actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2016, 20:40
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
250 miljoen per jaar voor groenten, fruit en melk op school

Kinderen en jongeren meer groenten en fruit doen eten, meer melk doen drinken en aanleren wat gezonde en duurzame voeding is. Dat is de ambitie van het Europees Parlement. Het keurde een nieuw voedingsprogramma goed dat daarvoor elk jaar 250 miljoen euro ter beschikking stelt.

De cijfers zijn alarmerend. Een op drie kinderen in Europa kampt met overgewicht of is obees. Bij de Vlaamse 6 tot 14-jarigen eet slechts 7 procent de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit, bij de 12 tot 18-jarigen eet 14 procent van de meisjes en 8 procent van de jongens minstens twee stukken fruit per dag.

Met de nieuwe richtlijn die vandaag is goedgekeurd, trekt Europa vanaf 2017 jaarlijks 150 miljoen euro uit voor de verdeling van groenten en fruit op school en 100 miljoen voor de verdeling van melk. De EU-landen verbinden zich ertoe hun kinderen gezonde eetgewoonten aan te leren, maar zetten ook lokale producten, biologische landbouw, duurzame voedselproductie en voedselverspilling in de kijker.

Bron: De Standaard, 08/03/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160308_02171318

Mening: Ik vind het zeer goed dat er geld geïnvesteerd wordt in gezonde voeding op school. Kinderen leven tegenwoordig veel te ongezond waardoor één op drie kinderen kampt met overgewicht of obesitas. We moeten kinderen er vaker op wijzen dat gezonde voeding belangrijk is, niet alleen wanneer ze nog jong zijn, maar het is ook belangrijk voor hun latere leven. Op vele scholen wordt er nog steeds een fruitdag gehouden en dat vind ik zeker positief. Er mogen gerust meer dagen in de week wat gezonder. Zo leren kinderen speciale groenten en fruit eten en zullen ze dit later, zonder 'druk' vanuit de school of thuis, uit 'vrije wil' eten. De meeste scholen doen het nu al zonder frisdrank- en koekenautomaten, waardoor de kinderen niet meer aangezet kunnen worden tot ongezond eten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2016, 21:59
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gezonde voeding op school

Net zoals Lore vind ik het een goede zaak dat gezonde voeding bij kinderen gepromoot wordt. Vroeg geleerd is oud gedaan. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Sommige kinderen krijgen deze waarde al van thuis mee, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Daarom is het in het bijzonder voor deze kinderen van belang dat de school een gezond klimaat creëert om de leerlingen de waarden van gezonde voeding aan te laten voelen. Toen ik in de lagere school zat, waren er nog geen automaten. We moesten altijd alles van thuis uit meenemen. Daarom namen de meesten koeken mee, omdat dit minder makkelijk beschadigd kon raken in de boekentas. In de winkel werden gesuikerde dranken om mee te nemen naar school ook sneller gekozen dan water. Ik nam ook altijd een paar koeken mee en een flesje fruitsap of chocomelk. Enkel tijdens het middageten konden leerlingen dranken nuttigen vanuit de school, maar dat waren in die tijd ook voornamelijk gesuikerde dranken. Persoonlijk was ik daarbuiten wel gezond bezig. Op school mocht ik ongezonde dingen eten (omdat iedereen dat deed), thuis moest ik gezonde dingen eten. Ik heb deze waarde dus van thuis uit meegekregen.
Omdat overgewicht bij kinderen een steeds groter wordend probleem is, wordt het steeds belangrijker om als school de leerlingen wegwijs te maken inzake gezonde en ongezonde voeding. Uiteindelijk mag iedereen alles eten (uitgezonderd van mensen met allergieën), maar met maten. Het is net op het laatste deel waar veel fouten gemaakt worden. Het voorzien van fruitautomaten vind ik zeer goed, zo maken de leerlingen kennis met gezonde voeding en zullen ze ondervinden dat dit ook lekker kan zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.