actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 08:45
mathias.s*erkens mathias.s*erkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 40
Digitaal schoolbord zorgt voor meer oogproblemen

Hoofdpijn, vermoeide, tranende ogen: de digitale schoolborden brengen niet alleen meer variatie en betrokkenheid in de klas. Steeds meer schoolkinderen krijgen ook problemen met het zicht.

Van de laatste vijf adolescenten die ik heb gezien, schreven er vier hun oogproblemen specifiek toe aan het digitale schoolbord. Eén meisje zat echt met een soort kramp in de ogen», signaleert opticien Barbara Descheppere uit Diksmuide. «Het gaat om kinderen uit de middelbare school. Ze klagen dat hun ogen sneller vermoeid raken door te kijken naar dat witte, blinkende scherm waar van alles op wordt geprojecteerd. Dat beeld is nooit echt scherp.» In onze digitale maatschappij moeten kinderoogjes veel harder werken dan vroeger en dat geeft problemen, bevestigen collega-opticiens. «Zelfs bij *lagereschoolkinderen in het tweede en derde leerjaar zie je al scherpstellingsklachten, mogelijk toe te schrijven aan het digitale schoolbord», weet Guy Naegels, docent optometrie aan de Odisee Hogeschool Brussel.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...problemen.dhtml 14/10/2015


Mening: Ik denk ook dat zo'n digi bord voor oog problemen zorgt, de kinderen kijken er bij wijze van spreken 8 uurs op een dag naartoe. Het heeft veel voordelen want je kunt er veel verschillende dingen mee doen, maar ik denk toch dat een gewoon bord nog altijd beter is. Het is niet gezond voor een hele dag naar zo'n bord te kijken en als er dan klachten zijn over de ogen, moet er toch eens gedacht worden om terug te gaan naar een gewoon bord.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 17:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Oogproblemen door digitaal schoolbord

Mathias' reactie kan ik wel begrijpen, maar ik denk dat het nutteloos is om meteen terug te grijpen naar het klassieke schoolbord omdat de voordelen veel zwaarder doorwegen dan de nadelen. Jongeren zitten sowieso te lang voor een beeldscherm. Denk maar aan tv, computer, tablet, iPhone, tijdens een cinema-bezoek ... ik denk niet dat het in dit digitale tijdperk zo extreem veel zal uitmaken dat er in de klas digitale schoolborden gebruikt worden. Scholen moeten nu eenmaal met hun tijd meegaan. Je zal mij niet horen zeggen dat een digitaal schoolbord onschadelijk is voor de ogen van de leerlingen, maar als je enkel daarvoor de digitale schoolborden zou afschaffen, kan je de leerlingen beter ineens elk ander digitaal beeld verbieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.