actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2010, 15:34
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Boerkaverbod goedgekeurd in Frankrijk

Hof Frankrijk keurt boerkaverbod goed


Parijs, 8 okt. Het Franse Constitutionele Hof heeft gisteren zijn fiat gegeven aan een wet , die het dragen van boerka’s en andere gezichtsbedekkende kleding in het openbaar verbiedt. Frankrijk wordt daarmee het eerste land in West-Europa met een dergelijk verbod.
Het enige voorbehoud van het Hof was dat de bepaling niet zou mogen gelden op openbare religieuze plaatsen als moskeeën. Een verbod daar zou volgens de leden van het Hof een aantasting kunnen vormen van de vrijheid van godsdienst.

De goedkeuring van het Hof betekent dat het met ingang van volgend voorjaar strafbaar wordt om in Frankrijk in het openbaar een boerka of andere kleding die het gezicht geheel bedekt te dragen. Daarop komt een boete te staan van 150 euro en/of een verplichte inburgeringscursus. Wie een vrouw echter dwingt tot het dragen van zulke kleding riskeert een gevangenisstraf van een jaar en een boete van 30.000 euro.

De Franse premier Francois Fillon begroette het oordeel van het Hof gisteren als ,,een belangrijke beslissing voor de bevestiging van de waarden van de republiek, in het respect dat eruit blijkt voor de gewetensvrijheid en de godsdienstvrijheid”.

Veel moslims daarentegen, ook moslims die niet voor het dragen van boerka’s zijn, beschouwen de wet als een overbodige maatregel die vooral bedoeld is om het deel van de Franse samenleving, waar onbehagen leeft over de toenemende presentie van moslims in het land, tegemoet te komen.

Slechts een kleine minderheid van de moslima’s in Frankrijk draagt een boerka. Schattingen spreken van 2.000 vrouwen.

De nieuwe wet zou nu alleen nog kunnen stranden indien het Europees Hof van de Rechten van de Mens in Straatsburg die ontoelaatbaar zou achten.

Link : http://www.nrc.nl/buitenland/articl...erkaverbod_goed

Eigen mening
Ik ben zowel voor al tegen. Het stoort mij dat zij wel geloofsuitingen mogen dragen op publieke plaatsen wanneer wij niet eens een simpel kruisje mogen dragen. Maar langst de andere kant verbaast het mij dat dit erdoor gekomen is. Ik heb hier even totaal verbaasd zitten kijken en kom er later weer op terug als de verbazing wat verdwenen is.


edit : link vergeten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2010, 20:41
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
Hof Frankrijk keurt boerkaverbod goed


Het stoort mij dat zij wel geloofsuitingen mogen dragen op publieke plaatsen wanneer wij niet eens een simpel kruisje mogen dragen.

edit : link vergeten



Wij mogen een heel kruis dragen zoals Jezus het al eens heeft voorgedaan...
We mogen gewoon geen kruistekens HANGEN (vb boven de deuren) op openbare plaatsen.

Ik ben persoonlijk al tegen omdat het dan zo onpersoonlijk begint te worden. Een boerka bedekt namelijk alles buiten de ogen. Hierdoor zie je geen "mens" meer maar een wandelend tafelkleed.
Even om ter herinnering, de Boerka is ingevoerd puur omdat er zoveel verkrachtingen waren "vroeger"... En heeft NIETS met de koran te maken of de Islam...
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2010, 08:39
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Citaat:
Orgineel gepost door Ian.Sourdeau
Wij mogen een heel kruis dragen zoals Jezus het al eens heeft voorgedaan...
We mogen gewoon geen kruistekens HANGEN (vb boven de deuren) op openbare plaatsen.



Rond de hals als ketting mag ook niet
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2010, 12:43
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Boerkaverbod goedgekeurd in Frankrijk

Persoonlijk ben ik voor een boerkaverbod op publieke plaatsen. Het gezicht van een persoon moet zichtbaar zijn om de identiteit te kunnen verifiëren. Eender wie kan onder zo'n boerka verscholen gaan.
Ik vind het nog steeds een symbool van onderdrukking van de vrouw, ook al beweren de moslims graag dat hun vrouwen dit vrijwillig dragen.

