actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2016, 10:53
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
“Ook De Wever ondertekent felle brief aan Jambon”

De burgemeesters van de centrumsteden, onder wie Bart De Wever (N-VA), gaan samen een brief sturen naar minister Jan Jambon (N-VA) om te klagen over de druk op de politie. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad donderdag.

De dertien centrumsteden zijn het erover eens dat de federale regering “te ver” gaat in het opeisen van lokale politiemensen voor federale (veiligheids)opdrachten zoals het bewaken van de landsgrens in West-Vlaanderen. Dat zegt de Gentse burgemeester Daniël Termont in Knack deze week.

Termont begrijpt dat we door de vluchtelingencrisis en de terreurdreiging “uitzonderlijke tijden” beleven, maar volgens hem is de situatie onhoudbaar geworden. Daarom zullen alle centrumsteden een brief sturen naar minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon met de vraag om andere oplossingen te zoeken. Bart De Wever, de burgemeester van Antwerpen en partijvoorzitter van Jambon, is één van de ondertekenaars, bevestigt Termont.

Begin deze maand raakte bekend dat de solidariteit tussen de politiekorpsen in razendsnel tempo afkalft. De 189 lokale politiezones weigerden de voorbije maanden liefst 1.800 keer om collega’s bij te springen. Vooral de federale politie krijgt vaak een “njet” te horen. In 1.058 gevallen weigerden lokale korpsen bewakingsopdrachten in de luchthaven of in de metro. Er zijn te weinig manschappen, luidt het. “Het huidige systeem is niet bestand tegen langdurige crisissen”, gaf Jambon al toe.

Bron: Gazet Van Antwerpen, 17/11/16 (http://www.gva.be/cnt/dmf20161117_0...rief-aan-jambon)

Mening: Het is goed dat de burgemeesters hun verantwoordelijkheid opnemen over hun politiekorpsen. Als zij vinden dat ze niet langer hun eigen politieagenten ergens anders kunnen stationeren omdat ze die zelf nodig hebben, moeten ze dit in mijn ogen ook niet meer doen. Je gaat je wiskundeboek toch ook niet uitlenen wanneer je de dag erna er test van hebt. Ik begrijp dat de federale politie extra mankracht kan gebruiken in deze tijd met terreurbedreiging, maar als het hier dan enkel over bewakingsopdrachten in de luchthaven of metro vraag ik me af of dit nog wel noodzakelijk is. Zelf zie ik ze soms ook in drukke steden: zwaar gewapende mannen die daar staan te "koekeloere". Ik zeg niet dat ze niets doen en heb zeker respect voor hun werk, enkel heb ik het gevoel dat ze momenteel meer angst brengen aan de mensen in plaats van ze een veilig gevoel te geven. Overigens gaan die twee extra manschappen in een treinstation volgens mij de terroristen ook niet weghouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.