actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2016, 10:03
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Hoe natuurlijke suiker uw metabolisme en geheugen aantast

Fructose - of vruchtensuiker - veroorzaakt niet alleen obesitas en diabetes. Het kan ook zorgen voor een slechtere stofwisseling en een minder goed functionerend geheugen. Dat onthult een Amerikaanse studie aan de National Institutes of Health.

Nooit eerder nam een studie over de invloed van suiker op het menselijk lichaam het volledige netwerk van genen (meer dan 20.000 genen in totaal) onder de loep.

De onderzoekers bekeken hoe fructose inwerkt op onze hersenfuncties en welke invloed de stof heeft op ons metabolisme. Daarvoor focusten ze op 200 genen in de hippocampus - een gebied in de hersenen dat een cruciale rol speelt voor de werking van ons geheugen - en 700 genen in de hypothalamus - het centrum in de hersenen dat onze stofwisseling aanstuurt.


'Een teveel aan fructose kan op termijn leiden tot Parkinson, depressiviteit, een bipolaire stoornis of andere hersenziektes'
Xia Yang, professor 'integrative biology' aan de UCLA

Uit de resultaten blijkt dat een (langdurig) teveel aan fructose de functie van de genen in onze hersenen verstoort. En dat kan gevaarlijke gevolgen hebben voor onze gezondheid.

Xia Yang, co-auteur van de studie en assistent-professor integrative biology aan de UCLA, zegt dat het op termijn tot Parkinson, depressie, bipolaire stoornis of andere hersenziektes kan leiden.

Andere onderzoekers zeggen dat fructose de aanwezigheid van toxische moleculen in de hersenen verhoogt. Die moleculen verstoren de communicatie tussen cellen. Wanneer het lichaam voor lange tijd met een teveel aan fructose geconfronteerd wordt, kan die verstoorde communicatie chronisch worden. Met nefaste gevolgen voor de hersencapaciteit om zaken te te leren of te onthouden.

Tot slot wisten de wetenschappers ook de vinger te leggen op de manier waarop fructose erin slaagt de genen aan te tasten. Doordat fructose één van de vier nucleotides, de organische moleculen waaruit ons DNA is opgebouwd, weet te veranderen, hebben ze ook een invloed op de aan/uit-knop ervan. Een verandering in de aan/uit-knop van de genen, wijzigt ook de rol die ze kunnen spelen voor het lichaam.

Bron: http://www.demorgen.be/lifestyle/ho...ntast-bbb3f8b4/
Eigen mening: Als ik de resultaten van deze studie lees sta ik even met een mond vol tanden, want ik eet net als de meeste andere aardbewoners dagelijks voedsel dat fructose bevat. Dat deze suiker zorgt voor obesitas en diabetes was al langer geweten, en vormt in mijn ogen al een belangrijke reden om van hoger uit actie te ondernemen. Nu men er ook achter is gekomen dat deze suiker de stofwisseling en het geheugen aantast, vind ik het zeker belangrijk dat mensen gesensibiliseerd worden.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 27th April 2016 om 10:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.