actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2011, 11:42
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Britse artsen willen rookverbod in wagen

Britse artsen willen rookverbod in wagen

Het verbond der Britse artsen pleit voor een rookverbod in de wagen. Het doel is het beschermen van passieve rokers. Het parlement zal niet meteen instemmen.

De verkozen politici vrezen dat zo'n verbod contraproductief zal werken. Daarom zal er al eerst een onderzoek besteld worden dat moet aantonen of er een consensus onder de bevolking bestaat of niet.

Ook als er geen passagiers zijn, zou het verbod volgens de artsen moeten gelden. Zij beweren dat het gifgehalte in een auto wel 23 keer zo hoog kan worden als in een rokerig café.

In enkele provincies van Canada, de Verenigde Staten en Australië bestaan er dergelijke wetten, maar die verbieden voornamelijk het roken in het bijzijn van kinderen. In Wales loopt er wel al een bewustwordingscampagne rond het thema.

Bron:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland...d-in-wagen.aspx

Mijn mening:
Dit vind ik een zeer belachelijke regel. Wat willen ze hiermee nu juist bereiken? Dat er minder gerookt wordt? Ik weet zeker dat dit helemaal niet zal helpen. Als ze niet meer in de auto mogen roken, halen ze die schade ergens anders wel in. Uiteindelijk heeft niemand er toch last van als je in de auto rookt? Het gifgehalte is dan misschien wel 23 keer zo hoog als in een rokerig café, maar als die persoon daar zelf voor beslist zal hij of zij de gevolgen zelf wel dragen. Als er dan iemand meerijdt met een passagier die rookt, moet je gewoon wat respect voor elkaar hebben en niet roken of het raampje openzetten.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 16th November 2011 om 11:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2011, 14:24
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Ik ben het eens met Jesse. Ik rook zelf niet en hoop op een toekomst zonder rokers (hoewel dit niet mogelijk is). Dit is mijn mening, maar ik kan zeker ook begrijpen dat er mensen zijn die af en toe eens een sigaret nodig hebben. Ik vind het tot nu toe goed genoeg dat er een rookverbod in café's is. In de auto of thuis of op straat blijft het nog altijd de keuze van de roker. Als er echter kinderen bijzijn vind ik ook dat dit niet zou mogen. Ze worden dan van kleins af aan gestimuleerd en worden later zeer waarschijnlijk zelf een roker omdat ze ermee zijn opgegroeid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2011, 10:55
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Dit gaat mij toch ook een stap te ver.
Iedereen weet intussen dat roken ongezond is. Uiteraard geldt dit ook in de auto. Of je nu je raampje openzet of niet, het stinkt verschrikkelijk en is ontzettend ongezond.
Maar moeten ze daarom vanuit de overheid hier weer een verbod op plakken?
Als roker, beslis je toch zelf of je in je eigen auto rookt of niet. En in de meeste gevallen kunnen passagiers toch kiezen of ze meerijden met een auto waarin gerookt wordt of niet?! Anders is het natuurlijk voor kinderen van ouders die roken in de auto. Maar zelfs daar denk ik dat een verbod weinig zin heeft. Die kinderen zullen dan misschien minder blootgesteld worden aan rook in de auto, maar ouders die in de auto roken, roken waarschijnlijk ook nog wel op andere plaatsen in het bijzijn van hun kinderen dus dat lost, naar mijn mening, weinig op.
De volgende stap zal waarschijnlijk zijn dat je in je eigen huis, niet meer mag roken om dan geleidelijk, zoals Jesse al aanhaalde, te komen tot een algemeen rookverbod.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th November 2011, 15:54
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Ik vind dit ook belachelijk. Mensen hebben hier zelf de keuze of ze al dan niet roken in de wagen, dit schaadt alleen hun eigen gezondheid. Ik vind wel dat mensen rekening moeten houden met mensen die meerijden en die dit eventueel niet graag hebben. Ik vraag me ook af hoe ze dit gaan controleren? Ik heb eigenlijk liever dat ze hun tijd steken in het controleren op snelheid, dronken mensen, gordel, ... dan de mensen die aan het roken zijn in hun auto.
Ik ben zeker een voorstander van het rookverbod, aangezien je nu niet meer met stinkende kleren thuiskomt als je op café bent geweest, maar dit vind ik overdreven.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th November 2011, 16:37
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Dit vind ik toch wel (te) ver gaan. Ik vind dat je echt wel zelf zou moeten beslissen of er al dan niet gerookt mag worden in je auto. Je kan het dan bv verbieden als er kinderen meerijden. De rokers zullen het de dag van vandaag al moeilijk genoeg hebben met het huidige rookverbod. In geen enkel café, restaurant... mag gerookt worden. Laat ze dan toch gewoon hun sigaretje roken in de auto! Wel zou ik er eventueel in kunnen komen dat een sigaretje roken achter het stuur enige gevaren met zich zou kunnen meebrengen. Net zoals achter het stuur bellen, lijkt dit me een lichte vorm van afleiding. Maar al bij al blijft het toch een absurd idee om een rookverbod in de auto door te voeren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th November 2011, 16:56
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Laure.Mylemans
Als er echter kinderen bijzijn vind ik ook dat dit niet zou mogen. Ze worden dan van kleins af aan gestimuleerd en worden later zeer waarschijnlijk zelf een roker omdat ze ermee zijn opgegroeid.


