actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2014, 13:49
Gwen.B*gaert Gwen.B*gaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Leopoldsburg
Posts: 26
Raad van State: ‘Jongen mag tulband dragen op school’

Een jongen uit Sint-Truiden die een tulband wil dragen op school, heeft gelijk gekregen van de Raad van State. Dat meldt Radio 1. Volgens zijn advocaat Pieter-Bram Lagae kan de uitspraak gevolgen hebben voor het hele gemeenschapsonderwijs.

De jongen is een sikh, een aanhanger van een Indisch geloof, en wil religieuze symbolen kunnen dragen op school. Maar in het gemeenschapsonderwijs (GO!) is dit sinds vorig schooljaar verboden.

De jongen stapte daarom naar de Raad van State, en die oordeelde dat een school een concrete reden moet hebben om zo’n verbod op religieuze symbolen in te voeren.

Volgens Pieter-Bram Lagae, de advocaat van de jongen, zal de uitspraak gevolgen hebben voor heel het gemeenschapsonderwijs. ‘Ik denk dat een algemeen verbod in elk geval geen stand meer zal kunnen houden. De Raad van State maakte duidelijk dat elke school moet kunnen aantonen dat er sprake is van problematisch gedrag, zoniet is een algemeen verbod in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Als het gemeenschapsonderwijs niet afstapt van het algemeen verbod, voorspel ik echt een toevloed aan procedures.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141015_01322801
Datum: 15 oktober 2014

Mijn mening:
Sinds vorig jaar is het in het gemeenschapsonderwijs (GO!) verboden om religieuze symbolen te kunnen dragen op school. Hiervoor wordt ook respect en acceptatie verwacht, deze jongen had dat echter niet. Dit is een algemene regel en persoonlijk vind ik dat dit dan geaccepteerd moet worden. Ik heb dit artikel ook gekozen omwille van de uitspraak van Pieter-Bram Lagae, de advocaat van de jongen: 'Ik denk dat een algemeen verbod in elk geval geen stand meer zal kunnen houden.' Ik ben akkoord met deze uitspraak want nu het bij deze jongen gelukt is om zijn gelijk te krijgen gaan er waarschijnlijk meer personen naar de Raad van State stappen.

Laatst aangepast door Gwen.B*gaert : 15th October 2014 om 13:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2014, 16:03
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Elke dag opnieuw worden we geconfronteerd met de multiculturaliteit in onze samenleving. De vraag die vele mensen stellen is in hoeverre we de andere culturen hun eigenheid laten behouden? De vraag die hier nu echter geld is: ‘Kan het kwaad binnen een school een hoofddoek of tulband te dragen?’. Hier is al heel veel debat over geweest. Soms vraag ik mij af of het nog eigenlijk gaat over een hoofddoek dragen of gebruiken sommige mensen dit als een excuus om hun ongenoegen te uiten over de toename van immigratie? Ik, als toekomstige leerkracht, zal hier geen enkel probleem mee hebben. Als de leerling zich goed voelt met het dragen van een tulband (vanuit het geloof), zal ik de leerling dit niet ontnemen. Wanneer een school echter beslist om dit niet toe te laten, moet dit wel gerespecteerd worden. Daarom sluit ik mij ook volledig aan bij de mening van Gwen B*gaert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.