"Wie een vrouw echter dwingt tot het dragen van zulke kleding riskeert een gevangenisstraf van een jaar en een boete van 30.000 euro." vind ik dan ook een terrechte maatregel m.b.t. de vrijheden van de vrouw.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th October 2010, 08:50
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Naar mijn mening heeft Katrien volkomen gelijk.

Ik vind het ook goed dat ze dit in Frankrijk hebben goedgekeurd. Onder zo'n boerka kan eender wie rondlopen. Er moet zo maar eens 1 terrorist zijn die eronder kruipt en een hele stad plat legt?!
Hier zullen de moslims natuurlijk niet mee kunnen lachen. Katrien zegt ook dat ze het belangrijk vindt om het gezicht van de personen op straat te kunnen zien. Ik vind dit ook heel belangrijk, je moet weten aan wie je iets kan vragen op straat en aan wie liever niet. Nu kan je zeggen dat dit een vorm van discriminatie is, maar ik persoonlijk vraag bijvoorbeeld liever de weg aan een rasechte Belg, dan aan iemand die er 'minder' belg uitziet. Daardoor ben ik echt nog geen rascist, laat dit duidelijk zijn!

Nu het verbod goedgekeurd is in Frankrijk, komen de feiten al wat dichter bij België, dus hopelijk in de toekomst (als er een nieuwe regering OOIT komt?) kan hier dat verbod ook goedgekeurd worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th October 2010, 09:17
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Eindelijk eens een Europese regering die dit in een wettekst durft te gieten. In België wordt veel gepraat en wij uiten ons ongenoegen meestal onder mekaar, maar er voor uitkomen, ho maar. Je zou maar weer eens de stempel van racist moeten krijgen (iets wat je trouwens nogal snel krijgt, naar mijn gevoel).

Het is nochtans simpel. Volgens het Belgische politiereglement moet iedereen, die zich in het openbaar bevindt, herkenbaar zijn. Dan is er toch geen discussie? Stel dat wij morgen allemaal over straat gaan met bivakmutsen over ons hoofd. Je zal snel aangemaand worden om dat af te zetten en misschien hou je er nog een ritje in de politiewagen aan over.

Onlangs was ik in het gemeentehuis voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart. Naast mij zat een Marokkaanse vrouw. Er was een hele discussie aan de gang omdat zij verplicht werd nieuwe foto's te laten nemen, omdat ze op de oude foto's met hoofddoek gefotografeerd was en men dit niet meer toelaat op identiteitskaarten. Ze eiste dat de foto's toch gebruikt zouden worden, waarop de ambtenaar haar verwittigde dat dit geen zin zou hebben en men in Brussel de aanvraag onverrichterzake terug zou sturen. Normaal zou je denken dat hier de discussie dan toch zou eindigen? ...

Ik wil maar zeggen: gelijk waar je naartoe gaat of waar je je bevindt, je gedraagt je volgens de regels die daar van toepassing zijn. Toen wij vorig jaar tijdens de zomervakantie een abdij gingen bezoeken in het zuiden van Frankrijk, werd je verplicht aangepaste kledij (d.w.z. geen strandkleding, noch blote schouders, enz.) te dragen om binnen te gaan. Dit doe je al uit respect. Punt uit.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th October 2010, 17:44
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik ben het er volledig mee eens dat ze geen boerka's mogen dragen in het openbaar. Zoals al gezegd is het noodzakelijk dat we iedere persoon kunnen zien. Dus met een boerka voor het gezicht kan dit niet. Ik ben wel benieuwd of er niet weer heel wat ophef over gaat komen. Over het feit dat de moslims zouden denken dat ze gediscrimineerd worden of dat de wet racistisch is.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th October 2010, 19:51
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Ik heb geen enkel probleem met religieuze symbolen in het openbaar als je er zelf ( als individu) voor gekozen hebt. Met boerka's heb ik wel een probleem maar voor mij gaat het er niet echt om dat je niet herkenbaar bent met die boerka.

Het gaat er mij om dat de boerka een teken is van onderdrukking en het niet erkennen van de vrouw als evenwaardig aan de man. Dit is duidelijk geen keuze van het individu maar van de gemeenschap/religie/'wet'. Net daarom, moet de boerka verboden worden.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.