Op wat baseer je dit? Hoe verklaar je dan dat ik en mijn zus niet roken terwijl wij beide zijn opgegroeid met rokende ouders?(ook in ons bijzijn)

Ik vind het raar dat iedereen er hier tegen is.
Ik ben voor, ik weet wat het is om met mensen in de auto te zitten die roken en dat is niet aangenaam. Ook al staat het raampje open, het blijft toch onaangenaam. En als kind ga je niet tegen je ouders in hoor, geloof mij, dat ik heb en mijn zus na 20jaar opgegeven.

Daarbovenop rijden mensen die roken met 1 hand, dus dat is ook gevaarlijk. Waarom mag rijden met een gsm niet en roken wel? Eten mag in de auto ook niet, enzoverder. Dus dat zet ik op dezelfde lijn hoor.
Zeker omdat wanneer de "assen" van de sigaret eraf moeten, ze sowieso dit zullen doen of ze hangen ermee vol. Dit kan op bepaalde momenten heel gevaarlijk zijn.

Het argument van: als ze in de auto met hun kinderen roken, doen ze dat op andere momenten ook. Ja maar op die andere momenten kunnen de kinderen desnoods de kamer verlaten (ik weet waarover ik spreek), dit kan je in een auto niet. En in een dergelijke kleine ruimte is dat nog veel schadelijker.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th November 2011, 02:03
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Dit is gewoon belachelijk! Mensen mogen zelf beslissen of ze roken in de wagen of niet. Ik vind persoonlijk dat je als ouder zelf wel beseft dat het niet gezond is om te roken waar kinderen bijzitten dus zal je dit, denk ik, minder snel doen. Er is al een verbod gekomen voor roken op cafés, restaurants,... deze vind ik normaal. Zo kan je andere mensen schaden terwijl zij ook maar gewoon een pintje willen komen drinken maar in de auto kies je zelf wat je doet. Het is op eigen verantwoordelijkheid als je rookt in de auto tijdens het rijden. Als je met iemand meerijdt die rookt dan is het je eigen keuze aangezien je dit weet als volwassenen dan. De regel zou ik wel ergens goed kunnen keuren als er kinderen bij zouden zijn aangezien je ook een rolmodel voor hen moet voorstellen maar daarbuiten blijft het je eigen keuze en vind ik het een belachelijke regel.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th November 2011, 19:21
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Eerder dan het voordeel van het niet-roken in de wagen te zoeken bij de mede-passagiers, kan men het vinden in het betere concentratievermogen van de bestuurder op het verkeer. Net zoals het gebruik van de mobiele telefoon de alertheid van de bestuurder vermindert, is dit ook het geval bij het roken.
Men moet ten alle tijden beide handen beschikbaar en vrij hebben om gelijk welk stuurmanoeuvre te kunnen uitvoeren. Op zo'n momenten is het zelfs minder gevaarlijk een GSM dan een brandende sigaret te laten vallen.
Roken in een beperkte ruimte is zonder twijfel schadelijk voor éénieder in deze ruimte, doch het blijft immer nog de keuze van ofwel de bestuurder ofwel van de passieve passagiers deze discussie aan te vatten. Een bewustwordingscampagne is hier waarschijnlijk de meest effectieve aanpak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.