actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2013, 22:22
S*rina Belmans S*rina Belmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Malala roept op tot dialoog met taliban

De 16-jarige Malala Yousafzai heeft in een interview met de BBC verklaard dat gesprekken opstarten met de taliban de beste manier is om vrede te bereiken in Pakistan. Malala verklaarde ook dat ze politieke ambities heeft in haar thuisland. Ze gaf voor het eerst sinds de aanslag op haar leven, precies een jaar geleden, een diepte-interview.

In het interview bekende Malala haar politieke ambities. “Ik zal politiek actief zijn later. Ik wil de toekomst van mijn land veranderen en onderwijs verplicht maken”, aldus de 16-jarige die zich al sinds 2009, onder meer met een blog voor de BBC, inzet voor beter en toegankelijker onderwijs in het algemeen en het recht van meisjes op onderwijs in het bijzonder.

Precies een jaar geleden werd Malala op weg naar school in het hoofd geschoten. De taliban eisten de aanslag op. De tiener werd behandeld in het Verenigd Koninkrijk en verbleef vele maanden in het ziekenhuis. Nu woont ze met haar familie in Birmingham.

Over de taliban zei ze in het interview dat gesprekken noodzakelijk zijn om vrede te bereiken. “De taliban moeten hun wensen kenbaar maken via een dialoog”, aldus Malala. Verder zei ze nog dat “terroristen de islam misbruiken” en “bang zijn voor de kracht van onderwijs”.

Malala wordt door Time tot de 100 meest invloedrijke personen ter wereld gerekend en is genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede die vrijdag wordt uitgereikt. Dinsdag verschijnt ook een boek waarin ze haar verhaal doet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131007_00778738
Datum:7/10/2013

Mening:Malala Yousafzai, een meisje van 16 jaar dat durft op te komen voor de rechten van het kind, met meisjes in het specifiek, moeten we bewonderen. Een land als Pakistan waar vrouwen beter opletten, een aanslag op haar leven één jaar geleden, kan haar niet tegenhouden om haar politieke ambities verder te zetten. Ik vind het mooi om te zien hoe een jong persoon zich het leed van haar land aantrekt en daadwerkelijk acties onderneemt om het te verbeteren. Het is van groot belang dat kinderen uit andere landen, zoals in dit geval Pakistan, even veel recht hebben op onderwijs zoals kinderen uit westerse landen. Ik hoop dat Malala haar doel bereikt en hierbij steun krijgt van landgenoten, de overheid,…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.