actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2013, 21:55
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
In november nieuwe ronde stresstests bij 124 banken

In november nieuwe ronde stresstests bij 124 banken

De Europese Centrale Bank (ECB) gaat vanaf november de balansen van 124 banken uit de eurozone onderzoeken. De beoordeling zal 12 maanden duren en heeft als doel ‘het bevorderen van transparantie, herstel en vertrouwen’, zo luidt het in een persbericht.

De 'uitgebreide beoordeling' bestaat niet alleen uit een stresstest waarmee 'de schokbestendigheid van de balansen van banken in stressscenario's' wordt bekeken, maar ook uit een risicobeoordeling (waaronder liquiditeits-, schuld- en financieringsrisico's) en een activakwaliteitsbeoordeling. De beoordeling gaat uit van een kapitaalratio van 8 procent.

'Eén uitgebreide beoordeling - die uniform wordt toegepast op alle belangrijke banken, samen goed voor circa 85 procent van het bankwezen in het eurogebied - vormt een belangrijke stap voorwaarts voor Europa en voor de toekomst van de economie van het eurogebied', zegt ECB-voorzitter Mario Draghi, in een persbericht.

'Transparantie is het hoofddoel van de beoordeling. We verwachten dat deze beoordeling het vertrouwen van de particuliere sector in de soliditeit van de banken in het eurogebied en in de kwaliteit van hun balansen zal versterken.'

In België zullen AXA Bank Europa, Belfius Bank, Dexia nv, Investar (holding van Argenta), KBC Group en The Bank of New York Mellon aan het onderzoek worden onderworpen. Op de lijst staan nog instellingen als ABN Amro, ING, BNP Paribas en Deutsche Bank.

De resultaten van de beoordeling zullen worden bekendgemaakt voordat de ECB in november 2014 haar bankentoezichtstaak op zich neemt.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131023_00805183
datum: 23/10/2013

mening:
Dit klinkt allemaal heel mooi, maar ik heb onlangs gelezen dat Dexia het tijdens de stresstest vlak voor de crisis in 2008 nog slechter deed als Lehman Brothers, de bank in Amerika die failliet ging en dit was meteen ook de aanzet voor de financiële crisis, en toch slaagde voor de test. Ik stel mij hier dus heel wat vragen bij. Hopelijk is de test ondertussen geüpdatet en wordt er strenger toegezien op de naleving van de wetten.
Er zijn ook nog steeds heel wat punten van kritiek die we kunnen geven op het bankenstelsel. Zo worden er nog altijd grote bonussen uitgekeerd aan de bazen. Banken hebben vaak nog een te geringe kapitaalbuffer om eventuele nieuwe schokken op te vangen en zo zijn er nog heel wat zaken die zouden moeten veranderd worden.
Ik denk dat er toch nog heel wat veranderingen zullen moeten worden gedaan om te kunnen spreken van een 'propere' bankensector die echt met een nieuwe lei kunnen beginnen. Volgens mij kunnen de banken van vandaag niet beter tegen een schok dan dat dat in 2008 was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.