actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2013, 19:27
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
Historisch telefoongesprek tussen Obama en Rohani

Historisch telefoongesprek tussen Obama en Rohani

28/09 Buitenland De Amerikaanse president Barack Obama heeft vrijdag gemeld dat hij een telefonisch gesprek heeft gehad van een kwartier met zijn Iraanse collega Hassan Rohani. Het is geleden van 1979 dat de presidenten van de twee landen elkaar nog hebben gesproken.

"Ik heb net met de Iraanse president Rohani gesproken", aldus president Obama rond 15.30 uur plaatselijke tijd (21.30 uur Belgische tijd). "We hebben gesproken over de verschillende pogingen die we al hebben ondernomen om tot een akkoord te komen rond het Iraanse atoomprogramma."

De Iraanse regering bevestigde het gesprek. De twee presidenten "hebben de politieke wil benadrukt om de nucleaire kwestie snel op te lossen en om de weg vrij te maken om ook andere vragen op te lossen en samen te werken rond regionale zaken", is te lezen op de website van de Iraanse regering. Volgens Amerikaanse bronnen zou Rohani het initiatief hebben genomen voor het gesprek. De Amerikaanse overheid had eerder deze week geprobeerd een informele ontmoeting te organiseren tussen de twee presidenten tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York, maar stootte toen op verzet van Iran.

Diepe wantrouwen

"We zijn ons bewust van de moeilijkheden waar we voor staan", zei Obama nog. "Het feit dat dit het eerste gesprek was tussen een Amerikaanse en Iraanse president sinds 1979 illustreert het diepe wantrouwen tussen de twee landen." Dit gesprek "toont wel aan dat de mogelijkheid bestaat om onze moeilijke geschiedenis achter ons te laten", zei de Amerikaanse president nog. "Ik geloof dat er een basis bestaat om tot een oplossing te komen."

Ook de Iraanse president was positief na het gesprek: "ik ben persoonlijk tevreden dat de eerste stappen zijn gezet, zodat beide partijen kunnen blijven bouwen aan een betere relatie."

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...-en-rohani.aspx

Eigen mening:
Van 1979 is het geleden dat er contact is geweest tussen de presidenten van Amerika en Iran. Nu heeft Obama zijn Iraanse collega gedurende een kwartier gesproken. Volgens mij had dit al jaren eerder moeten gebeuren. Natuurlijk is het positief dat dit belangrijk gesprek eindelijk plaatsvond. Ik denk dat de eerste stap naar een mogelijk vredesakkoord tussen de twee landen gezet is. Als men blijft communiceren zullen de relaties tussen beide landen zeker verbeteren, maar ik denk toch dat er nog een lange weg afgelegd moet worden. Wegens de vele en grote verschillen (godsdienst, cultuur, politieke opvattingen …) tussen Amerika en Iran zal het niet makkelijk zijn om tot overeenkomsten te komen, maar hopelijk blijven beide presidenten zich inzetten om naar oplossingen te zoeken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2013, 20:02
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Ik denk eerlijk gezegd dat het nooit volledig tot een akkoord zal komen tussen deze twee leiders. Laat staan tussen deze twee landen. Uiteindelijk zal één van de twee een toegeving moeten doen en ik vrees dat ze daartoe niet in staat zullen zijn.

Anderzijds is het natuurlijk wel goed dat er een eerste stap gezet is en dat het later tot een betere communicatie en samenwerking zal leiden. Maar een volledige oplossing zie ik niet meteen liggen.
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.