actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2017, 17:44
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Krakers Gentse Holstraat hebben pand verlaten

De krakers van het huis in de Gentse Holstraat, die van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg in Gent het pand moesten verlaten, hebben dat woensdag vrijwillig gedaan. Dat heeft de Gentse lokale politie vastgesteld.

De gerechtsdeurwaarder, het uitzettingsteam van de lokale politie en afvalintercommunale Ivago gingen normaal donderdagmorgen het bevel tot ontruiming uitvoeren.
De eigenaars van het huis in de Holstraat in Gent deden begin maart via Facebook een oproep om hulp. ‘Sinds enkele weken zitten 11 Roma met kinderen en een hond in ons huis in Gent. Ze hebben het gekraakt, maken gebruik van elektriciteit, gas en water op onze kosten en strippen het huis, alsook het aanwezige meubilair. Dat speelt zich af in het huis dat wij sinds 2 maanden gekocht hebben en waar wij ook gedomicilieerd zijn’, schreef Sarah Braeye.
De Gentse afdeling van het parket Oost-Vlaanderen liet echter weten dat er geen sprake was van woonstschennis of huisvredebreuk, omdat het pand volgens de vaststellingen van de politie niet bewoond of bemeubeld was. De voorzitter van de Gentse rechtbank van eerste aanleg oordeelde twee weken geleden in een eenzijdig verzoekschrift dat de krakers 14 dagen de tijd kregen om de woning te verlaten.
Het bevel tot ontruiming werd niet betekend aan de krakers, maar op woensdag 15 maart om 8.10 uur aangebracht op de woning. Dat betekende dat ze tot woensdag 29 maart (vandaag) de tijd hadden om het pand vrijwillig te verlaten. De Roma zijn woensdag weggetrokken en het is niet duidelijk waar ze zich nu bevinden.
De Gentse lokale politie was klaar om donderdagmorgen op te treden. Het uitzettingsteam en de dienst maatschappelijke zorg van de politie gingen ter plaatse komen. De Stad Gent en het Gentse OCMW zouden ook naar een oplossing zoeken voor de Roma, maar voorlopig lijkt dat niet langer nodig. 'We wachten nu op instructies van de gerechtsdeurwaarder', zegt politiewoordvoerder Manuel Mugica Gonzalez. 'Wij zijn niet bevoegd om de woning binnen te gaan. We hebben vastgesteld dat de Roma het pand verlaten hebben, maar hun bestemming is onbekend.'
Nieuwe sloten
Henri Nottebaert, de advocaat van de eigenaars van de woning, is opgelucht dat het niet tot een gedwongen uitvoering van de ontruiming moest komen. 'Mijn cliënten zijn tevreden dat de krakers de woning vrijwillig verlaten hebben. Ze zullen nu maatregelen nemen om te voorkomen dat het huis opnieuw gekraakt wordt. Voorlopig is nog niemand de woning binnengegaan. Ze wachten met een bang hartje af wat er zal aangetroffen worden.'*
De zoon van de eigenaars zal nu ter plaatse komen. De eigenaars willen het huis barricaderen en voorzien van extra sloten. Ze komen binnenkort terug naar Gent, vroeger dan verwacht. Normaal bleef het koppel tot na de zomer voor het werk in Vietnam. De eigenaars zijn blij dat hun noodkreet op Facebook uiteindelijk heeft geleid tot een akkoord rond het strafbaar maken van kraken.

Bron: De standaard
Datum: 29/3/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170329_02806438

Eigen mening:
Het is goed dat de krakers het huis vrijwillig hebben verlaten voor de uiterlijke datum. Ik vind het wel nog altijd schandalig dat die mensen zo lang de tijd hebben gekregen om te vertrekken. Ik blijf dit nog altijd een 'inbraak' vinden. Ik vind het ook niet kunnen dat ze die mensen zomaar laten vertrekken zonder dat ze moeten opdraaien voor de kosten van bijvoorbeeld water en elektriciteit. Bovendien vind ik dat ze het huis en het meubilair eerst hadden moeten controleren op mogelijke schade. Ze hebben er tenslotte met 11 mensen en een hond ingezeten.
Ik vind het goed dat er beslist is om kraken in de toekomst strafbaar te maken. Ik kan alleen maar hopen dat dit snel ingevoerd wordt en dat ze er strenge straffen opzetten. Dit wens je niemand toe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.