actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st June 2007, 14:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Bereken uw eigen CO2 'vingerafdruk'

Bereken uw eigen CO2 'vingerafdruk'


Na de ecologische voetafdruk kan nu ook de persoonlijke CO2-uitstoot worden berekend.



De Britse regering heeft gisteren een berekeningsmethode op het internet gezet waarmee de gebruiker kan nagaan hoeveel koolstofdioxide (CO2) hij of zij jaarlijks produceert. Koolstofdioxide is een belangrijk broeikasgas.

Het project is een initiatief van het Britse ministerie van Leefmilieu, dat de Britse burger bewuster wil maken van zijn milieuvervuilende levensstijl. De site kreeg de naam 'Act on CO2' en is gratis te gebruiken. Voor de berekening is geen speciale computersoftware nodig.

De internetsite berekent binnen een tiental minuten de CO2 voor een individu. Maar ook een heel gezin kan laten berekenen hoeveel koolstofdioxide het jaarlijks produceert. De gebruikers kunnen tevens hun emissie van het broeikasgas vergelijken met het algemene individuele gemiddelde voor Groot-Brittannië. Dat ligt op 4,48 ton. De berekening is te maken voor drie typische zaken die bijdragen aan de productie van afval of het verbruik van vervuilende energie: de woning, de huis-, tuin- en keukenuitrusting, en de verplaatsingen voor werk of vakanties. Aan het einde van de test wordt een gepersonaliseerd actieplan voorgesteld. Zo kan worden bekeken waar milieusparende maatregelen kunnen worden genomen.

De berekeningsmethode is nog in een experimentele fase en is nog voor verbetering vatbaar op basis van suggesties van de gebruikers.

Op de site legt de Britse regering uit dat meer dan veertig procent van de uitstoot van koolstofdioxide in het Verenigd Koninkrijk het gevolg is van de individuele leefstijl. Vooral verwarming en elektriciteit in huis, autoverkeer en vakanties zijn grote bronnen van de productie van koolstofdioxide. Vliegen is relatief de belangrijke individuele bron van emissie. (DPA/BELGA/mvk)

http://actonco2.direct.gov.uk/


DS, 21-06-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd September 2007, 13:57
PieterVanGestel PieterVanGestel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Beerse
Posts: 68
Wat een leuk en educatief initiatief. Deze link is erg geschikt om leerlingen omtrent de uitstoot en de gevolgen van CO2 te sensibilliseren.

Met de vriendelijkste groeten
Pieter
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th October 2007, 10:44
Stijn Neefs Stijn Neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: herentals
Posts: 77
CO2 uitstoot

Dit is echt wel een prachtige link om eens te kijken wat jou gemiddelde uitstoot is. Natuurlijk zijn er nog enkele zaken die beter kunnen, zoals de vraag hoeveel lampen er in je huis hangen, dat weet waarschijnlijk niemand zeker... Nujah, mijn gemiddelde was 0.81 ton per jaar. Vrij veel vind ik wel. Soit, je wordt je er wel bewust van hoeveel we eigenlijk verbruiken, en hoeveel we uiteindelijk kunnen besparen... Aan iedereen aan te raden om de link eens aan te klikken!

Vriendelijke groeten
Stijn Neefs
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th October 2007, 12:32
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Deze site is een goed initiatief om mensen op de hoogte te stellen van hun Co2verbruik. Ik heb de site bezocht en kwam op een verbruik van 1.81 ton voor ons hele huishouden. Nou ja, we zijn nog wel volop de gloeilampen aan het vervangen voor spaarlampen en de verwarming wordt niet zo vaak opgezet. Maar ik vind deze site wel educatief. Wanneer je verschillende keuzemogelijkheden voorgeschoteld krijgt, ontdek je ook welke verschillende systemen er zijn om een milieuvriendelijker huis te hebben. Ik heb ooit nog eens zo'n site bezocht, maar het adres ben ik vergeten. In ieder geval, op die site sprak men nog niet over de systemen die je op deze site voorgeschoteld krijgt. Dus ik vind deze site zeker beter.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th October 2007, 10:29
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Ik vind dit een heel goede zaak voor het milieu.
Zo wordt iedereen bewust van wat hij juist uitstoot aan CO2 en kunnen de mensen die er iets aan willen doen ook degelijk iets ondernemen. In het verleden wou je er misschien wel iets aan doen maar wist je misschien niet juist waar je aan moest werken. Nu is dit probleem dus opgelost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.