer je je kind van in de kleuterschool aanspoort om te sporten, helaas zijn er niet veel sportverenigingen die kleuters inschrijven, zal dit in de toekomst meer willen sporten. Wat ook een oorzaak is tot het vele zitten van de kinderen is niet alleen de TV, maar ook de verschillende spelletjes die ze maken, zoals bv. de nintendo. Hier zitten kinderen ook de ganse tijd bij stil en ze kunnen er soms uren op zitten spelen. Natuurlijk wanneer je kinderen hebt is het als ouder soms moeilijker om je eigen sporten te blijven beoefenen, maar je kind aanmoedigen om te sporten is toch de hoofdzaak. Als dat niet lukt kan je proberen om je zoon of dochter te voet (zelf laten stappen, niet in de buggy zetten) of met de fiets (zelf laten fietsen dan en niet achterop zetten) naar school te brengen zodat ze ook beweging hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th October 2011, 11:19
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Wat er in dit artikel staat verwondert mij helemaal niet. Mijn mama staat zelf in het kleuteronderwijs en heeft dit dus zelf al ondervonden. Vroeger waren de kinderen enthousiast als ze gingen wandelen naar het park of een uur turnen hadden. De laatste jaren moeten leerkrachten de kinderen letterlijk verplichten om mee te doen aan actieve activiteiten. Dit is toch gewoon erg? Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kleuter in de tuin speelde, met de fiets ging rijden, kampen bouwde in het bos,...Dat is iets dat ik nu nog zelden zie... Kinderen zijn tegenwoordig verslaafd aan elektronische spelletjes en tv-kijken. Naar mijn mening is dit volledig de schuld van de ouders. Ouders hebben tegenwoordig andere belangrijkere zaken te doen dan buiten spelen met hun kinderen: een drukke job, zorgen dat ze er goed uit zien en de vriendenkring onderhouden. Ja, dan blijft er gewoon geen tijd meer over voor de kinderen en is een playstation/tv een goed middel om ze stil te houden. Pas op, ik wil dit niet veralgemenen want ik ben ervan overtuigd dat er ouders zijn die nog wel sportieve activiteiten met hun kinderen doen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th October 2011, 16:22
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Is dit misschien een van de gevolgen van onze maatschappij waarin iedereen zichzelf voorbijloopt?
Als ouders absoluuut met twee moeten gaan werken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat om het hoofd te bieden aan torenhoge leningen voor een huis, een auto en weet ik veel wat nog allemaal, dan is die zogezegde luiheid daar, naar mijn mening, een logisch gevolg van.
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat die ouders op zich ook lui zijn.
Maar als ze, na een hele dag werken, hun kinderen van school gaan halen en er moeten dan nog boodschappen gedaan worden, gekookt worden en misschien wat gepoetst en gestreken, dan kan ik mij best voorstellen dat het soms een zege is als de kleintjes zich even rustig in stilte bezig houden.
Alles lijkt tegenwoordig een race tegen de klok te zijn en dus ja, moeten de kinderen daarin mee natuurlijk.
Ik wil dit zeker niet goedkeuren hoor maar ik denk wel dat we ons ervan bewust moeten zijn dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om de kindjes rustig naar school te laten stappen of fietsen. Uiteraard kan iedereen wel eens tijd maken voor een wandelingetje in het bos in het weekend maar dat verandert au fond niets aan de, in het artikel omschreven, luiheid.

Als ik het trouwens goed begrijp zouden, volgens het artikel, de ouders dus actief en sportief moeten bezigzijn zodat de kleuters dit gedrag overnemen. Ik zou wel eens willen weten welke ouders van kleuters de tijd vinden om te sporten terwijl hun kleuters wakker zijn. Als er al gesport wordt, lijkt het mij evident dat dit gebeurt als de kindjes slapen. En aangezien kleuters normaal gesproken redelijk op tijd gaan slapen is dat soms nog wel haalbaar. Om nu te zeggen dat je voor 7 uur 's avonds gesport zou moeten hebben om het goede voorbeeld voor je kleuter te geven, lijkt me gewoonweg onbegonnen werk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.