actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 11:57
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
‘Wij pakken de namiddagpauze van schoolkinderen helemaal niet af’

‘Wij pakken de namiddagpauze van schoolkinderen helemaal niet af’

In basisschool De Hoogvlieger in Aarschot gaan kinderen sinds maandag niet meer naar de speelplaats voor een namiddagpauze. Een moeder reageerde ontzet: ‘Mijn kinderen willen ravotten.’ ‘Ik snap echt niet wat het probleem is’, stelt de directrice van de school.

Ze hebben elkaar nog niet gesproken sinds de moeder van Fabio (5) en Joëlleke (4) haar relaas deed in Het Laatste Nieuws, maar de directrice van de Aarschotse school, Anouk Cleeremans, begrijpt er niets meer van. Dat de 180 kinderen van basisschool De Hoogvlieger geen vaste namiddagpauze - waarbij ze voorheen tien minuten mochten buiten spelen - meer hebben, is volgens de directrice net het gevolg van vragen van de kinderen zelf.

‘Je wil dat ouders en kinderen tevreden zijn’

‘Kinderen op onze school vroegen ons vaak: “Waarom moeten wij nu al stoppen met spelen?” als die tien minuten namiddagspeeltijd alweer voorbijgevlogen waren. Bovendien is de betrokkenheid van de kinderen tijdens een les vaak zo groot dat ze helemaal niet naar buiten willen omdat de activiteit dan onderbroken wordt’, zegt Cleeremans.

‘En als je dan ook nog eens telefoon krijgt van ouders die zich afvragen waarom hun kind als het regent tien minuten lang onder een afdak moet staan, zoek je naar alternatieven. Je wil immers dat de ouders én de kinderen tevreden zijn.’

Proefproject

‘Daarom hebben wij beslist om een proefproject van drie maanden op te starten waarbij we de tien minuten namiddagspeeltijd aan die van de middagpauze plakken. De kinderen hebben nu dus een uur en tien minuten middagpauze. De tijd van die pauze pakken we dus al niet af’, argumenteert de directrice.

Bij de vraag of naast de tijd ook de regelmatige beweging en de ontspanning van de kinderen gegarandeerd kan worden zonder namiddagspeeltijd, lacht Cleeremans hoorbaar. ‘Het wordt voorgesteld alsof die kinderen urenlang op hun stoel moeten blijven zitten, maar natuurlijk zijn er nog altijd plaspauzes en momenten waarop ze hun versnapering kunnen opeten. En als de leerkracht merkt dat de aandacht verslapt of dat ze naar buiten willen, is er nog steeds ruimte voor een wandeling of spelletje.’

Andere invulling

‘Ik benadruk het nog eens’, besluit Cleeremans. ‘Wij pakken helemaal geen middagpauze af. We vullen ze alleen anders in. Onze schoolkinderen gaan al heel vaak op museumbezoek of stadswandeling in de namiddag.’

‘Tot hiertoe heeft de directie nog geen enkele rechtstreeks negatieve reactie ontvangen: noch van ouders, noch van kinderen. Integendeel: de kinderen vragen zich nu af “waarom er zoveel discussie is over die veel te korte namiddagspeeltijd.” En eerlijk gezegd: ik vraag me dat ook af.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151203_02002291
Eigen mening: Ik begrijp de reacties van de ouders wel. Het kan misschien slecht overkomen. Toch begrijp ik de maatregel van de school ook. Als je de leerlingen voor tien minuten naar buiten moet sturen, staan ze daar misschien uiteindelijk maar vijf minuten van te spelen. De bel gaat en dan moet er eerst nog wat opgeruimd worden in de klas, moet er nog iets om te eten uit de boekentas genomen worden en moet iedereen rustig de klas verlaten. Dit neemt sowieso al wat tijd in beslag. Het klinkt wel efficiënter om de pauze van de middag dan wat langer te maken en vervolgens geen 'verplichte' speeltijd meer te hebben. Zo kunnen leerkrachten zelf het moment bepalen om de leerlingen pauze te geven. Leerkrachten voelen meteen aan wanneer leerlingen nood hebben aan pauze, soms komt dit echter niet overeen met het moment van de speeltijd. Door deze maatregel kan de leerkracht dan wel een pauze inlassen wanneer de leerlingen die nodig hebben en daarna weer verder werken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2015, 19:11
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Net zoals J*ll begrijp ik de reacties van de ouders wel, maar ook die van de school. Tien minuten speeltijd in de namiddag is niet zo heel veel. Zeker niet als er nog van alles gedaan moet worden. De kinderen zijn beneden en kunnen na een aantal minuten al terug naar boven gaan. Nu krijgen de kinderen de kans om zelf te bepalen wanneer ze nood hebben aan een pauze. Dit is ook goed voor de leerlingen, want op deze manier gaat men ook leren omgaan met pauzes nemen. De leerkracht kent de kinderen goed en ziet meteen wanneer ze er even tussenuit willen zijn. Naar mate kinderen ouder worden, kunnen ze zelf beslissen wanneer ze even een pauze willen nemen. Dit is een leerrijk proces naar later toe. Daarnaast begrijp ik de reactie van de ouders wel. Kinderen moeten naar buiten kunnen gaan. Het is belangrijk dat we de kinderen doen inzien dat men niet altijd binnen moet blijven. Het is belangrijk om eens een frisse neus te gaan halen. Op deze manier kunnen de kinderen even ravotten en zijn ze daarna opnieuw bij de les. Toch begrijp ik dat wanneer de leergierigheid in de klas hoog is, het spijtig is om even een pauze te moeten nemen. Op deze moment zijn de leerlingen echt aan het leren en kunnen ze veel meer onthouden. Het is spijtig dat zo'n moment dan doorbroken moet worden. Vaak heeft men niet meer diezelfde interesse als voor de pauze. Persoonlijk ben ik wel voor het proefproject. Men kan meer inspelen op de node van de leerlingen en dat is toch wel een belangrijk gegeven binnen het onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2015, 14:12
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Een beetje dubbel

Mijn eerste idee bij het lezen van de titel van het artikel was "ze gaan toch geen speeltijd wegnemen zeker?!", ondertussen - na het lezen van het artikel en het zien van het nieuws is mijn mening al wat genuanceerd, maar toch heb ik een beetje mijn twijfels bij dit idee.

Eerst en vooral ben ik - net zoals Tessa - blij dat het een project is van drie maanden. Ik denk ook wel dat het die eerste drie maanden zal aanslaan omdat het dan zo koud is op de speelplaats. In het artikel staat vermeld dat het vaak niet de moeite is om al die jasjes aan te doen voor tien minuten, maar anderzijds stel ik me wel de vraag wat dat dan zou worden in de zomer.

Ik ben van mening dat kinderen soms even naar buiten moeten om een frisse neus te halen. In het artikel wordt gezegd dat het wel goed mogelijk is om even naar buiten te gaan met de leerlingen wanneer er gemerkt wordt dat de concentratie wat weg is, maar anderzijds betwijfel ik ten zeerste of alle leerkrachten op die school zich daaraan willen houden dan.

Er wordt ook gezegd dat de kinderen soms helemaal niet naar buiten willen omdat ze zich aan het amuseren zijn in de klas, maar anderzijds denk ik wel dat andere kinderen die afwisseling wel nodig hebben en bovendien is te lang concentreren aan één stuk ook niet goed.

Ik ben zeer benieuwd naar wat deze zaak gaat geven na de termijn van drie maanden en wat er gaat gebeuren vanaf het weer wat warmer wordt. Alleszins is het zonder twijfel een interessante, maar tegelijk ook een beetje een dubbele kwestie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.