actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2013, 10:56
k*rlijn.boeckx k*rlijn.boeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Meerhout
Posts: 14
Obama: 'Ik ben het zat'

'Ben ik het zat? Ja, ik ben het zat!' Amerikaans president Barack Obama wikt na vers vruchteloos overleg met het Congres zijn woorden niet langer. Hij is niet langer bereid een steeds meer extremistische Republikeinse oppositie tegemoet te komen. De begrotingsdiscussie lijkt dus muurvast te zitten.
Obama riep de leiders van het Congres bij zich. Vergeefs.

Op de tweede dag van de 'shutdown' van de Amerikaanse regering was er voor het eerst overleg tussen president Barack Obama en de leiders van het Congres. John Boehner en Nancy Pelosi, de respectieve leiders van de Republikeinen en de Democraten in het Huis van Afgevaardigden, en Mitch McConnell en Harry Reid, hun equivalenten in de Senaat, werden woensdagavond naar het Witte Huis gesommeerd.

Obama zat anderhalf uur samen met de vier leiders. Bedoeling was een oplossing te vinden voor de sluiting van de overheidsdiensten, nadat Democraten en Republikeinen er maandagavond in het Congres niet in geslaagd waren om een nieuw begrotingsakkoord te sluiten. Daardoor zijn al twee dagen lang alle niet-essentiële overheidsdiensten, zoals parken en musea gesloten. Ongeveer 800.000 ambtenaren zitten thuis.

De impasse is compleet. Het Republikeins gekleurde Huis koppelt een uitstel van Obamacare, de algemene verplichte ziekteverzekering, aan een akkoord dat de overheid voor drie maanden van geld kan voorzien. Obamacare, het paradepaardje van Obama's eerste termijn, trad op 1 oktober eindelijk in werking. De Democratisch gedomineerde Senaat weigert zulke deal te aanvaarden.

Aziëtrip

De kans dat Obama's interventie een oplossing zou opleveren, was gering. Het onderhoud zette dan ook geen zoden aan de dijk. Democraten en Republikeinen bleven onverzettelijk op hun posities staan.

In een interview met CNBC liet president Obama duidelijk weten het beu te zijn dat de Republikeinse oppositie zich door een extremistische vleugel laat kapen. 'Gedurende mijn presidentschap heb ik al het mogelijke gedaan om met de Republikeinen samen te werken. En heb ik doelbewust niet de confrontatie gezocht. Ik ben er voor bekend een kalme gast te zijn. Sommige vinden mij zelfs te kalm. Ben ik het zat? Ja, ik ben ik het zat. Dit is totaal onnodig'.

'De Republikeinse leiding weigert neen te zeggen tegen een fractie van de partij die bereid is het Huis af te branden voor een obsessie over mijn zorgwet. Ze hebben al veertig keer geprobeerd de zorgwet af te schaffen. Veertig keer! Een wet die gestemd is en grondwettelijk verklaard is.'

De Republikeinen trachten wat inschikkelijkheid te tonen door enkele populaire overheidsdiensten apart te financieren, zoals musea en hulp voor oorlogsveteranen, maar de Democraten willen enkel een volledig begrotingsakkoord goedkeuren. Door de crisis annuleerde Obama woensdag alvast deels zijn Aziëtrip, die hem volgende week naar Indonesië, Brunei, Maleisië en de Filipijnen had moeten brengen.

Volgens John Boehner, Republikeins kopman in het Huis van Afgevaardigden, is het nu alleszins de tijd om 'serieus te praten'. In het Witte Huis klinkt het dat er 'een propere deal' moet gesloten worden over de heropening van de regering.

Schuldplafond

Steeds meer lijkt het erop dat de Republikeinen de begrotingsdebatten zullen rekken tot 17 oktober. Dan botsen de Verenigde Staten tegen hun schuldplafond, een wettelijke limiet die niet mag worden overschreden bij leningen.

De Republikeinen dreigen ook in deze kwestie het been stijf te houden, en enkel in te stemmen met een hoger schuldplafond als de Democraten drastische besparingen goedkeuren. Zonder verhoogd schuldplafond kunnen de Verenigde Staten geen beroep meer kunnen doen op een financieringsbron, en dreigt de wanbetaling of de 'default'. Dat zou wereldwijd rampzalige gevolgen hebben.

Obama raadpleegde woensdag al enkele topbankiers over zo'n rampscenario. Hij sprak er met onder meer met Lloyd Blankfein, CEO van Goldman Sachs.

Ook zij uitten zware kritiek op de halsstarrige weigering van het parlement een compromis te sluiten. 'Het Congres zou niks mogen doen dat het economische herstel schaadt', zei Blankfein na afloop. 'De parlementsleden mogen het dreigement van een Amerikaanse default niet als knuppel gebruiken.'

Mening: De republieken hebben al meerdere keren de zorgwet van Obama proberen af te schaffen. Nu het nog niet gelukt is vinden ze deze shutdown een goed idee. De republieken en democraten moeten niet meer koppig doen en beginnen te werken aan wat goed voor hun land is. Deze shutdown helpt niemand verder. Het parlement moet een compromis sluiten of er gaan rampen gebeuren in de Verenigde Staten.

Bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...-3141.art?ckc=1 - 03/10/2013
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.