actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2016, 21:24
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
De Block wil aantal rokers in 2018 terugdringen naar 17 procent

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft haar anti-tabaksplan klaar. Door een accijnsverhoging, strengere regels en een betere terugbetaling van rookstopbehandelingen wil ze het aantal rokers tegen 2018 onder de 17 procent brengen. Nu ligt dat aantal op 18,3 procent. De Open Vld-minister steunt ook de plannen om roken in de auto te verbieden als er kinderen aanwezig zijn.

Eerder raakte al bekend dat de regering in het kader van de begrotingscontrole de accijnzen op tabak zou verhogen. Die maatregel moet in 2016 en 2017 samen 70 miljoen euro opbrengen. Minister De Block wil aan die accijnsverhoging ook een gezondheidsdoelstelling koppelen. Bedoeling is om het aantal rokers tegen 2018 onder de 17 procent te brengen. Momenteel rookt 18,3 procent van de bevolking. In 1997 was dat nog 25,5 procent.

Naast een accijnsverhoging volgen nog een reeks andere ingrepen. Zo komen er strengere regels voor tabaksproducten. Er komt een maximumniveau voor de uitstoot van teer, nicotine en koolmonoxide en sigaretten met mentholsmaak worden verboden. Verder is het de bedoeling in 2019 te evolueren naar een “neutrale verpakking van tabaksproducten”. Om mensen te helpen bij het stoppen met roken, wordt ook het starterspakket van de rookstopmedicatie in prijs verlaagd.

Tot slot steunt De Block de voorstellen die in het parlement zijn ingediend om roken in de auto met kinderen te verbieden. Dat voorstel zal zijn parlementaire weg volgen, maar krijgt dus een plaats in het anti-tabaksplan van De Block.

Bron: De Standaard, 09/04/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160409_02228030

Mening: We zien toch wel een duidelijke daling in het aantal rokers. Het is in bijna tien jaar ongeveer 7% gedaald! Een grote reden daarvan is wellicht dat de prijzen per pakje fors gestegen zijn en dat ze zullen blijven stijgen. Ik weet het zelf niet ongeveer, maar de prijzen per pakje zijn toch al meer dan vijf euro, vermoed ik. De meesten roken dan ook bijna een pakje per dag. Je moet jezelf eens voorstellen wat je op lange termijn met al dat geld zou doen? Hopelijk denken meer mensen zo, maar voor sommigen is de verslaving toch nog té groot om te kunnen stoppen. Er zullen toch veel strengere maatregelen moeten komen om mensen er echt van te overtuigen om te stoppen met roken. Misschien is een grote stijging van de prijs een optie. Het zou wel een grotere impact hebben dan dat de prijzen telkens een klein beetje stijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th April 2016, 12:10
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Roken

Het aantal rokers doen dalen, vind ik altijd een goed initiatief. Maggie De Block haar anti-tabaksplan lijkt me daarvoor zeer geschikt.
Je ziet dat het aantal rokers op 18 jaar tijd reeds sterk is gedaald, van 25 naar 18%. De redenen hiervoor zijn wellicht de prijsstijgingen en de nieuwe regels waarbij het roken in gesloten openbare ruimten werd verboden.
Een nieuwe prijsstijging gaat volgens mij slechts een kleine invloed hebben, het verbieden van de sigaretten met mentholsmaak daarentegen, lijkt me een sterke regel omdat vele mensen sigaretten met een smaakje roken omdat ze de neutrale smaak "vies" vinden.
Tot slot denk ik dat het voorstel van het parlement, om het roken in een auto met kinderen te verbieden, te beperkt is. Hoe ga je dit controleren? Waarom geen algemeen verbod op roken in de auto? Roken leidt mensen ook af en ze zijn hierdoor beperkt in het gebruik van één hand.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th April 2016, 18:00
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Ik ben er niet helemaal mee eens

Voor de zoveelste keer gaan ze weer een accijnsverhoging doen. De kostprijs van een pakje sigaretten gaan ze weer verhogen met een aantal cent (10 of 15 cent). Zoals er in het artikel staat gaat deze verhoging 70 miljoen euro opbrengen en daarnaast staat er ook bij dat De Block dit ook wilt koppelen aan een gezondheidsdoelstelling. De gezondheid van de bevolking was dus niet het hoofddoel?? Ik denk dat ze de gezondheid van de mensen als excuus gebruiken om een accijnsverhoging te doen. Door de kostprijs stelselmatig te verhogen, blijven meer mensen de pakjes sigaretten kopen. Als ze een pakje sigaretten in één keer vijf euro duurder maken, zullen er veel meer mensen stoppen met roken. Er zullen altijd mensen blijven roken, maar het zou veel meer effect hebben. Dit doen ze natuurlijk niet, want dan verdienen ze veel minder geld. Om dit te verantwoorden gaan ze het moeilijker en moeilijker maken voor mensen om ergens te roken, maar ik denk dat dit niet veel effect heeft. Ik zie, in mijn omgeving, dat mensen geen probleem hebben om buiten te gaan roken. Mensen vinden altijd een manier om toch te roken en de overheid blijft dan geld verdienen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.