actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2016, 13:35
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Groen en CD&V steunen verbod op benzinewagens

Als het van Groen afhangt, komt er vanaf 2030 in ons land een volledige verbod op het gebruik van alle auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Ook CD&V is een voorstel in die richting genegen.

De Vlaamse regering legt begin december haar klimaatambities voor op een nieuwe klimaattop. Intussen zijn er in het Vlaams Parlement al gesprekken opgestart tussen meerderheid en oppositie over een gezamenlijk plan van aanpak. Groen-voorzitster Meyrem Almaci heeft tien maatregelen klaar die in die discussie voorliggen. Een volledige uitstap uit fossiele energie tegen 2030 is het doel.

Zo wil groen dat er vanaf 2018 alleen nog elektrische bussen rijden. Vanaf 2030 moet er een volledig verbod komen op auto’s die rijden op benzine of diesel. Om alle auto’s te vervangen door elektrische wagens zal er wel nog fors geďnvesteerd moeten worden in meer laadpalen. Ons land telt momenteel slechts zo’n 500 elektrische laadpalen, minder dan de helft van een stad als Amsterdam.

Ook Jong CD&V heeft een voorstel klaar: vanaf 2025 mogen er geen nieuwe diesels en benzinewagens meer worden verkocht. In 2030 worden ze volledig van de weg gebannen. Het gaat nog maar om een voorstel, maar volgens Het Nieuwsblad steunt voorzitter Wouter Beke het voorstel wel.

Zowel Groen als CD&V verwijzen naar Noorwegen, waar de regering al een dergelijke maatregel heeft aangekondigd. Daar mogen er tegen 2025 geen auto’s met CO2-uitstoot meer worden ingeschreven. De Europese doelstelling is om in 2050 diesels en benzinewagens uit het straatbeeld te laten verdwijnen.

17/11/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161117_02576450

Eigen mening:
Ik vind het positief dat er politieke partijen het idee steunen dat tegen 2030 geen auto's meer rond rijden op diesel of benzine. We zijn op deze planeet gezet en we moeten er zorg voor dragen, vind ik. De klimaatveranderingen zijn een goed voorbeeld dat we niet zo goed bezig zijn en dat we dringend aan ons milieu moeten werken. Het idee dat tegen 2018 alleen nog maar elektrische bussen mogen rijden vind ik een zeer goed idee, maar of het mogelijk is weet ik niet. Ik ben in ieder geval fan van elektrische wagens en bussen, want het milieu is belangrijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.