actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2012, 19:38
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
BSE-testen op gezonde runderen worden afgeschaft

De testen voor BSE (beter bekend als de gekkekoeienziekte) op runderen in het slachthuis worden afgeschaft bij gezonde dieren van meer dan zes jaar. De maatregel treedt in werking vanaf 1 januari.

De sector was al een tijdje vragende partij omdat de testen best wel wat geld kosten (12,5 euro per geslacht rund) en ook aanleiding gaven tot een administratieve rompslomp.

Nu de epidemie van BSE aan het uitdoven is, moeten enkel nog verdachte dieren en kadavers worden onderzocht. In ons land is volgens de Europese Unie de kans op besmetting met BSE ook verwaarloosbaar. Door de afschaffing zal het aantal testen met 100.000 per jaar minderen.

In België werden er nooit mensen besmet met de gekkekoeienziekte. Bij runderen werd het laatste geval vastgesteld in oktober 2006. De ziekte is dodelijk voor runderen. Als mensen besmet raken, leidt dat tot hersenproblemen en mogelijk ook tot de dood.

Commentaar:
Ik begrijp dat de veehouders zelf de testen liever niet willen omwille van de extra kosten die eraan verbonden zijn. Ondanks de BSE besmetting aan het uitdoven is en de Europese Unie de kans op besmetting miniem vindt, weet ik niet of het een goed idee is om het aantal testen te reduceren. Ik vraag mij ook af wat de Europese Unie verstaat ondere gezonde koeien. Kan je als slachter zo aan het vlees zien of het in orde is? De EU heeft natuurlijk meer kennis op dit vlak, maar ik heb toch mijn twijfels. Misschien kan de EU in plaats van de testen te reduceren, een tegemoedkoming geven aan de boeren. Zodat de meerkosten van de testen op de gekkekoeienziekte verlaagd worden.

Bron:
De redactie, 29 december 2012, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...estenafgeschaft)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2012, 10:14
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Net zoals J*ri weet ik niet of het verstandig is van de boeren om op deze controles te besparen. Ik begrijp dat deze kosten weleens hoog kunnen oplopen en dat het voor hen frustrerend kan zijn dat hier zo veel geld aan ‘verloren gaat’ indien het resultaat van de testen telkens negatief is. Maar wanneer je als boer deze testen wel uitvoert, kan je toch meer zekerheid geven aan de consument. Ook al weet ik dat de kans klein is dat er nog eens een epidemie komt, op veiligheid besparen lijkt mij geen goed idee. Al weet ik niet of dit allemaal niet te rooskleurig is in tijden van crisis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.