actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 10:42
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
“Leraars kijken enkel naar slechte punten"

“Leraars kijken enkel naar slechte punten"

Leraars focussen te veel op slechte punten en te weinig op de positieve kanten van hun leerlingen. Zo ervaren ouders de manier waarop de school hun kinderen evalueert. Dat blijkt uit een bevraging van de Gezinsbond. “Ons onderwijs blijft hangen in een systeem met punten, terwijl ouders een globaler beeld van hun kind willen”, zegt directeur *gezinspolitiek Christel Verhas.
“Ik begrijp dat het voor een school niet makkelijk is de juiste toon aan te slaan tegen ouders en leerlingen. Toch heb je het gevoel dat er te weinig wordt uitgegaan van de kracht van het kind en te veel van zijn zwakte.”

Het is slechts één getuigenis, maar het illustreert de frustratie van veel ouders: leraren kijken vooral naar wat niet goed gaat om kinderen te evalueren. Die conclusie trekt de Gezinsbond uit een bevraging bij meer dan zeshonderd *ouders met kinderen in het middelbaar.

“Ouders en leerlingen krijgen vooral negatieve feedback”, zegt Verhas. “Dat kan gaan om een commentaar op het rapport of een opmerking op het oudercontact. Er is veel minder aandacht voor bijvoorbeeld de positieve houding van een kind.”

Volgens Verhas focussen scholen te veel op punten. “En dan vooral op de slechte punten. Als een leerling het over de hele lijn goed doet maar wel een 60 procent voor Engels heeft, dan zal daar steevast bijstaan: Engels is niet je ding. Het welbevinden van een kind is daar niet bij *gebaat.”

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151119_01980363

Mening: Zelf ben ik niet geschrokken van het feit dat ouders vinden dat kinderen veel te hard worden aangesproken over dingen die zij niet goed kunnen. Als je een rapport van jezelf bekijkt, dan vallen de negatieve dingen toch het meest op?

Een kind dat niet goed is in een bepaald onderdeel is helemaal niet uitzonderlijk! De vraag waarom het kind hier niet goed scoort is misschien wel belangrijker dan de score. Voor iemand kan 60% op een bepaald onderdeel veel zijn en betekent dit dat hij/zij hier veel heeft voor gestudeerd en zijn best hiervoor heeft gedaan. Voor iemand anders kan het betekenen dat hij/zij 60% scoort en hier zijn best totaal niet voor heeft gedaan.

Ik ben ervan overtuigt dat het beter is om kinderen te belonen op hun positieve dingen. Als je een kind aanspreekt op zijn sterke kanten dan zullen zijn zwakke kanten ook worden versterkt.

Als je als leerkracht minder druk legt op de 'zwakke' kanten dan zullen deze zich misschien sneller versterken dan wanneer je hier constant opmerkingen over geeft.

Ik denk dat dit artikel ons moet laten nadenken. Wij, toekomstige leerkrachten, moeten eens nadenken over de impact die onze feedback heeft op leerlingen. Als een leerling alleen maar negatieve feedback krijgt dan is de kans groter dat deze leerling nog minder moeite gaat doen en hierdoor nog 'zwakker' wordt.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 20th November 2015 om 10:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2015, 16:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Leraars kijken enkel naar slechte punten

Mijn mening komt overeen met de mening van L*tte. Persoonlijk benader ik mijn leerlingen altijd positief. Als een leerling een goede toets doet, zal ik dat ook zeggen en zal ik ook op de toets schrijven dat hij/zij goed gewerkt heeft. Naargelang welke klas en welke leerling, zeg ik ook letterlijk dat ik fier ben op de desbetreffende leerling en dat ik blij ben dat hij/zij een goede toets heeft gedaan. Op deze manier merk ik dat de leerlingen het sneller aanvaarden dat je als leerkracht zo nu en dan een negatieve opmerking maakt dan wanneer je jezelf als leerkracht enkel zou focussen op de negatieve aspecten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.