actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2014, 11:49
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Allergisch voor huisstofmijt? Eet dan geen meelworm

Allergisch voor huisstofmijt? Eet dan geen meelworm

Sinds vorige week liggen de eerste wormensnacks in de winkelrekken. Maar leest u het etiket, dan blijkt zowaar dat mensen met een allergie aan huisstofmijten wordt afgeraden die te eten. En dat zijn meer dan 1,6 miljoen Belgen. Chris Snick
Delhaize is de eerste supermarktketen die smeerpasta op basis van meelwormen verkoopt. Mensen met een schaaldieren*allergie mogen die wormen niet eten. Maar ook wie allergisch is voor huisstofmijt, blijft er beter af, staat op het etiket te lezen. Bij een allergie voor huisstofmijt moet u niezen als die beestjes in de buurt zijn.

Een bizarre link met het eten van wormen? ‘Eigenlijk niet’, zegt allergie-expert Bart Lambrecht. ‘Wormen behoren tot dezelfde familie als schaaldieren én huisstofmijten. Ze bevatten allemaal de stof chitine, waarop mensen allergisch kunnen reageren. Maar ik zeg “kunnen”, omdat het helemaal niet zeker is of dat zal gebeuren.’

Zeer veel is daar nog niet over bekend, de waarschuwing staat er dus vooral uit voorzorg.

‘Eigenlijk is het belangrijkste advies dat je moet opletten als je allergisch bent voor schaaldieren of huisstofmijt. Probeer eerst met een kleine hap. Krijg je geen uitslag of andere reactie, dan kun je wat meer eten.’

Een boodschap die veel Belgen in de oren moeten knopen, want huisstofmijt is allergie nummer één in ons land. ‘15 tot 16 procent van de Belgen heeft er last van’, zegt professor Philippe Gevaert van het Gentse Universitair Ziekenhuis, die onderzoek deed naar de allergieën van de Belg.

Bron:
csn | http://www.standaard.be/cnt/dmf20140930_01295239


Mening:
Het lijkt alsof de makers van deze voeding niet voldoende hebben nagedacht over de impact van allergieën op de bevolking. Een van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor huisstofmijt, ik vind het dan ook absurd dat deze voeding in de winkel toegestaan is omdat dit product gevolgen kan hebben voor mensen met een allergie voor huisstofmijt of schaaldieren. Niet iedereen heeft dan ook de tijd of is verstandig genoeg om steeds elk etiket in een winkel te lezen. Of dat dit product een succes gaat zijn in de verkoop, dat betwijfel ik. Er zullen genoeg mensen zijn die van de term 'worm' alleen al de kriebels krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2014, 12:16
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik zelf ben ook allergisch voor huisstofmijt, toch wil ik dit product eens proberen. Al denk ik niet dat ik na 1 hap weet of het product een reactie bij mij zal uitlokken of niet. Het duurt namelijk iets langer dan een paar seconden en ik heb geen geduld om een uur te wachten voor ik aan de volgende hap begin. Dus ofwel neem je het risico, ofwel blijf je er af.
Ik ben het helaas niet eens met Lotte. Als veel mensen allergisch zijn voor huisstofmijt, wilt dit toch niet zeggen dat niemand iets mag produceren wat bij deze mensen een allergische reactie kan uitlokken? Er zijn zo veel mensen met een allergie, men kan niet met iedereen rekening houden. Iemand die allergisch is voor pinda's mag geen Snickers eten, maar zoveel andere mensen mogen dit wel eten.
Als je van jezelf weet dat je allergisch bent voor bepaalde producten zal je hier zelf rekening mee moeten houden. De verantwoordelijkheid ligt op dit vlak niet bij de producent (deze moet natuurlijk wel waarschuwen via de verpakking).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.