actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2016, 21:29
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Zijn vleesvervangers ongezond?

Vegetarisch is niet automatisch gezond. Vleesvervangers bevatten soms veel zout en vet, en weinig eiwit. Dat meldt Eos. Het wetenschappelijk tijdschrift stelde een 'veggiewijzer' samen met de respectievelijke voedingstoffen, voor wie het bos door de bomen niet meer ziet.

De veggiewijzer zit vanaf morgen gratis bij het maandblad Eos
Steeds meer mensen laten vlees links liggen. Waar vegetariërs lange tijd aangewezen waren op tofu, seitan en peulvruchten, is het aanbod burgers, worsten, balletjes, schnitzels en andere vleesanalogen vandaag niet meer te overzien. Maar even divers als het aanbod, is de samenstelling van die producten, zegt Eos.

Het tijdschrift verzamelde informatie over de samenstelling van ruim 240 vleesvervangers en kwam tot de volgende vaststellingen.

Over vetgehalte
Een vleesvervanger bevat idealiter niet meer dan 10 gram vet per 100 gram. Toch blijkt ongeveer de helft van de onderzochte producten meer te bevatten.
Wat zout betreft
De norm voor vers vlees - maximaal 100 milligram natrium per 100 gram - wordt maar door vier producten gehaald. Verder blijkt dat ongeveer een kwart van de producten in de veggiewijzer de streefwaarde voor eiwitgehalte van de voedingsdriehoek niet haalt.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-...-ongezond.dhtml
Eigen mening: Vegetarisch eten kot steeds meer en meer boven. Vroeger werd het enkel uit principe gedaan, maar nu willen mensen vegetarisch eten omdat het 'gezonder' is. Maar zoals in het artikel staat beschreven is het vlees niet altijd wat er beloofd wordt.
Voor mij is een gezonde maaltijd nog steeds 1/4 vlees, 1/4 aardappelen en 2/4 groenten. Ik vind ook dat jongeren het op deze manier aangeleerd moeten krijgen. Want enkel op deze manier krijg je zoveel mogelijk van je vitamines en mineralen binnen die je per dag zou moeten binnenkrijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th February 2016, 11:41
Renée.V*rreydt Renée.V*rreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zandhoven
Posts: 40
Zijn vleesvervangers ongezond?

Wat ik kan afleiden uit dit artikel is dat er richtlijnen moeten opgesteld worden over wat er juist in vleesvervangers mag zitten. Of toch op zijn minst vermeld mag worden dat deze vleesvervangers niet perse gezonder zijn dan echt vlees. Wel denk ik dat mensen die geen vlees meer eten omdat dit gezonder is zich dan niet goed geïnformeerd hebben. Daarom denk ik dat deze veggiewijzer van eos een goed begin is om meer aandacht hierop te vestigen. Naar mijn mening is de meerderheid van de vegetariërs vegitarisch omdat ze tegen het doden van dieren zijn en niet omdat het gezonder zou zijn. Deze mensen eten ook vaak noten als vleesvervanger die wel heel gezond zijn. Natuurlijk is een goed geïnformeerd mens er twee waard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.