actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2016, 10:10
Benthe.A*rts Benthe.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 49
Een op zes jonge sporters slachtoffer van avances tot verkrachting

Bron: Het Laatste Nieuws
Link: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...krachting.dhtml


Seksueel misbruik in de sport is niet alleen in Engeland maar ook bij ons een probleem. Dat blijkt uit een enquête van criminologe Tine Vertommen. Bijna één op de zes minderjarige sporters in Vlaanderen komt minstens één keer in contact met seksueel grensoverschrijdend gedrag. De oplossing van de experte: "Laat elke trainer een bewijs van goed gedrag en zeden voorleggen."

In maart werd een 41-jarige volleybaltrainer uit Leuven nog veroordeeld tot 30 maanden cel. Hij was schuldig aan 'aanranding van de eerbaarheid' van acht jongens, waarbij hij telkens zijn macht als trainer misbruikte. Vorig jaar was er een 25-jarige jeugdtrainer die twee jaar cel kreeg voor het aanranden van een negenjarig meisje: hij had foto's gemaakt terwijl ze onder de douche stond en naar het toilet ging. Gelijkaardige feiten zijn terug te vinden bij: een karateleraar uit Kontich, een atletiekcoach uit Beerse, een voetbaltrainer uit Balen, een basketbaltrainer uit Oostkamp, een paardrij-instructeur uit Wemmel en een korfbalcoach uit Deurne.

De zaken die de rechtbank en de krant halen zijn niet zo uitgesproken als in het Verenigd Koninkrijk, maar ze zijn er wel. Criminologe Tine Vertommen pleit ervoor dat trainers een bewijs van goed gedrag en zeden moeten voorleggen, net zoals dat in het onderwijs gebeurt.

Eigen mening:
Dat er zelfs seksueel misbruik in de sport voorkomt, vind ik zeer triestig. De trainers maken misbruik van hun macht om de kinderen te betasten. 1 op de 6 minderjarige sporters in Vlaanderen wordt misbruik. Dit zijn grote aantallen. Kleine kinderen horen dit niet mee te maken, ze horen te genieten van hun zorgeloze kinderjaren. Dat er zoveel kinderen het slachtoffer zijn van seksueel misbruik baart me zorgen. Ik sluit me aan bij de ‘oplossing’ van de experte. Als we elke trainer een bewijs van goedgedrag en zeden laten voorleggen gaan we deze grote aantal doen laten dalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.