actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 09:46
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
School schaft speeltijd af: "Buiten spelen is te veel gedoe"

De 180 kinderen van *basisschool De Hoog*vlieger in Aarschot mogen 's namiddags niet meer buiten ravotten. De directie heeft de speeltijd afgeschaft - óók voor de *kleuters. Te veel gedoe en tijd*verlies, is de wat vreemde uitleg. Experts vinden dat niet kunnen.
"Eigenlijk duurt de namiddag*speeltijd maar tien minuten. Maar eer de kinderen weer aan de slag zijn, zijn we algauw 25 minuten verder", zegt directrice Anouk Cleeremans. ''Het vergt allemaal te veel *organisatie: jassen aan, trappen af, iedereen verzamelen op de speelplaats, trappen op, jassen weer uit, iedereen weer naar z'n lessenaar... Zo gaat er veel kostbare tijd verloren. Bovendien moeten de 180 leerlingen onder het afdak staan als het regent. Dan staat er veel te veel volk op een te kleine plaats. Er gebeurt altijd wel wat."

Boze mama
De school zegt dat het om een proefproject gaat. Maar Maria Van Eeghem, mama van Joëlleke (4) en Fabio (5), is er nu al niet over te spreken. "Dit gaat er echt over. Ik kan begrijpen dat de kinderen eens binnen *moeten blijven als het te hard regent of te koud is. Maar élke dag ? Mijn kinderen *spelen graag buiten. Die frisse lucht doet hen deugd. Mijn zoontje gaat met de step naar school. Tijdens elke speeltijd - hoe kort ook - wil hij er even mee 'rond*vliegen'. Dat heeft hij nodig om zijn zinnen te verzetten. Ik vind het helemaal geen goed idee om de speeltijd af te schaffen en ben ervan overtuigd dat veel ouders er net zo over denken."

Bron: Het Laatste Nieuws, 3 december 2015
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...eel-gedoe.dhtml

Mening
Ik vind dit een absurd proefproject van de school. Kinderen moeten hun gedachten kunnen verzetten en dit gaat beter buiten dan in het klaslokaal. Wanneer ze buiten zijn, kunnen ze ook eens een frisse neus ophalen.
Het kost misschien wel wat tijd zoals de directrice aangeeft, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Naar mijn mening hebben kinderen deze rust nodig om daarna weer optimaal te kunnen functioneren in de klas. In het klaslokaal blijven is geen optie want naar mijn mening is dit niet hetzelfde dan als je buiten bent. Vooral kleuters, maar ook de kinderen van de basisschool, moeten zich kunnen uitleven tijdens de namiddagpauze.
Ik kan haar wel gelijk geven als ze zegt dat als het regent er 180 leerlingen onder het afdak moeten staan, het beter is om in de klas te blijven. Maar de dagen dat het niet regent kunnen de leerlingen wel naar buiten.
De namiddagpauze kun je als leerkracht toch ook gebruiken om eventjes tot rust te komen. Lesgeven brengt vaak drukte met zich mee en tijdens zulke pauzes kan je die achter je laten. In de basisschool geef je een hele dag les, wat toch nog veel vermoeiender is dan bijvoorbeeld vier uurtjes in het secundair.
Ik hoop dat het bij een project blijft en dat de school inziet dat de kinderen de kleine pauze in de namiddag kunnen gebruiken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.